Στη δημοφιλή σειρά «Στο Κάμπινγκ», ο πλούσιος πατέρας, Κυρ Τάσος, προσπαθεί να προξενέψει τον γιο του σε μια κοπέλα του χωριού. Σε μια χαρακτηριστική σκηνή, ρωτάει: «Καλά ρε παιδάκι μου, εσένα δεν σου λένε τίποτα 700 κεφάλια γίδια;». Όμως, αναρωτιέται κανείς: τι αξία έχουν αυτά τα γίδια για τον πιθανό σύντροφο;
Η απόφαση της κοπέλας θα αποκαλυφθεί αργότερα, αλλά η πρακτική του προξενιού υπήρξε διαδεδομένη για πολλές εκατοντάδες χρόνια και έχει αρχίσει να φθίνει τα τελευταία χρόνια. Με την εμφάνιση των ψηφιακών πλατφορμών γνωριμιών, οι μεσολαβητές και οι προξενήτρες φαίνονται πλέον περισσότερο ως απολιθώματα του παρελθόντος, αν και όχι πάντα.
Στις ΗΠΑ, ωστόσο, αναπτύσσεται ένα ενδιαφέρον κίνημα που συνδυάζει το προξενιό με τη δημοπρασία. Πρόκειται για το «Tinder Disrupt», όπου οι συμμετέχοντες, με τη βοήθεια ακόμη και PowerPoint(!), παρουσιάζουν φίλους τους μπροστά σε ένα ζωντανό κοινό ελεύθερων ανδρών και γυναικών. Αυτή η διαδικασία μοιάζει με δημοπρασία, καθώς οι συμμετέχοντες προσπαθούν να πείσουν το κοινό να δείξει ενδιαφέρον.
Το Tinder Disrupt διοργανώνει ζωντανές εκπομπές, κυρίως στο Σαν Φρανσίσκο και τη Νέα Υόρκη, όπου οι παρουσιαστές χρησιμοποιούν γραφήματα, εικόνες και εφέ για να αναδείξουν τα καλύτερα χαρακτηριστικά ενός φίλου τους. Οι New York Times έχουν αναδείξει πρόσφατα αυτό το φαινόμενο, σημειώνοντας ότι αυτές οι δημόσιες συναντήσεις αντικατοπτρίζουν μια μεγαλύτερη τάση στην κουλτούρα των γνωριμιών.
Η Ρόουζ Όσερ, οικοδέσποινα και δημιουργός του Tinder Disrupt, ανέφερε ότι οι εκπομπές έχουν σημειώσει μεγάλη επιτυχία από το 2016, με περίπου 50 παραστάσεις μέχρι σήμερα. Κάθε εκδήλωση προσελκύει περίπου 100 θεατές και η Όσερ εκτιμά ότι το 95% των συμμετεχόντων φεύγουν με αριθμούς τηλεφώνων ή λογαριασμούς Instagram από το κοινό. «Πολλοί από αυτούς που συμμετείχαν έχουν λάβει προτάσεις για ραντεβού, και κάποιοι έχουν ξεκινήσει μακροχρόνιες σχέσεις», προσθέτει.
Στη Νέα Υόρκη και το Σαν Φρανσίσκο, έχει ξεκινήσει μια νέα εκπομπή με τίτλο Poly Poly Oxen Free, όπου οι σύντροφοι φέρνουν τους φίλους τους στο κοινό.
«Ήταν αστείο που όλοι στο κοινό ήξεραν αρκετά για μένα, αλλά εγώ δεν ήξερα τίποτα για αυτούς»
Σε ένα άλλο Tinder Disrupt, ο Ράιν Αλτ, 39 ετών, έφυγε με αρκετούς αριθμούς τηλεφώνων, αν και δεν έχει βρει ακόμη την κατάλληλη κοπέλα. Ωστόσο, νιώθει ότι η συμμετοχή του στο σόου αύξησε την «δεξαμενή» των πιθανών συντρόφων και του έδωσε την αίσθηση μιας ζωντανής κοινότητας. «Δοκίμασα τις εφαρμογές γνωριμιών, αλλά η διαδικτυακή αγορά με απογοήτευσε», δήλωσε.
Η Χάλεϊ Γκόντχολντ, 28 ετών, που συμμετείχε στο Tinder Disrupt το 2019, είπε ότι έδωσε το τηλέφωνό της σε 10 άτομα και έλαβε «εκατομμύρια» κομπλιμέντα. «Ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για συζήτηση», πρόσθεσε, αναφέροντας ότι η μεγαλύτερη σχέση που είχε κράτησε 4 χρόνια.
Αν και δεν όλοι οι συμμετέχοντες κάνουν ουσιαστικές συνδέσεις, πολλοί δηλώνουν ότι το σόου τους βοήθησε να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να αναζωπυρώσουν την επιθυμία τους για γνωριμίες.
Κούραση με τις εφαρμογές για σύντροφο
Η Ρέιτσελ Ράιτ, ειδικός στις σχέσεις, αναφέρει ότι οι εφαρμογές γνωριμιών μπορεί να έχουν διευκολύνει τη σύνδεση, αλλά με την πάροδο του χρόνου έχουν οδηγήσει σε περισσότερη μοναξιά και απομόνωση. Οι αλγόριθμοι των εφαρμογών αυτές προσπαθούν να κρατήσουν τους χρήστες σε αυτές, χωρίς να προάγουν πραγματικές συνδέσεις.
Σε αντίθεση με τις ψηφιακές πλατφόρμες, οι «αισθηματικές δημοπρασίες» απαιτούν θάρρος και δημιουργικότητα. Ο Τζέιμι Μπέρνστάιν εξηγεί ότι οι άνθρωποι νιώθουν ότι πρέπει να γίνουν πιο γενναίοι για να επιτύχουν στις γνωριμίες σήμερα. «Πριν από είκοσι χρόνια, θα σε κορόιδευαν αν έφτιαχνες ένα PowerPoint για να προωθήσεις τον εαυτό σου», προσθέτει.
Όταν ένας φίλος προβάλλεται, το κοινό μπορεί να δει την αγάπη και τα θετικά του χαρακτηριστικά. Η Όσερ τονίζει ότι αν αγαπάς πραγματικά τον φίλο σου, το κοινό θα το νιώσει κι αυτό.
Αξιοσημείωτο είναι ότι κάποιοι αναζητούν συντρόφους κολλώντας γιγαντοαφίσες με στοιχεία επικοινωνίας και ατάκες τους.
Αυτές οι πρακτικές δεν είναι σπάνιες στην Αμερική σήμερα. Στην Ελλάδα, όμως, πίσω στη σειρά «Στο Κάμπινγκ», η κοπέλα δεν πείστηκε από τα 700 γίδια που της προσφέρθηκαν: «Κυρ Τάσο μου, εγώ θέλω ένα κεφάλι, αλλά ανθρώπινο» απαντά.
Ο γιος απορρίπτεται, αλλά μέσα από μια διαδικασία εμπειριών ζωής, συνειδητοποιεί τους λόγους της απόρριψης, μακριά από προξενιά και καταναλωτισμό.
Στο Tinder Disrupt, οι διοργανωτές αναφέρουν ότι το «προϊόν» (δηλαδή οι φίλοι) βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση αναδεικνύει ένα πρόβλημα: οι άνθρωποι γίνονται προϊόντα, αναλώσιμα και λιγότερο ιδανικά. Είναι δύσκολο να βρεις την αληθινή σύνδεση, όταν το κοινό σου έχει επηρεαστεί από την ιδέα ότι μπορείς να είσαι παντού ταυτόχρονα.