Η πρόσφατη καταγγελία της μητέρας της Μυρτούς επανέφερε στην επιφάνεια το μεγάλο έλλειμμα στις υποδομές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) στη χώρα μας. Ένα παρόμοιο περιστατικό ήρθε στο φως τον Ιούλιο, όταν ένα παιδί με αναπηρία αναγκάστηκε να περιμένει στο γκαράζ ενός πλοίου για πολλές ώρες, υπό συνθήκες καύσωνα, επειδή δεν υπήρχαν οι κατάλληλες συνθήκες πρόσβασης.
Οι έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν τότε – συμπεριλαμβανομένης της ερώτησης που κατέθεσαν 22 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή για την προσβασιμότητα στα πλοία – ανάγκασαν την κυβέρνηση να δηλώσει ότι θα προχωρήσει στη σύνταξη ενός Προεδρικού Διατάγματος. Αυτό το διάταγμα θα επιβάλει συγκεκριμένες προδιαγραφές για την πρόσβαση των ΑμεΑ, των εγκύων και των ηλικιωμένων.
Μετά τη δημόσια κατακραυγή που προκάλεσαν οι εικόνες της Μυρτούς στριμωγμένης στο γκαράζ ενός πλοίου, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι πρόκειται να υπογραφεί σχετικό διάταγμα που θα διασφαλίσει καλύτερη πρόσβαση στα πλοία.
Όπως αναφέρουν πληροφορίες, οι προτεινόμενες αλλαγές θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα σε τρία χρόνια.
Αν και υπάρχει ένα Προεδρικό Διάταγμα του 2011 που καθορίζει τις προδιαγραφές προσβασιμότητας στα πλοία, μέχρι τώρα εξαιρούνταν οι πλοία που εκτελούν δρομολόγια μικρότερα από 30 ναυτικά μίλια. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι αυτά τα πλοία εξυπηρετούν χιλιάδες επιβάτες, ειδικά τη θερινή περίοδο, και οι συνθήκες πρόσβασης συχνά είναι ανεπαρκείς ή επικίνδυνες για την υγεία των ΑμεΑ, όπως έχει επιβεβαιωθεί σε προηγούμενα περιστατικά.
Το Προεδρικό Διάταγμα που ετοιμάζει η κυβέρνηση
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, το υπουργείο Ναυτιλίας ολοκλήρωσε τη διαδικασία σύνταξης ενός Προεδρικού Διατάγματος, ύστερα από διαβουλεύσεις, το οποίο θα απαιτεί από όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να υιοθετήσουν κατάλληλους μηχανισμούς προσβασιμότητας στα πλοία τους για τα άτομα με αναπηρία.
Αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, αφού υπογραφεί από τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη και το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, θα σταλεί για έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Προβλέπεται ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικοί χώροι υγιεινής, ασανσέρ πρόσβασης στα καταστρώματα και ράμπες.
Οι αναγκαίες αλλαγές έχουν καθοριστεί να υλοποιηθούν εντός τριών ετών και θα ισχύουν για πλοία που βρίσκονται ήδη σε δρομολόγια, ενώ κάθε νέο πλοίο που θα εισέλθει στην ακτοπλοϊκή αγορά θα πρέπει να προσαρμοστεί άμεσα στις νέες απαιτήσεις.
Αυτό θα ισχύσει και για τα νέα «πράσινα» πλοία που θα κατασκευαστούν στη χώρα μας.
Η πολιτεία σε καθυστέρηση
Η πολιτεία συνεχίζει να αντιδρά καθυστερημένα σε ζητήματα που αφορούν την προσβασιμότητα – ένα θέμα που χρόνια τώρα το αναπηρικό κίνημα βάλλει και διεκδικεί. Ιδιαίτερα, όταν η έλλειψη προσβασιμότητας επηρεάζει έναν από τους πιο κερδοφόρους κλάδους, όπως είναι η ακτοπλοΐα, μέσω της οποίας μετακινούνται εκατομμύρια άνθρωποι.
Είναι χρήσιμο να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), η επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα το πρώτο πεντάμηνο του 2024 σημείωσε αύξηση 8,1% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2023. Παρομοίως, αναμένεται αύξηση και κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου.
Ωστόσο, τίθεται θέμα για το αν γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι στα πλοία που φέρουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές, ειδικά κατά την περίοδο υψηλής κίνησης, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι τα ΑμεΑ και οι οικογένειές τους θα μπορούν να ταξιδεύουν με τον ίδιο τρόπο όπως όλοι οι άλλοι επιβάτες.