Η Google, μέλος της Alphabet, έχει κατηγορηθεί από την αντιμονοπωλιακή αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου ότι εκμεταλλεύεται τη δεσπόζουσα θέση της στη διαφημιστική τεχνολογία. Αυτή η προειδοποίηση μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές ποινές και αναγκαίες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της εταιρείας.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) δήλωσε ότι η Google αξιοποιεί την κυριαρχία της στον τομέα της διαφήμισης για να ευνοεί τις δικές της υπηρεσίες, πράγμα που μπορεί να βλάψει χιλιάδες εκδότες και διαφημιστές στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Google κατέχει εδώ και χρόνια μια κρίσιμη θέση, συλλέγοντας δεδομένα σχετικά με τους χρήστες και επιτρέποντας στους διαφημιζόμενους να στοχεύουν πιο αποτελεσματικά τους πιθανούς πελάτες. Παράλληλα, προσφέρει χώρο για διαφημίσεις και την τεχνολογία που απαιτείται για να συνδέονται οι διαφημιστές με τους εκδότες.
Αξιοποιώντας τους αλγόριθμούς της, η Google υπολογίζει αυτόματα και προσφέρει διαφημιστικό χώρο καθώς οι χρήστες περιηγούνται σε ιστοσελίδες. Η διαδικτυακή διαφήμιση είναι η πιο κερδοφόρα δραστηριότητα της Alphabet, με έσοδα που φτάνουν τα 225 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου το 80% των συνολικών εσόδων της για το 2022.
«Είναι σημαντικό οι εκδότες και οι διαφημιστές, οι οποίοι συνεισφέρουν σε αυτό το δωρεάν περιεχόμενο, να μπορούν να απολαμβάνουν έναν υγιή ανταγωνισμό και να έχουν μια δίκαιη συμφωνία κατά την αγορά ή πώληση ψηφιακού διαφημιστικού χώρου», ανέφερε η Juliette Enser, προσωρινή εκτελεστική διευθύντρια της CMA.
Η CMA αναφέρει ότι οι κατηγορίες αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρές ποινές και σε απαιτήσεις για σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του τεχνολογικού κολοσσού.
Η Google αντέτεινε ότι οι κατηγορίες της CMA βασίζονται σε «λανθασμένες εκτιμήσεις της διαφημιστικής τεχνολογίας». Ο Dan Taylor, Αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Διαφήμισης της Google, εξέφρασε τη διαφωνία του σχετικά με τα ευρήματα και δήλωσε ότι θα προχωρήσει σε επίσημη απάντηση.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την κυριαρχία της Google στη διαφημιστική τεχνολογία, με την Επιτροπή να έχει ξεκινήσει διαδικασίες αντιμονοπωλιακής έρευνας εις βάρος της. Πέρυσι, επιβλήθηκαν κατηγορίες για παραβάσεις που αφορούν την ευνοϊκή μεταχείριση του δικού της προγράμματος διαφήμισης σε σχέση με ανταγωνιστές.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ παίρνουν θέση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποίησε τον Ιούλιο του 2023 ότι δεν αρκούν μόνο τα διορθωτικά μέτρα για την Google και μπορεί να απαιτήσει την απομόνωση των δραστηριοτήτων της στον τομέα της διαφήμισης από τις κύριες υπηρεσίες της.
Παράλληλα, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ προγραμματίζει τη δίκη κατά της Google τον Σεπτέμβριο, ζητώντας τη διάλυση των δραστηριοτήτων της στη διαφήμιση για φερόμενη παράνομη μονοπώληση. Το Υπουργείο υποστηρίζει ότι η κυριαρχία της Google της επιτρέπει να διατηρεί ένα ποσοστό τουλάχιστον 0,30 δολαρίων από κάθε δολάριο που ξοδεύουν οι διαφημιστές μέσω των εργαλείων διαφήμισης της.
Σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις από την CMA, έχει τη δυνατότητα να επιβάλει πρόστιμο έως 10% των παγκόσμιων εσόδων της Google. Σημειώνεται ότι η CMA θα λάβει υπόψη την ανατροφοδότηση από την Google πριν από την τελική της απόφαση, την οποία θα πάρει διαφορετική επιτροπή από αυτή που έχει διεξάγει την προκαταρκτική έρευνα.
Πηγή: ΟΤ