Η υποστήριξη που έλαβε η Κάμαλα Χάρις από διάσημους προσωπικότητες διαμορφώνει μια εντυπωσιακή λίστα, που θυμίζει τους καλεσμένους σε μια εκδήλωση του Vanity Fair ή σε μια βραδιά στο κόκκινο χαλί. Ονόματα όπως της Όπρα Γουίνφρεϊ, της Μάγκαν Θι Στάλλιον, του Τζορτζ Κλούνεϊ, του Λεονάρντο Ντι Κάπριο και του Μπρους Σπρίνγκστιν προστέθηκαν στη λίστα των υποστηρικτών της Χάρις, κάνοντάς την μία από τις πιο λαμπερές πολιτικές εκστρατείες στην ιστορία των ΗΠΑ.
Ακόμα και η Τέιλορ Σουίφτ, η μεγαλύτερη σταρ της εποχής μας, εξέφρασε την υποστήριξή της προς την Χάρις. Ωστόσο, καθώς οι αναλυτές εξετάζουν τους λόγους πίσω από την αποτυχία της εκστρατείας της, πολλοί στρέφουν την προσοχή τους στους celebrities, όπως αναφέρει ο Guardian.
Η εκστρατεία των celebrities
Η λάμψη των διασημοτήτων μπορεί να ενίσχυσε την εικόνα της Χάρις, ωστόσο υπήρξε κριτική ότι αυτή η προσέγγιση δεν συνδέθηκε με τις ανησυχίες των μέσων Αμερικανών, ειδικά σε μια περίοδο όπου η οικονομία πλήττεται από τον πληθωρισμό. Ίσως να έχει παρέλθει η εποχή όπου η υποστήριξη από διασημότητες μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Η καμπάνια της Χάρις χρησιμοποίησε τη δύναμη των celebrities με ενθουσιασμό. Λίγες ώρες πριν από την ημέρα των εκλογών, η Lady Gaga, η Γουίνφρεϊ, ο Ρίκι Μάρτιν και οι Roots συμμετείχαν σε μια συγκέντρωση με τίτλο «Ψηφίστε για την ελευθερία» στην Φιλαδέλφεια, ενισχύοντας τη φωνή της υποψήφιας.
Η Στίβι Νικς δήλωσε ότι η Χάρις είναι «η μεγαλύτερη ελπίδα μας να σώσουμε τον κόσμο», και η Beyoncé, της οποίας το “Freedom” αποτέλεσε το ανεπίσημο τραγούδι της προεκλογικής εκστρατείας, υποστήριξε επίσης την υποψήφια.
Τι πήγε λάθος;
Τώρα, οι Δημοκρατικοί αναρωτιούνται αν η εξάρτησή τους από τις εγκρίσεις των διασημοτήτων οδήγησε στην απώλεια των ψηφοφόρων της εργατικής τάξης. Τα εκλογικά λογιστικά αρχεία δείχνουν ότι περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια από την καμπάνια της Χάρις δαπανήθηκαν για την πληρωμή της εταιρείας παραγωγής της Γουίνφρεϊ, γεγονός που προκάλεσε ανησυχίες σχετικά με την οικονομική διαχείριση της εκστρατείας.
Αντίθετα, η εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ ήταν περισσότερο γνωστή για τις διαμάχες της με διασημότητες, καθώς πολλοί μουσικοί διαμαρτύρονταν για τη χρήση των τραγουδιών τους στις συγκεντρώσεις του.
Η συμμετοχή των νέων ψηφοφόρων, ειδικά των γυναικών 18-29 ετών, μειώθηκε το 2024, με πολλές από αυτές να μετακινούνται προς τον Τραμπ, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής της Χάρις.
Τι λένε οι ειδικοί;
«Οι διασημότητες δεν έκαναν τη διαφορά, επειδή κανείς δεν μπορούσε. Ήταν μια ελαττωματική εκστρατεία από την αρχή», δήλωσε ο σύμβουλος των Δημοκρατικών Χανκ Σέινκοπφ. «Οι διασημότητες δεν προσφέρουν πολιτική και κατεύθυνση, απλώς προσθέτουν λάμψη στα events». Ο Άντι Γκέρσον, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών, πρόσθεσε ότι οι διασημότητες εμφανίζονταν σε συγκεντρώσεις γεμάτες από ανθρώπους που ήδη είχαν αποφασίσει να ψηφίσουν υπέρ της Χάρις.
Δεν αρκεί η ποπ κουλτούρα
«Ο Σπρίνγκστιν θα ήταν καλύτερα να κάνει διαφημιστική καμπάνια στα εργοστάσια ή στις γραμμές παραγωγής στο Μίσιγκαν. Αυτό θα ήταν πιο αυθεντικό», είπε ο Γκέρσον. «Κανείς δεν θέλει να ακούσει τους διασημότητες να μιλούν για οικονομικά». Η Χάρις, που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της Vogue, ίσως να έστειλε το λάθος μήνυμα στους ψηφοφόρους που ανησυχούν για την οικονομία.
Σύμφωνα με την κριτικό μόδας των New York Times, Βανέσα Φρίντμαν, «η μόδα μπορεί να είναι μια παγκόσμια γλώσσα, αλλά δεν μεταφράζεται πάντα καλά στην πολιτική». Οι εγκρίσεις διασημοτήτων μπορεί να επηρεάσουν την αγορά προϊόντων, αλλά δεν αρκούν για να πείσουν τους ψηφοφόρους σε πολιτικά ζητήματα.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, ως αστέρας της ριάλιτι τηλεόρασης, είχε την ικανότητα να προσελκύει το ενδιαφέρον του κοινού, κάτι που η Χάρις και οι celebrities που την υποστήριζαν δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν. Η εκστρατεία του Τραμπ επικεντρώθηκε γύρω από τον ίδιο, ως το κύριο αστέρι της πολιτικής σκηνής.