15.9 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔιεθνή«Αγνοούνται» οι δάσκαλοι στην ΕΕ – Σκοτεινά τα στοιχεία για την Ελλάδα

«Αγνοούνται» οι δάσκαλοι στην ΕΕ – Σκοτεινά τα στοιχεία για την Ελλάδα

Πολλά κράτη μέλη της ΕΕ αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα με την έλλειψη διδακτικού προσωπικού στην αρχή κάθε σχολικού έτους. Αυτή η κατάσταση οφείλεται συχνά σε παράγοντες όπως οι χαμηλοί μισθοί, η υπερβολική φόρτωση εργασίας και η γήρανση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Καθώς ξεκινά η σχολική χρονιά σε όλη την ΕΕ, 24 χώρες αγωνίζονται με την έλλειψη εκπαιδευτικών, γεγονός που επηρεάζει την πρόοδο των μαθητών και εμποδίζει την πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση για όλους.

Η Σουηδία φαίνεται να αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη ανάγκη, με μια εκτίμηση ότι θα χρειαστούν 153.000 νέοι εκπαιδευτικοί μέχρι το 2035.

Μόνο η Κροατία και η Κύπρος δεν έχουν αναφέρει προβλήματα με την έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού, όπως προκύπτει από την έκθεση Education and Training Monitor 2023 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Από την άλλη, η Ελλάδα δεν έχει επαρκή δημόσια δεδομένα για να αξιολογήσει αν καλύπτονται όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες ή αν κάποιες ειδικότητες ενδέχεται να υποστούν ελλείψεις.

Πολλές χώρες αναφέρουν ελλείψεις σε δασκάλους, κυρίως σε μαθήματα επιστημών και σε προσωπικό για την προσχολική εκπαίδευση.

Τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση

Αλλά γιατί είναι αυτή η κατάσταση τόσο σοβαρή και πώς έχει εξαπλωθεί σε ολόκληρη την ΕΕ;

Το επάγγελμα του δασκάλου αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, όπως οι χαμηλές αμοιβές, η ανασφάλεια στην εργασία και η μεγάλη φόρτιση εργασίας.

Ο Gauthier Catteau, που εργαζόταν ως καθηγητής Γεωγραφίας στο γαλλόφωνο τμήμα του Βελγίου, είχε να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του επαγγέλματος. Ξεκίνησε την καριέρα του στα 22 του και στα 29 του αποφάσισε να αφήσει τη διδασκαλία για να γίνει μηχανικός. Είχε μάλιστα διδάξει σε μια τάξη με 39 εφήβους.

Αναφερόμενος στην καθημερινότητά του, δήλωσε: «Κάθε μέρα μετακινούμουν τρεις ώρες για να πάω στο σχολείο γιατί ζω στην επαρχία. Επέλεξα να δουλεύω στις Βρυξέλλες επειδή αυτό μου προσέφερε κάποια ασφάλεια».

Η μεγάλη απόσταση και οι δυσκολίες που είχε στο χώρο εργασίας τον οδήγησαν να αναθεωρήσει τις προτεραιότητές του, ιδιαίτερα καθώς ήθελε να δημιουργήσει οικογένεια.

Μάλιστα, το 2021 μόνο το 8% των εκπαιδευτικών στην ΕΕ ήταν κάτω από 30 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.

Το 2021, 5,24 εκατομμύρια δάσκαλοι απασχολήθηκαν στην πρωτοβάθμια, κατώτερη δευτεροβάθμια και ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην ΕΕ.

Η εισροή παιδιών από την Ουκρανία λόγω του πολέμου έχει επιδεινώσει επίσης την ήδη υπάρχουσα έλλειψη εκπαιδευτικών στην Ευρώπη. Στην Πολωνία, τον Φεβρουάριο του 2023, 43.800 εκτοπισμένα παιδιά από την Ουκρανία εγγράφηκαν στην προσχολική εκπαίδευση.

Αχρείαστα, πολλές χώρες αντιμετωπίζουν γήρανση του εκπαιδευτικού προσωπικού, με ένα κύμα συνταξιοδοτήσεων να έρχεται στην επόμενη δεκαετία προσθέτοντας πίεση στο σύστημα εκπαίδευσης. Στην Πορτογαλία, το συνδικάτο Fenprof εκτιμά ότι 4.700 έως 4.800 δάσκαλοι θα συνταξιοδοτηθούν — ο μεγαλύτερος αριθμός της χιλιετίας — με την χώρα να χρειάζεται περισσότερους από 30.000 νέους εκπαιδευτικούς έως το 2030, όπως αναφέρει το Euronews.

Πιθανές λύσεις σε επίπεδο ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να ενισχύσει την κατάσταση επιβραβεύοντας καινοτόμες διδακτικές πρακτικές ως μια λύση στο πρόβλημα της έλλειψης εκπαιδευτικών και στην αποκατάσταση του κύρους της διδασκαλίας.

Πολλές χώρες της ΕΕ έχουν επίσης προσπαθήσει να επαναφέρουν συνταξιούχους εκπαιδευτικούς στο επάγγελμα, καλύπτοντας τα κενά με προσωρινούς δασκάλους.

Τον Απρίλιο του 2023, ο Γενικός Γραμματέας του ASTI της Ιρλανδίας, Kieran Christie, ανέφερε ότι το Υπουργείο Παιδείας απαιτεί μια «ριζική αλλαγή στρατηγικής» προκειμένου να διορθωθεί η παρούσα κατάσταση έλλειψης δασκάλων.

Ο Christie παρουσίασε προτάσεις που θα μπορούσαν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών που έχουν εγκαταλείψει την Ιρλανδία να επιστρέψουν.

Ωστόσο, η εύρεση μίας ενιαίας λύσης για όλη την ΕΕ είναι μια πρόκληση. Όπως εξήγησε ο εκπαιδευτικός οικονομολόγος Giorgio Di Pietro: «Η διαφορετικότητα στους εκπαιδευτικούς κανόνες και προσόντα μεταξύ των χωρών καθιστά δύσκολο τον καθορισμό ενός σύγκριτικού δείκτη για την έλλειψη δασκάλων».

«Συγκεκριμένα, οι διαδικασίες για την απόκτηση των επίσημων προσόντων διαφέρουν από χώρα σε χώρα», προσέθεσε.

Monomaxos News
Monomaxos Newshttps://monomaxos.gr
Monomaxos Ενημερωθείτε με τα τελευταία νέα, εμπεριστατωμένα άρθρα και αναλύσεις. Η αξιόπιστη πηγή σας για ποιοτικό περιεχόμενο στην Ελλάδα.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοφιλέστερο