Οι γιορτές έχουν φτάσει και μαζί τους έρχεται η περίοδος των εορταστικών αγορών, με τους καταναλωτές έτοιμους να ξοδέψουν χρήματα.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με άρθρο στο The Conversation, ο μέσος αγοραστής στις ΗΠΑ αναμένεται να ξοδέψει πάνω από 1.000 δολάρια για χριστουγεννιάτικα δώρα φέτος.
Ατελείωτες επιλογές
Σήμερα, οι καταναλωτές έχουν πολλές επιλογές πληρωμής, κάθε μία πιο ελκυστική από την προηγούμενη.
Θα χρησιμοποιήσουμε πιστωτική κάρτα για να μαζέψουμε «δωρεάν» μίλια; Θα επιλέξουμε την επιλογή buy-now-pay-later για να κατανείμουμε τις πληρωμές μας; Ή μήπως θα προτιμήσουμε τη χρεωστική κάρτα για να αποφύγουμε το χρέος;
Το βασικό ζήτημα κατά την εορταστική περίοδο είναι πώς να περιορίσουμε τα έξοδά μας σε μια περίοδο αφθονίας, ευκολίας και διαφημιστικών τρικ.
Ο καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων Τζέι Λ. Ζαγκόρσκι προτείνει μια λύση στο νέο του βιβλίο για την περίοδο των εορταστικών αγορών.
Η λύση αυτή είναι απλή: The Power of Cash (Η δύναμη των μετρητών).
Η δύναμη του χαρτονομίσματος
«Μην χρησιμοποιείτε καμία από αυτές τις μεθόδους. Αντίθετα, στραφείτε στα μετρητά», προτείνει ο Ζαγκόρσκι.
Η χρήση μετρητών αντί για ηλεκτρονικές πληρωμές είναι ένας απλός τρόπος να ελέγξουμε τις δαπάνες μας κατά τη διάρκεια των διακοπών, ενώ παράλληλα βοηθάμε και τους άλλους.
Πριν ξοδέψουμε χρήματα, είναι σημαντικό να καθορίσουμε έναν προϋπολογισμό για τις διακοπές.
Παρόλο που οι περισσότεροι θεωρούν ότι ο καθορισμός προϋπολογισμού είναι καλή ιδέα, λίγοι το κάνουν και ακόμη λιγότεροι τον τηρούν.
Ο προϋπολογισμός είναι σαν μια δίαιτα, λέει ο καθηγητής: Ο πειρασμός και η πίεση του χρόνου μπορούν να κάνουν τις καλύτερες προθέσεις να αποτύχουν.
Γιατί να προτιμήσουμε τα μετρητά;
Πρώτον, η δέσμευση να χρησιμοποιούμε μόνο μετρητά παρέχει μια αυτόματη μέθοδο κατάρτισης προϋπολογισμού.
Όταν τελειώνουν τα μετρητά, τελειώνουν και οι αγορές.
Δεν συνιστάται να βάζουμε όλα μας τα χρήματα στο πορτοφόλι, αλλά ένας προσεκτικός διαμοιρασμός μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικός.
Δεύτερον, η χρήση μετρητών βοηθάει να ξοδεύουμε λιγότερο λόγω του «πόνου της πληρωμής». Η δαπάνη χαρτονομισμάτων προκαλεί ένα στιγμιαίο αίσθημα λύπης, όπως δείχνουν έρευνες στην ψυχολογία των καταναλωτών.
Αυτό επιβραδύνει τις αγορές.
Οι άνθρωποι δεν αισθάνονται τον ίδιο πόνο όταν χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες, καθώς ο λογαριασμός δεν είναι απτός.
Τρίτον, μακροπρόθεσμα, το να πληρώνουμε με μετρητά είναι φθηνότερο, καθώς αποφεύγουμε τους τόκους.
Ο Ζαγκόρσκι παραθέτει και έναν πιο αλτρουιστικό λόγο για τη χρήση μετρητών.
Αναφέρει ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι χωρίς πιστωτικές κάρτες ή εφαρμογές πληρωμών μέσω κινητού που αποκλείονται από καταστήματα που δεν δέχονται μετρητά.
Οι άνθρωποι χωρίς ηλεκτρονικές μεθόδους είναι κυρίως φτωχοί και ηλικιωμένοι, τονίζει.
Η χρήση μετρητών τους βοηθά, καθώς δίνει ένα σαφές μήνυμα στις επιχειρήσεις ότι το χαρτονόμισμα εξακολουθεί να είναι επιθυμητό και απαραίτητο.
Τελικά, τα μετρητά από μόνα τους δεν θα κάνουν τις διακοπές πιο ευχάριστες, αλλά μπορεί να απομακρύνουν ένα περιττό άγχος.