Δύο εβδομάδες έχουν περάσει από την βύθιση του γιοτ Bayesian κοντά στις ακτές της Σικελίας, με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους επτά άνθρωποι, ενώ άλλοι 15 διασώθηκαν.
Το πολυτελές σκάφος υποβλήθηκε σε σφοδρή κακοκαιρία και βυθίστηκε μέσα σε λίγα μόλις λεπτά, παίρνοντας μαζί του επτά ψυχές που βρίσκονταν στο πλοίο. Μεταξύ των θυμάτων ήταν ο Μάικ Λιντς, επιχειρηματίας στον τομέα της τεχνολογίας, η 18χρονη κόρη του Χάνα Λιντς, ο Τζόναθαν Μπλούμερ, μη εκτελεστικός πρόεδρος της Morgan Stanley International, η σύζυγός του Τζούντι και ο Κρις Μορβίλο, δικηγόρος στην Clifford Chance, καθώς και η σύζυγός του Νέντα.
Πρώτα αποτελέσματα από τις νεκροψίες
Στην Ιταλία, οι αρχές συνεχίζουν τις έρευνες για να διαπιστωθούν οι αιτίες που οδήγησαν στη βύθιση του Bayesian, εστιάζοντας στον καπετάνιο και σε δύο μέλη του πληρώματος.
Ο ιατροδικαστής έχει ήδη διενεργήσει τις πρώτες νεκροψίες και συγκεκριμένα στις σορούς του Κρις και της Νέντα Μορβίλο. Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν από την Daily Mail, επιβεβαιώθηκε ότι οι θάνατοι προήλθαν από πνιγμό, χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις άλλων τραυματισμών. Οι υπόλοιπες νεκροψίες αναμένονται αυτή την εβδομάδα, καθώς προχωρά η δικαστική έρευνα.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το μόνο άτομο που δεν ήταν επιβάτης ήταν ο μάγειρας του σκάφους, Ρεκάλντο Τόμας, η σορός του οποίου ήταν η πρώτη που ανασύρθηκε μετά το ναυάγιο.
Σιωπηλός ο καπετάνιος
Τη Δευτέρα 26 Αυγούστου, οι ιταλικές αρχές ξεκίνησαν επίσημα έρευνα για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και πρόκληση ναυαγίου σε βάρος του καπετάνιου του Bayesian. Ο 51χρονος Τζέιμς Κάτφιλντ, υπήκοος Νέας Ζηλανδίας, κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια. Την επόμενη μέρα, εμφανίστηκε ενώπιον των εισαγγελέων για τρίτη φορά, αλλά αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις τους.
«Ο καπετάνιος διατηρεί το δικαίωμά του να σιωπά για δύο σημαντικούς λόγους», δήλωσε ο δικηγόρος του, Giovanni Rizzuti. «Πρώτον, είναι σε μεγάλη ψυχική ταλαιπωρία. Δεύτερον, η ανάθεσή μας έγινε πρόσφατα και χρειαζόμαστε περισσότερα δεδομένα για να οργανώσουμε μια σωστή υπεράσπιση.»
Επιπλέον, υπό έρευνα βρίσκονται ο Βρετανός μηχανικός του πλοίου, Τιμ Πάρκερ Ίτον, και ο ναυτικός Μάθιου Γκρίφιθς.
Ο Ίτον ερευνάται με πιθανές κατηγορίες ανθρωποκτονίας από αμέλεια και πρόκλησης ναυαγίου, καθώς επελέγη να μην ενεργοποιήσει τα συστήματα ασφαλείας του σκάφους, κάτι που θα μπορούσε να αποτρέψει την πλημμύρα στο μηχανοστάσιο. Εκείνος ισχυρίζεται ότι όλα τα καταπακτές ήταν κλειστά εκτός από μία, που αφορούσε το μηχανοστάσιο.
Ο Γκρίφιθς, ο οποίος είχε βάρδια τη νύχτα του συμβάντος, φέρεται να έχει παραλείψει να προειδοποιήσει για τις επικίνδυνες καιρικές συνθήκες. Αντιμετωπίζει και αυτός κατηγορίες για πιθανή ανθρωποκτονία από αμέλεια.
Σημειώνεται ότι η εκκίνηση έρευνας δεν συνεπάγεται αυτόματα ενοχή.
«Σώσαμε όσους μπορούσαμε»
Η κατάθεση του Γκρίφιθς ήταν σοκαριστική. Όπως ανέφερε, ξύπνησε τον καπετάνιο όταν οι άνεμοι είχαν φτάσει τα 20 κόμβους (περίπου 40 χλμ./ώρα). Είπε πως παρακολουθούσε τις καιρικές συνθήκες όλη τη νύχτα και όταν είδε τον κίνδυνο, ενημέρωσε αμέσως τον καπετάνιο.
Οι ναυτιλιακοί εμπειρογνώμονες δηλώνουν ότι ένα σκάφος σαν το Bayesian θα έπρεπε να έχει αντέξει την καταιγίδα.
Ο Γκρίφιθς περιέγραψε την κατάσταση μέσα στο σκάφος: «Πήρε κλίση και πέσαμε στη θάλασσα. Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε μια ανθρώπινη αλυσίδα για να σώσουμε όσους μπορούσαμε.»
Έχει αναφερθεί το φαινόμενο «downburst», ένας ισχυρός, τοπικός άνεμος που μπορεί να είχε πλήξει το γιοτ, προξενώντας την ταχεία βύθισή του. Οι αρχές εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα και επισημαίνουν ότι η διαδικασία θα χρειαστεί χρόνο, δεδομένου ότι το σκάφος δεν έχει ακόμη ανασυρθεί από τη θάλασσα.
Πολλοί ειδικοί ανησυχούν για την ταχύτητα που βυθίστηκε το γιοτ, υποστηρίζοντας ότι τέτοιου τύπου σκάφη έπρεπε να είναι ικανά να αντέξουν σε καταιγίδες. Ο Τζιοβάνι Κωσταντίνο, επικεφαλής της κατασκευαστικής εταιρείας του Bayesian, σημείωσε ότι γινόταν διαρκώς έλεγχοι που αποδείκνυαν την σταθερότητα του σκάφους και την αντοχή του σε δύσκολες συνθήκες.
«Αν δεν είχε εισχωρήσει νερό, το σκάφος θα μπορούσε να παραμείνει πλωτό. Πριν από την καταιγίδα, ο καπετάνιος θα έπρεπε να είχε κλείσει όλα τα ανοίγματα και να είχε προετοιμάσει το σκάφος για τη δύσκολη κατάσταση», υπογράμμισε ο Κωσταντίνο.