18.7 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔιεθνήΙταλία: Ο Έλληνας πρόεδρος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα καταγγέλλει την ποινικοποίηση των...

Ιταλία: Ο Έλληνας πρόεδρος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα καταγγέλλει την ποινικοποίηση των ΜΚΟ στη Μεσόγειο.

Ο πρόεδρος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα κατηγόρησε σήμερα την Ιταλία, σε συνέντευξή του στο Γαλλικό Πρακτορείο, ότι εμποδίζει τις προσπάθειες διάσωσης μεταναστών στη Μεσόγειο, «ποινικοποιώντας» τις μη κυβερνητικές οργανώσεις και τα πλωτά ασθενοφόρα τους.

Σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία, τα πλοία των ΜΚΟ επιτρέπεται να πραγματοποιούν μόνο μία διάσωση τη φορά.

Το πλοίο των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, το Geo Barents, παρέμενε ακινητοποιημένο στο λιμάνι του Σαλέρνο, στη νότια Ιταλία, καθώς είχε τεθεί σε διοικητική κράτηση από τις ιταλικές αρχές πριν από δύο εβδομάδες.

Η ΜΚΟ υπέβαλε έφεση και το δικαστήριο του Σαλέρνο ακύρωσε σήμερα αυτή την απόφαση. «Το πλοίο είναι ελεύθερο να επιστρέψει στη Μεσόγειο» για μια νέα αποστολή διάσωσης, δήλωσε ο εκπρόσωπος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, Μαυρίτσιο Ντεμπάνε.

Αρνήθηκε τις κατηγορίες της Ιταλίας

Σε συνέντευξή του στο AFP από το Σαλέρνο, ο πρόεδρος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, Χρήστος Χρήστου, αντέτεινε τις κατηγορίες της Ιταλίας ότι η ΜΚΟ δεν είχε ενημερώσει τις αρχές συντονισμού κατά τη διάρκεια πολλαπλών διασώσεων που πραγματοποιήθηκαν στις 23 Αυγούστου.

«Ένιωσα την ανάγκη να έρθω εδώ (στο Σαλέρνο) για να καταγγείλω την αδικία της κράτησης του Geo Barents για 60 ημέρες, ενώ τόσα πολλά συμβαίνουν στη Μεσόγειο», είπε ο Χρήστου. Όπως εξήγησε, στις 23 Αυγούστου, όταν το πλοίο είχε μόλις ολοκληρώσει μια διάσωση και ακολουθούσε τις οδηγίες των ιταλικών αρχών για να κατευθυνθεί στο λιμάνι, εντόπισε ένα άλλο σκάφος με μετανάστες σε κίνδυνο. «Οι άνθρωποι πηδούσαν στη θάλασσα. Ήταν εκεί, χωρίς βοήθεια, χωρίς σωσίβια», πρόσθεσε ο Χρήστου. «Προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε ξανά με την ακτοφυλακή της Λιβύης, αλλά δεν απάντησε. Κοιτάζοντας τους ανθρώπους στη θάλασσα, το μόνο που έπρεπε να κάνουμε ήταν να τους απλώσουμε το χέρι και να τους βγάλουμε από το νερό».

Αυτή ήταν η τρίτη φορά που το Geo Barents ακινητοποιήθηκε βάσει ενός ιταλικού νομοθετικού διατάγματος που ισχύει από τον Ιανουάριο του 2023. Αυτό το διάταγμα είχε επίσης μπλοκάρει πλοία διάσωσης άλλων ΜΚΟ, όπως η SOS Méditerranée και το Sea-Eye, για περιόδους που φτάνουν έως και τις 60 ημέρες. Οι ακινητοποιήσεις πλοίων ακυρώνονταν συχνά από ιταλικά δικαστήρια, με την πιο πρόσφατη ακύρωση να είναι τον Ιούνιο.

Η κράτηση πλοίων διάσωσης ΜΚΟ από την Ιταλία είναι μέρος μιας «δέσμης μέτρων που αποσκοπούν στη δημιουργία εμποδίων στις δραστηριότητές μας στη Μεσόγειο», σύμφωνα με τον Χρήστο.

«Με αυτή την ιταλική κυβέρνηση, είναι προφανές ότι έχουν την πρόθεση να ποινικοποιήσουν την ανθρωπιστική βοήθεια που παρέχεται από τα πλοία των ΜΚΟ», πρόσθεσε.

Μετανάστες σε ξύλινη βάρκα κοντά στη Λαμπεντούζα.

Το μέτρο που θέτει σε κίνδυνο τις ζωές μεταναστών

Σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία, τα πλοία των ΜΚΟ είναι υποχρεωμένα να πραγματοποιούν μόνο μία διάσωση τη φορά, κάτι που θέτει σε κίνδυνο τις ζωές άλλων μεταναστών, όπως καταγγέλλουν οι ΜΚΟ.

Επιπλέον, υποχρεούνται να αποβιβάζουν τους μετανάστες σε απομακρυσμένα λιμάνια, κάτι που καθυστερεί τη διαδικασία και αυξάνει το κόστος για τις επόμενες διασώσεις.

Από το 2017, η Ιταλία συνεργάζεται με την κυβέρνηση της Λιβύης στην Τρίπολη, που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ, σε μια αμφιλεγόμενη συμφωνία για τους μετανάστες που έχει εγκριθεί από την ΕΕ.

Αυτή η συμφωνία επιτρέπει, σύμφωνα με τις ΜΚΟ ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την επιστροφή χιλιάδων μεταναστών στη Λιβύη, όπου αντιμετωπίζουν βασανιστήρια και κακοποίηση σε κέντρα κράτησης.

Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας, η Ιταλία παρέχει εκπαίδευση και χρηματοδότηση στη λιβυκή ακτοφυλακή, προκειμένου να ανακόπτει τις αναχωρήσεις μεταναστών και να προωθεί την επιστροφή όσων βρίσκονται ήδη στη θάλασσα.

Η πιο φονική μεταναστευτική διαδρομή στον κόσμο

Η διαδρομή από τη Βόρεια Αφρική προς την Ευρώπη μέσω της κεντρικής Μεσογείου είναι η πιο επικίνδυνη στον κόσμο για τους μετανάστες.

Τουλάχιστον 2.526 μετανάστες έχασαν τη ζωή τους ή αγνοούνται πέρυσι, ενώ τουλάχιστον 1.116 από την αρχή της χρονιάς, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, ο οποίος έχει καταγράψει περισσότερους από 17.000 νεκρούς ή αγνοούμενους από το 2014.

Αν και ο αριθμός των μεταναστών που διασχίζουν την κεντρική Μεσόγειο έχει μειωθεί σχεδόν κατά το ένα τρίτο φέτος, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία Frontex, οι μετανάστες επιλέγουν να ακολουθήσουν νέες, πιο επικίνδυνες διαδρομές. Ο Χρήστος Χρήστου ανέφερε αύξηση φέτος στις αναχωρήσεις από την Αφρική προς την Ελλάδα ή τα Κανάρια Νησιά στον Ατλαντικό, γεγονός που έχει οδηγήσει σε «περισσότερους θανάτους».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση «δεν καταφέρνει να προσφέρει συλλογικές λύσεις», καθώς η πλειονότητα των κονδυλίων που διατίθενται για τη μετανάστευση κατευθύνονται σε μέτρα ασφαλείας και όχι σε ανθρωπιστικά μέτρα, δήλωσε ο Χρήστος.

«Όχι άλλα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, όχι άλλοι φράχτες, όχι άλλες ακτοφυλακές… αλλά να δείχνουμε ανθρωπιά και να συμπεριφερόμαστε στους συνανθρώπους μας με αξιοπρέπεια», κατέληξε.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Monomaxos News
Monomaxos Newshttps://monomaxos.gr
Monomaxos Ενημερωθείτε με τα τελευταία νέα, εμπεριστατωμένα άρθρα και αναλύσεις. Η αξιόπιστη πηγή σας για ποιοτικό περιεχόμενο στην Ελλάδα.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοφιλέστερο