Το 2024, ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει το λιανεμπόριο είναι η αποτελεσματική διανομή των εμπορευμάτων στους καταναλωτές από την αρχή της διαδικασίας. Οι προκλήσεις που έχουν προκύψει τα τελευταία χρόνια δεν δείχνουν σημάδια υποχώρησης, όπως αναφέρεται στην έκθεση Retail Innovation Report 2024 του Found.ation και του Retail Innovation Hub της Cardlink. Οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν δημιουργήσει σημεία ασφυξίας σε κρίσιμες εμπορικές οδούς, περιορίζοντας την πρόσβαση σε πρώτες ύλες και παραγωγή.
Προκλήσεις στο λιανεμπόριο και την εφοδιαστική αλυσίδα
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αφήσει έντονο αποτύπωμα στο παγκόσμιο εμπόριο, προκαλώντας σοβαρές διαταραχές και αυξανόμενες προκλήσεις στην προμήθεια πρώτων υλών. Στο τέλος του 2023, νέες γεωπολιτικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις προέκυψαν σε ορισμένες από τις πιο ζωτικές ναυτιλιακές διαδρομές του κόσμου, όπως αναφέρεται στην έκθεση.
Οι συγκρούσεις στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας έχουν οδηγήσει σε απώλεια φορτίων, καθυστερήσεις στις αποστολές και αναταραχή στην αγορά, καθώς το 12% του παγκόσμιου εμπορίου βρίσκεται σε κίνδυνο. Επιπλέον, η ραγδαία επιδείνωση των περιβαλλοντικών συνθηκών σε παγκόσμιο επίπεδο επιδεινώνει την κατάσταση. Στην άλλη άκρη του κόσμου, οι πρωτοφανείς συνθήκες ξηρασίας στη διώρυγα του Παναμά έχουν προκαλέσει κυκλοφοριακή συμφόρηση στη ναυσιπλοΐα, με τη χαμηλή στάθμη των υδάτων να αναγκάζει τους φορείς εκμετάλλευσης να περιορίσουν τον αριθμό των πλοίων που μπορούν να περάσουν, με αποτέλεσμα αυξημένες καθυστερήσεις και κόστη για τους προμηθευτές.
Η επίδραση αυτών των προκλήσεων στο λιανεμπόριο είναι πολύ πραγματική. Οι καταναλωτές, αν και μπορεί να μην γνωρίζουν όλες τις λεπτομέρειες, ένιωσαν την πίεση της αλυσίδας εφοδιασμού το 2023, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να πάρουν δύσκολες αποφάσεις σχετικά με τη διαχείριση των προϋπολογισμών τους.
Καταναλωτικές συμπεριφορές και προκλήσεις
Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα, σχεδόν το 70% των καταναλωτών δήλωσαν ότι η αύξηση των τιμών είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στις αγοραστικές τους αποφάσεις, ενώ το 48% ανέφερε τις υψηλές τιμές των ειδών οικιακής χρήσης ως το κύριο πρόβλημα κατά την αγορά μέσω διαδικτύου. Αμφότερα τα σύνολα αντιμετώπισαν επίσης το σημαντικό ζήτημα της αδυναμίας εύρεσης των αγαθών που επιθυμούσαν, είτε λόγω έλλειψης αποθεμάτων είτε λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση.
Η περιβαλλοντική κρίση και οι οικονομικές επιπτώσεις
Η συνεχιζόμενη περιβαλλοντική παρακμή αναμένεται να προκαλέσει σοβαρές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και τις οικονομίες. Μια πρόσφατη μελέτη εκτίμησε για πρώτη φορά τις οικονομικές συνέπειες της επιδείνωσης των περιβαλλοντικών συνθηκών, προβλέποντας καθαρές οικονομικές απώλειες που κυμαίνονται από 3,75 τρισεκατομμύρια έως 24,7 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2060, ανάλογα με το επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Δυστυχώς, το πρόβλημα είναι κυκλικό. Οι αλυσίδες εφοδιασμού που πλήττονται από την κλιματική αλλαγή είναι υπεύθυνες για ένα μεγάλο ποσοστό των εκπομπών που συμβάλλουν στο πρόβλημα. Μια μελέτη της McKinsey το 2016 διαπίστωσε ότι η αλυσίδα εφοδιασμού μιας τυπικής καταναλωτικής εταιρείας έχει μεγαλύτερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο από την εταιρεία αυτή καθαυτή, ευθύνοντας για πάνω από το 80% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Καθώς οι κλιματικές συνθήκες χειροτερεύουν, κρίσιμες υποδομές θα επηρεαστούν. Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας μπορεί να επηρεάσει λιμάνια που είναι ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία, δημιουργώντας σημεία συμφόρησης. Επιπλέον, η παρατεταμένη ξηρασία μπορεί να μπλοκάρει σημαντικές εμπορευματικές διαδρομές.
Η μετατόπιση πληθυσμών λόγω κλιματικής αλλαγής μπορεί να αποκόψει ολόκληρους δεσμούς της αλυσίδας εφοδιασμού, οι οποίοι δεν είναι ακόμη ορατοί. Είναι επομένως κρίσιμο για τις επιχειρήσεις να επανεξετάσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους, να τις διαφοροποιήσουν και να υιοθετήσουν διαδικασίες φιλικές προς το περιβάλλον.
Πηγή: ΟΤ