Η τεχνολογία πάντα προσέφερε λύσεις στις ανάγκες της ανθρωπότητας. Ένα παράδειγμα είναι το φερμουάρ, το οποίο δημιουργήθηκε για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των ανοιχτών ρούχων. Το 1893, ο Ουίδκομπ Τζούντσον επινόησε ένα μηχανισμό για να κουμπώνει παντελόνια, χρησιμοποιώντας μια περίπλοκη εκδοχή γάντζου. Αργότερα, ο Γκιντεόν Σούντμπακ και ο Μαρτίν Οτμάν Γούντερχάλτερ βελτίωσαν την εφεύρεση προσθέτοντας μεταλλικά στοιχεία. Το 1925, εμφανίστηκε το πρώτο φερμουάρ σε ρούχα στην Αμερική, ενώ οι Ιάπωνες είχαν ακόμα να προσθέσουν τη δική τους πινελιά.
Η ιστορία του Ταντάο Γιοσίντα
Τα περισσότερα φερμουάρ στον κόσμο έχουν τα αρχικά YKK, που αναφέρονται στον Ταντάο Γιοσίντα, ιδρυτή της εταιρείας YKK, την οποία σήμερα διευθύνει ο γιος του, Τανταχίρο Γιοσίντα. Η YKK κατασκευάζει 7,2 δισεκατομμύρια φερμουάρ ετησίως, εξασφαλίζοντας την κερδοφορία της ακόμα και σε περιόδους οικονομικής κρίσης, με αύξηση κερδών 31% το προηγούμενο έτος.
Πώς τα καταφέρνει;
Από τις στάχτες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου
Η YKK διαθέτει 132 εργοστάσια σε 60 χώρες. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η επέκταση εκτός Ιαπωνίας φάνταζε αδύνατη, αλλά ο Ταντάο το πέτυχε. Ξεκινώντας από ένα μικρό μαγαζί στο Τόκιο το 1934, η εταιρεία επεκτάθηκε διεθνώς για να εκσυγχρονίσει την παραγωγή της. Ο Ταντάο έστειλε υπαλλήλους σε ευρωπαϊκές πόλεις, ζητώντας τους να ενσωματωθούν στον τοπικό πληθυσμό, κάτι που τους βοήθησε να συνάψουν συνεργασίες.
Η στρατηγική προσέγγιση ξένων συνεργατών με σεβασμό στην τοπική κουλτούρα οδήγησε στη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου στην Ευρώπη τη δεκαετία του ’60, με συνεργάτες που έμοιαζαν με μέλη θρησκευτικής αίρεσης.
«Παράδοση χθες»
Η YKK αντιμετώπισε σκληρό ανταγωνισμό από εταιρείες όπως η Talon και η Optilon. Ωστόσο, με το σλόγκαν «παράδοση χθες», κατάφερε να παραδίδει παραγγελίες εγκαίρως, ανοίγοντας εργοστάσια σε χώρες με εμπειρία στη βιομηχανία ρουχισμού, όπως η Νέα Ζηλανδία και η Ταϊλάνδη. Η επέκταση της YKK ήταν τόσο εντυπωσιακή που ακόμα και οι ανταγωνιστές της αναζητούσαν τα ίδια μηχανήματα παραγωγής.
Από τη δεκαετία του 2000, η YKK διατήρησε μια αυστηρή επικοινωνιακή πολιτική, αποτρέποντας δημοσιογράφους από το να δουν ή να φωτογραφήσουν τα μηχανήματά της, καθώς ο ανταγωνισμός είχε ενταθεί.
Ο Τανταχίρο, που διαδέχθηκε τον Ταντάο τη δεκαετία του ’90, ανέπτυξε ένα σύστημα κομπιούτερ που συνδέει τα εργοστάσια με τα κέντρα διανομής, επιτρέποντας στην εταιρεία να αυξάνει την παραγωγή της και τα κέρδη της. Όταν η Κίνα προσπάθησε να ανταγωνιστεί την YKK με φθηνότερα φερμουάρ, η εταιρεία απάντησε λανσάροντας ένα δικό της brand με φθηνά υλικά για την κινεζική αγορά.
Σήμερα, η Talon και η Optilon κατέχουν το 14% της αγοράς των φερμουάρ, ενώ η YKK διατηρεί το 45%. Η εταιρεία δεν επαναπαύεται και συνεχίζει να βλέπει τις ανοιχτές αγορές ως ευκαιρία.