«Καλησπέρα σας, είστε συνδεδεμένοι με τη Yasmin. Σας παρακαλώ να μην αφήσετε μήνυμα, διότι δεν θα το ακούσω και δεν θα σας καλέσω πίσω».
Αυτό είναι το μήνυμα στον τηλεφωνητή που προτιμούν οι νέοι της γενιάς Ζ (γεννημένοι μεταξύ 1997 και 2012) και οι millennials (γεννημένοι μεταξύ 1980 και 2000).
Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι το 25% των ατόμων ηλικίας 18 έως 34 δεν απαντούν ποτέ σε κλήσεις – οι περισσότεροι προτιμούν να αγνοούν τον ήχο του τηλεφώνου, να απαντούν μέσω γραπτών μηνυμάτων ή να ελέγχουν το διαδίκτυο αν δεν αναγνωρίζουν τον αριθμό.
Από το σταθερό τηλέφωνο στο κινητό και κατόπιν στα γραπτά μηνύματα
Η έρευνα της Uswitch που περιλάμβανε 2.000 συμμετέχοντες αποκάλυψε ότι σχεδόν το 70% των ατόμων ηλικίας 18-34 προτιμούν να στέλνουν γραπτά μηνύματα αντί να κάνουν τηλεφωνικές κλήσεις.
Το 2009, οι χρεώσεις για κλήσεις ήταν αρκετά υψηλές.
«Δεν σου δώσαμε αυτό το τηλέφωνο για να μιλάς με τους φίλους σου όλη μέρα», έλεγαν οι γονείς στα παιδιά τους, κοιτώντας τον μηνιαίο λογαριασμό.
Έτσι, δημιουργήθηκε μια γενιά που επικοινωνεί κυρίως με γραπτά μηνύματα: οι κλήσεις στο κινητό θεωρούνταν για επείγουσες καταστάσεις, ενώ το σταθερό τηλέφωνο χρησιμοποιούνταν σπάνια για συζητήσεις με τους παππούδες.
Ο ανησυχητικός λόγος πίσω από την αποφυγή τηλεφωνημάτων
Η Δρ Έλενα Τουρόνι, ψυχολόγος, εξηγεί ότι οι νέοι σήμερα δεν έχουν αναπτύξει τη συνήθεια να μιλούν στο τηλέφωνο. Οι ίδιοι νιώθουν άβολα, καθώς οι τηλεφωνικές κλήσεις δεν είναι πλέον ο κανόνας, αναφέρει το BBC.
Αυτό τους οδηγεί σε φόβο να απαντήσουν όταν το τηλέφωνο χτυπά (ή φωτίζεται σιωπηλά, καθώς οι περισσότεροι κάτω από 35 ετών κρατούν το τηλέφωνό τους σε αθόρυβη λειτουργία).
Περισσότεροι από τους μισούς νέους που συμμετείχαν στην έρευνα της Uswitch παραδέχτηκαν ότι αισθάνονται ανησυχία ότι μια απροσδόκητη κλήση μπορεί να σημαίνει κακά νέα.
Η ψυχοθεραπεύτρια Eloise Skinner προσθέτει ότι το άγχος γύρω από τις κλήσεις σχετίζεται με τη δυνατότητα να πρέπει να χειριστεί κανείς επείγοντα ή οδυνηρά θέματα.
«Με τον σύγχρονο τρόπο ζωής μας, που είναι πιο πολυάσχολος και απρόβλεπτος, έχουμε λιγότερο χρόνο για να καλέσουμε έναν φίλο απλά για να τα πούμε. Οι τηλεφωνικές κλήσεις επικεντρώνονται πια σε σημαντικά γεγονότα, που συχνά είναι δύσκολα».
«Αυτό ακριβώς σκέφτομαι», δηλώνει ο 26χρονος Jack Longley, προσθέτοντας ότι αποφεύγει πάντα να απαντά σε άγνωστους αριθμούς, θεωρώντας ότι πρόκειται είτε για τηλεμάρκετινγκ είτε για απάτες.
Η φοβία του τηλεφώνου και στο εργασιακό περιβάλλον
Αλλά σε ποιο βαθμό η φοβία για τις τηλεφωνικές κλήσεις στην προσωπική σας ζωή επηρεάζει την επαγγελματική σας ζωή;
Ο Henry Nelson-Case, 31 ετών δικηγόρος και δημιουργός περιεχομένου, έχει δημιουργήσει τη σειρά βίντεο «overwhelmed millennial» (με σκίτσα) που δείχνει την αγωνία που βιώνει όταν πρέπει να στείλει email σε όλη την εταιρεία, να αρνηθεί ευγενικά υπερωρίες, και φυσικά, να αποφεύγει τηλεφωνικές κλήσεις.
«Η πίεση που υπάρχει στις τηλεφωνικές συνομιλίες, η πιθανή αμηχανία και η ανάγκη να δώσεις άμεσες απαντήσεις, είναι οι λόγοι που με κάνουν να απεχθάνομαι το τηλέφωνο» εξηγεί.
«Οι τηλεφωνικές κλήσεις απαιτούν υψηλό επίπεδο οικειότητας, ενώ τα γραπτά μηνύματα παρέχουν περισσότερη απόσταση και σας επιτρέπουν να επικοινωνείτε χωρίς να νιώθετε ευάλωτοι», προσθέτει η Δρ Τουρόνι.
Αφήνουμε τα συμπεράσματα σε εσάς.