Οι ακραίες αναταράξεις, ο πανικός που εκδηλώνεται στα καμπίνες των εμπορικών πτήσεων και οι εντυπωσιακές αντιδράσεις απροετοίμαστων επιβατών γίνονται όλο και πιο συχνές στα 35.000 πόδια. Την ίδια στιγμή, οι επιβάτες ίσως θα πρέπει να εξετάζουν και τον τύπο του αεροσκάφους όταν κλείνουν τα αεροπορικά τους εισιτήρια, καθώς τα ακραία φαινόμενα προκαλούν προβληματισμό.
Οι αναταράξεις δύνανται να φέρουν μια πτήση σε δύσκολη θέση την πιο ακατάλληλη στιγμή.
Η κλιματική αλλαγή ενδέχεται να είναι υπεύθυνη για φαινόμενα που στο παρελθόν ήταν σπάνια, προκαλώντας ανησυχία στην αεροπορία, η οποία αντιμετωπίζει δύο μεγάλα προβλήματα: τις προκλήσεις που σχετίζονται με έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροσκαφών, τη Boeing, και τις αυξανόμενες αναταράξεις. Αυτές οι αναταράξεις, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, μπορούν να φέρουν μια πτήση σε λάθος θέση την πιο ακατάλληλη στιγμή. Ο Τζον Αρλιτζ αναρωτιέται στους «Times» πόσο ασφαλείς είναι εντέλει οι πτήσεις μας.
Κατασκευαστικά προβλήματα
Στο παρελθόν, σχεδόν 350 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δύο ξεχωριστά αεροπορικά δυστυχήματα το 2018 και το 2019: αρχικά ένα Boeing 737 – Max 8 της ινδονησιακής Lion Air και, στη συνέχεια, ένα αντίστοιχο αεροσκάφος των Αιθιοπικών Αερογραμμών συνετρίβησαν λίγο μετά την απογείωση. Φέτος, ένα εξάρτημα που ανήκε σε Boeing 737 – Max 9 των Αερογραμμών της Αλάσκας εξερράγη στα 16.000 πόδια και πρόσφατες αναφορές υποδεικνύουν ότι κάποια μοντέλα 787 – Dreamliner της Boeing δεν έχουν συναρμολογηθεί και συντηρηθεί σωστά.
Μέσα στο 2023 έχουμε παρατηρήσει αρκετά αεροπορικά περιστατικά, δημιουργώντας ένα κλίμα ανασφάλειας, τουλάχιστον για όσους αξιολογούν αριθμούς και δεδομένα. Τον Ιανουάριο, ένα Airbus A350 των Ιαπωνικών Αερογραμμών συγκρούστηκε με ένα αεροσκάφος De-Havilland της ακτοφυλακής κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, γλιστρώντας στη διάδρομο και τυλίγοντας τις φλόγες. Πέντε από τα έξι άτομα του μικρού αεροσκάφους σκοτώθηκαν, ενώ οι 379 επιβάτες του μεγαλύτερου αεροσκάφους διασώθηκαν.
Τρεις ημέρες αργότερα, στην πτήση 1282 της Alaska Airlines, καθώς το αεροσκάφος με 177 επιβάτες έφτασε τα 16.000 πόδια, υπέστη μία εξαιρετικά σοβαρή βλάβη: εξερράγη ένα εξάρτημα της πόρτας, προκαλώντας αποσυμπίεση της καμπίνας. Παρά τον ενοχλητικό θόρυβο και έλλειψη θερμότητας, οι πιλότοι κατάφεραν να προσγειωθούν στο Πόρτλαντ.
Μερικούς μήνες αργότερα, η πτήση OS434 της Austrian Airlines δεν είχε θύματα, παρά το γεγονός ότι το μπροστινό παρμπρίζ του Airbus A320 είχε σπάσει σε καταιγίδα και το μεγαλύτερο μέρος της μύτης του είχε υποστεί σοβαρές ζημιές.
Η επιρροή της κλιματικής αλλαγής
Φέτος, επίσης, καταγράφηκαν σοβαροί τραυματισμοί από αναταράξεις και ο πρώτος θάνατος σε μεγάλο εμπορικό αεροσκάφος από το 1997. Στον Ιούλιο, σχεδόν 40 από τους 325 επιβάτες σε πτήση της Air Europa από τη Μαδρίτη στο Μοντεβιδέο τραυματίστηκαν κατά τη διάρκεια βίαιης πτώσης του Boeing 787-9 Dreamliner, που χρειάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση στη Βραζιλία.
Ακόμη πιο δραματική ήταν η περίπτωση πτήσης 321 των Αερογραμμών της Σιγκαπούρης τον Μάιο, όταν το Boeing 777 υπέστη τις χειρότερες αναταράξεις που έχουν βιώσει οι πιλότοι της εταιρείας, εκτοξεύοντας τουλάχιστον 40 επιβάτες και έναν θάνατο από καρδιακή προσβολή στην αεροπορική διαδρομή του.
Τον Αύγουστο, 62 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της Voepass Linhas Aereas σκοτώθηκαν όταν το δικινητήριο αεροσκάφος έπεσε σε κατοικημένη περιοχή λόγω αποτυχίας στήριξης.