Ο Έλον Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, έχει πλέον στο πλευρό του τον νέο πλανητάρχη, Ντόναλντ Τραμπ. Ο νεοσυντηρητικός δισεκατομμυριούχος έχει πολλά να κερδίσει από τη στενή του συνεργασία με τον επόμενο πρόεδρο των ΗΠΑ, τον οποίο βοήθησε να επιστρέψει στον Λευκό Οίκο.
Παρά την αντίθεση του Τραμπ προς την ηλεκτροκίνηση, η μετοχή της Tesla σημείωσε αύξηση 14% την Τετάρτη, αμέσως μετά την επιβεβαίωση της νίκης του στις πιο αμφιλεγόμενες αμερικανικές εκλογές της σύγχρονης εποχής. Αυτή η άνοδος οδήγησε σε αύξηση της χρηματιστηριακής αξίας της Tesla κατά 120 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η επένδυση των περίπου 119 εκατομμυρίων δολαρίων που έκανε ο Μασκ στην προεκλογική καμπάνια του Τραμπ, σύμφωνα με ομοσπονδιακά έγγραφα που επικαλείται το Reuters, αποδείχθηκε κερδοφόρα.
Λίγες εβδομάδες πριν από την εκλογή του, ο Τραμπ υποσχέθηκε στον Μασκ ότι θα τον διορίσει επικεφαλής μιας νέας επιτροπής για την κυβερνητική αποδοτικότητα. Μια τέτοια θέση θα ενίσχυε την ήδη σημαντική επιρροή του Μασκ, του οποίου η SpaceX είναι βασικός εργολάβος του Πενταγώνου για την εκτόξευση στρατιωτικών δορυφόρων και την παροχή πρόσβασης στο Διαδίκτυο μέσω της δορυφορικής υπηρεσίας Starlink.
«Ο Έλον Μασκ θεωρεί τους κανονισμούς εμπόδιο για τις επιχειρήσεις και την καινοτομία»
Ο Μασκ εξέφρασε τη στήριξή του στον Τραμπ στις 13 Ιουλίου, λίγες ώρες μετά από μια απόπειρα δολοφονίας του υποψηφίου. Μετά την εκλογική νίκη, πέρασε τη βραδιά στο Μαρ-α-Λάγκο της Φλόριντα μαζί του. Δήλωσε ότι προτιμά τον Τραμπ, καθώς πιστεύει ότι οι γραφειοκρατικοί περιορισμοί των Δημοκρατικών θα εμπόδιζαν το όραμά του να δημιουργήσει μια ανθρώπινη αποικία στον Άρη.
«Δεν θα φτάσουμε ποτέ στον Άρη αν κερδίσει η Κάμαλα» έγραφε τον Σεπτέμβριο στην πλατφόρμα του, Χ, η οποία έχει κατηγορηθεί για παραπληροφόρηση κατά τη διάρκεια των εκλογών.
Unless there is significant government reform, laws & regulations will keep getting worse every year until every great endeavor, from high-speed rail between our cities to making life multiplanetary, is effectively illegal.
Trump supports a government efficiency commission to…
— Elon Musk (@elonmusk) September 11, 2024
Πολιτική και μπίζνες
Ο Μασκ έχει καλλιεργήσει την εικόνα του ως σωτήρα της ανθρωπότητας, προβάλλοντας την Tesla ως λύση στην κλιματική αλλαγή και τονίζοντας την ανάγκη για μια ανθρώπινη αποικία στον Άρη σε περίπτωση καταστροφής του πλανήτη. Τώρα, ανήκει σε μια ομάδα δισεκατομμυριούχων της Σίλικον Βάλεϊ που προωθούν τον λιμπερταριανισμό ως εναλλακτική λύση στην παραδοσιακή φιλελεύθερη ιδεολογία της Καλιφόρνια, την οποία ο Μασκ αποκαλεί «woke ιό».
Η πολιτική εμπλοκή του Μασκ αποσκοπεί στο να προστατεύσει τις επιχειρήσεις του από ρυθμιστικές παρεμβάσεις και να εξασφαλίσει κυβερνητική στήριξη, όπως αναφέρει το Reuters, επικαλούμενο κυβερνητικούς αξιωματούχους και πηγές κοντά στον Μασκ.
«Ο Έλον Μασκ θεωρεί τους κανονισμούς εμπόδιο για τις επιχειρήσεις και την καινοτομία», δήλωσε ανώνυμος ανώτερος υπάλληλος της Tesla. «Βλέπει την κυβέρνηση Τραμπ ως το μέσο για να απαλλαγεί από όσο το δυνατόν περισσότερους κανονισμούς, ώστε να μπορεί να δρα με την ταχύτητα που επιθυμεί».
Tesla, SpaceX και Neuralink
Τα επιχειρηματικά συμφέροντα του Μασκ στην Tesla και την SpaceX εξαρτώνται από την πολιτική της αμερικανικής κυβέρνησης και τις επιδοτήσεις. Ο Μασκ είχε επωφεληθεί από πολιτικές της κυβέρνησης Μπάιντεν, όπως οι επιδοτήσεις για ηλεκτροκίνητα οχήματα, τις οποίες ο Τραμπ απορρίπτει.
Με τις επιδοτήσεις να καταργούνται, η δέσμευση του Τραμπ για επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα μπορεί να προστατεύσει την Tesla από τον ανταγωνισμό, σύμφωνα με αναλυτές. Μάλιστα, κάποιοι αναφέρουν ότι μια θέση στην κυβέρνηση θα προσφέρει στον Μασκ επιρροή σε κρίσιμους τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η εξερεύνηση του Διαστήματος και η ηλεκτροκίνηση, στους οποίους έχει άμεσα συμφέροντα.
Ένας από τους κύριους στόχους της Tesla θα είναι να πείσει την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων (NHTSA) να σταματήσει τις έρευνες σχετικά με τις αυτόνομες λειτουργίες «Autopilot» και «Full Self-Driving». Επίσης, στόχος είναι η αδειοδότηση του Cybercab, του ρομποτικού ταξί της Tesla, το οποίο δεν διαθέτει τιμόνι και πεντάλ.
Η Neuralink, η εταιρεία του Μασκ που αναπτύσσει εγκεφαλικά εμφυτεύματα για ασθενείς με αναπηρίες, θα μπορούσε επίσης να επωφεληθεί από την χαλάρωση των κανονισμών της Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), την οποία ο Μασκ κατηγορεί για τις αργές διαδικασίες της.
Στην περίπτωση της SpaceX, η κυριαρχία της στη διαστημική βιομηχανία συνεχώς ενισχύεται. Η NASA εξαρτάται από τα σκάφη της SpaceX για τη μεταφορά αστροναυτών στον Διαστημικό Σταθμό, μια υπηρεσία που αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια. Η εξάρτηση αυτή είναι τόσο μεγάλη που η NASA αποφεύγει να έρθει σε σύγκρουση με την SpaceX, όπως αναφέρει ομοσπονδιακός αξιωματούχος που γνωρίζει τις συνεργασίες της εταιρείας με την αμερικανική κυβέρνηση.
«Η NASA χρειάζεται τη SpaceX περισσότερο από όσο η SpaceX χρειάζεται τη NASA», δήλωσε ο αξιωματούχος. Μέχρι σήμερα, η NASA έχει επενδύσει πάνω από 15 δισεκατομμύρια δολάρια στην SpaceX, η οποία πρόσφατα εξασφάλισε νέο συμβόλαιο για την ανάπτυξη εκατοντάδων στρατιωτικών δορυφόρων.