Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η ιδέα να τρώει κάποιος μόνος του σε ένα εστιατόριο συνοδευόταν από μια αίσθηση… στίγματος. Πολλοί συνήθως θα γύριζαν το βλέμμα τους σε αυτόν τον πελάτη. Ωστόσο, η κατάσταση έχει αλλάξει σημαντικά, κυρίως επειδή περισσότερος κόσμος από ποτέ ζει μόνος του. Σήμερα, βλέπουμε αυξανόμενη τάση κρατήσεων για ένα άτομο.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την πλατφόρμα κρατήσεων εστιατορίων OpenTable, οι διαδικτυακές κρατήσεις για έναν έχουν αυξηθεί κατά 8% από τον Ιούνιο του 2023 μέχρι τον Μάιο του 2024 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Μια διαδικτυακή έρευνα που διεξήχθη τον Ιούνιο σε 2.000 καταναλωτές έδειξε ότι το 60% είχε δειπνήσει μόνο του τον περασμένο χρόνο, με το ποσοστό να αγγίζει το 68% στις νεότερες γενιές, όπως οι Gen Z και Millennials.
Οι έρευνες δείχνουν τις αλλαγές στη στάση των καταναλωτών σχετικά με το πώς τρώνε, οι οποίες αντικατοπτρίζουν ευρύτερες κοινωνικές αλλαγές.
Η εξήγηση πίσω από αυτή την τάση
Για πολλούς, η επιλογή να δειπνήσουν μόνοι τους είναι απλά πιο βολική, καθώς αποφεύγουν το μαγείρεμα και την καθαριότητα στο σπίτι. Άλλοι το βλέπουν ως ευκαιρία να ανακαλύψουν νέα εστιατόρια. Σύμφωνα με ειδικούς και ιδιοκτήτες εστιατορίων, οι Millennials και οι Gen Z είναι οι πρωτοπόροι αυτής της τάσης, όπως αναφέρει το CNN. Η εκρηκτική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διευκολύνει την αναζήτηση εστιατορίων ειδικά για έναν άνθρωπο και οι τρέχουσες δημογραφικές τάσεις ενισχύουν τη διαδικασία αυτή.
Οι τάσεις στην κατανάλωση φαγητού αντικατοπτρίζουν ευρύτερες κοινωνικές αλλαγές, σύμφωνα με τον Stephen Zagor, σύμβουλο εστιατορίου στο Columbia Business School. «Η τάση του “σόλο” δείπνου είναι μια αντανάκλαση πιο ευρύτερων κοινωνικών συμπεριφορών».
Σήμερα, περίπου το 30% των Αμερικανών ζει μόνος, ενώ οι γάμοι συμβαίνουν αργότερα και σπανιότερα. Ιδιαίτερα, μόλις το 37% των Αμερικανών ηλικίας 25-49 ετών είναι παντρεμένοι με παιδιά, σε σύγκριση με το 67% το 1970.
Επιπλέον, έρευνες δείχνουν ότι η στάση των καταναλωτών απέναντι στο φαγητό έχει αλλάξει. Μια έρευνα του 2022 που πραγματοποιήθηκε σε 1.200 καταναλωτές από την εταιρία Mintel διαπίστωσε ότι το 60% των συμμετεχόντων αισθανόταν άνετα να τρώει μόνο του.
Κάποιοι αναφέρουν ότι το να γευματίζουν μόνοι τους τους δίνει την ευκαιρία να «αποσυνδεθούν» και να απολαύσουν κάτι ευχάριστο μόνο για τον εαυτό τους, σύμφωνα με τον Robin Chiang, επικεφαλής ανάπτυξης της OpenTable.
Η έρευνα της OpenTable αποκάλυψε ότι ο χρόνος που αφιερώνεται στον εαυτό είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι επιλέγουν να γευματίσουν μόνοι τους. Ο «απαραίτητος χρόνος για να παραμένει κανείς μόνος» αναφέρθηκε ως κύριος λόγος και σε έρευνα το 2023 που διεξήχθη από την εφαρμογή κρατήσεων Resy.
Ευκαιρίες για τα εστιατόρια
Τα εστιατόρια έχουν παρατηρήσει αυτήν την τάση της «σόλο» κατανάλωσης και προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, όπως τη διάταξη των τραπεζιών και των καθισμάτων στον πάγκο.
«Από τη σκοπιά του εστιατορίου, αυτό είναι μια ευκαιρία για να γεμίσουν οι θέσεις. Τα εστιατόρια πωλούν θέσεις και όχι τραπέζια», τονίζει ο Zagor.
Μάλιστα, οι ιδιοκτήτες ορισμένων εστιατορίων παρατηρούν ότι άνθρωποι που παλαιότερα προτιμούσαν να κάθονται στον πάγκο για να φάνε μόνοι, τώρα κλείνουν θέσεις σε τραπέζια. Κατά συνέπεια, πολλά νέα εστιατόρια σχεδιάζουν τους χώρους τους με μικρότερα τραπέζια για δύο άτομα.
Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα OT.