Το σύνδρομο του Ίκαρου έχει επηρεάσει τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ), η πτώση των ναύλων σε επίπεδα παρόμοια με εκείνα των ακτοπλοϊκών και σιδηροδρομικών συγκοινωνιών έχει μειώσει τις φοβίες που σχετίζονται με το αεροπορικό ταξίδι, όπως η υψοφοβία, η κλειστοφοβία και η αγοραφοβία. Επίσης, η πανδημία έχει δημιουργήσει ανησυχίες όπως η μικροβιοφοβία και η νοσοφοβία, οι οποίες φαίνεται να έχουν αμβλυνθεί. Παράλληλα, όμως, αυτή η αύξηση της επιβατικής κίνησης έχει επηρεάσει και την περιβαλλοντική συνείδηση των ταξιδιωτών, καθώς το αεροπλάνο παραμένει το ασφαλέστερο αλλά και το πιο ρυπογόνο μέσο μεταφοράς.
Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το 2024 ο αριθμός των αεροπορικών επιβατών αναμένεται να ξεπεράσει τα 4,96 δισεκατομμύρια, σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με τα 4,54 δισεκατομμύρια του 2019, που ήταν η τελευταία χρονιά πριν από την πανδημία. Αυτή η εκτίμηση περιλαμβάνει και την αναμενόμενη χριστουγεννιάτικη κίνηση.
Οικονομικά οφέλη
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης φέρνει σημαντικά οικονομικά οφέλη στις αεροπορικές εταιρείες. Ο παγκόσμιος κύκλος εργασιών των αερομεταφορέων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 4,4% το 2025 σε σύγκριση με το 2024, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια, όπως αναφέρθηκε σε συνέντευξη Τύπου στη Γενεύη.
Ωστόσο, η ΙΑΤΑ προειδοποίησε για προκλήσεις που ενδέχεται να εμποδίσουν την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, όπως προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού, ανεπαρκής υποδομή και αυξανόμενη φορολογική πίεση από τις κυβερνήσεις. Επιπλέον, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με την περιβαλλοντική επίπτωση των αερομεταφορών, καθώς η ενοχοποίηση του αεροπλάνου ως ρυπογόνου μέσου μπορεί να οδηγήσει σε πιέσεις για περιορισμό των πτήσεων.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, η βιομηχανία απολαμβάνει την τρέχουσα ανάπτυξη, με τις αεροπορικές εταιρείες να αναμένουν σωρευτικά καθαρά κέρδη ύψους 36,6 δισ. δολαρίων το 2025, αυξημένα κατά 16,1% σε σχέση με τα αναμενόμενα κέρδη του 2024. Ο κύκλος εργασιών των αερομεταφορέων αναμένεται να φτάσει τα 1,007 τρισ. δολάρια, με ετήσια αύξηση 4,4%, ενώ το λειτουργικό κόστος θα αυξηθεί μόνο κατά 4% στα 940 δισ. δολάρια.
Τιμές καυσίμων
Όσον αφορά τα καύσιμα, οι αερομεταφορείς αναμένεται να επωφεληθούν από τη μείωση των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Το 2025, η μέση τιμή ενός βαρελιού κηροζίνης θα είναι 87 δολάρια, σε σύγκριση με 99 δολάρια το 2024. Αυτό σημαίνει ότι τα καύσιμα θα αντιπροσωπεύουν το 26,4% του λειτουργικού κόστους, μειωμένα από το 28,9% το 2024.
Συνολικά, οι δαπάνες των εταιρειών για καύσιμα θα φτάσουν τα 248 δισ. δολάρια, μειωμένες κατά 4,8% σε σχέση με το 2024, παρά την αναμενόμενη αύξηση της κατανάλωσης κατά 6%, φτάνοντας στα 405 δισ. λίτρα καυσίμων.
«Με τόσα πολλά θετικά στοιχεία και τόσο καλές προοπτικές μετά την πανδημία, αξίζει να ανοίξει κανείς μια σαμπάνια», δήλωσε η επικεφαλής οικονομολόγος της ΙΑΤΑ, Μέρι Όουενς Τόμσεν.
Πηγή: ot.gr