Οι επιπτώσεις των Μνημονίων, που ξεκίνησαν με τη συμφωνία δανεισμού της Ελλάδας πριν από 14 χρόνια, δεν επηρεάζουν μόνο τους Έλληνες εντός της χώρας, αλλά και εκείνους που ζουν στο εξωτερικό.
Η πιο σοβαρή συνέπεια αυτής της κατάστασης σχετίζεται με την εκπαίδευση των Ελλήνων παιδιών που διαμένουν στο εξωτερικό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση των ελληνικών σχολείων στη Γερμανία.
Η ελληνική μετανάστευση προς τη Γερμανία ξεκίνησε κυρίως στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, όταν ιδρύθηκαν και τα πρώτα ελληνικά σχολεία.
Αυτά τα σχολεία συνεχίζουν να λαμβάνουν στήριξη από το ελληνικό κράτος, ακόμα και καθώς πολλοί Έλληνες αποφάσισαν να εγκατασταθούν μόνιμα στη Γερμανία.
Μετανάστευση
Ωστόσο, με την οικονομική κρίση, οι επιχορηγήσεις του ελληνικού κράτους για την εκπαίδευση στη Γερμανία μειώθηκαν δραματικά κατά 80%.
Ταυτόχρονα, ο αριθμός των Ελλήνων μεταναστών έχει αυξηθεί σημαντικά, ξεπερνώντας τους 600.000.
Αυτοί οι μετανάστες περιλαμβάνουν πολλούς νέους με οικογένειες και μικρά παιδιά, οι οποίοι χρειάζονται ελληνική εκπαίδευση αν θέλουμε να ενθαρρύνουμε την επιστροφή τους στην Ελλάδα στο μέλλον, με σκοπό την επιτυχία του προγράμματος «brain gain».
Σήμερα, στις περιοχές της Εσση και της Βάδης – Βιρτεμβέργης λειτουργούν 38 ελληνικά σχολεία.
Από αυτά, τα τέσσερα είναι πλήρη ελληνικά σχολεία, τα οποία προσφέρουν νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο-λύκειο.
Τα υπόλοιπα 32 είναι Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, όπου διδάσκεται η ελληνική γλώσσα και πολιτισμός, με το ελληνικό κράτος να παρέχει βιβλία και δασκάλους, ενώ το γερμανικό κράτος καλύπτει δωρεάν τις αίθουσες και τα έξοδα συντήρησής τους.
Είναι προφανές ότι αυτά τα 38 σχολεία δεν επαρκούν για την εκπαίδευση των Ελληνόπουλων, καθώς ο πληθυσμός τους έχει αυξηθεί δραματικά.
Το πιο ανησυχητικό είναι ότι, λόγω της τεράστιας μείωσης του προϋπολογισμού, παρουσιάζεται έλλειψη διδακτικού προσωπικού.
Με την κατάργηση του άρθρου του Ν. 4027/2011, που ρύθμιζε τα επιμίσθια των αποσπασμένων εκπαιδευτικών, έπαψε να υπάρχει ενδιαφέρον για απόσπαση στο εξωτερικό.
Αυτό συμβαίνει διότι οι μισθοί δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των εκπαιδευτικών στη Γερμανία.
Είναι εντυπωσιακό ότι πάνω από το 40% των εκπαιδευτικών που αρχικά ενδιαφέρονται για απόσπαση, τελικά αποσύρουν το ενδιαφέρον τους όταν κατανοούν τις οικονομικές δυσκολίες.
Ως αποτέλεσμα, φέτος, 13 ελληνικά σχολεία παρέμειναν κλειστά και οι υπόλοιπες 25 υπολειτουργούν!
Οι ομοσπονδίες γονέων και κηδεμόνων από αυτές τις περιοχές και από όλη τη Γερμανία έχουν επισημάνει τους κινδύνους που απορρέουν από την υποβάθμιση ή και εξαφάνιση της ελληνικής εκπαίδευσης στη χώρα.
Υπογραμμίζουν ότι η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας των Ελλήνων στη Γερμανία, που ωφελεί και την ελληνική οικονομία, είναι αποτέλεσμα της ελληνικής εκπαίδευσης και ότι χωρίς αυτήν, δεν θα υπήρχε η ίδια κατάσταση.
Πολιτισμός
Οι χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις στην Γερμανία ενισχύουν τις σχέσεις Ελλάδας-Γερμανίας, προάγουν τον ελληνικό πολιτισμό και διατηρούν την παρουσία ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές.
Παράλληλα, η ελληνική εκπαίδευση διατηρεί τους δεσμούς με την πατρίδα, οι Έλληνες επενδύουν στην Ελλάδα και εισάγουν κεφάλαια στην πατρίδα τους.
Ωστόσο, όλα αυτά κινδυνεύουν λόγω της υποβάθμισης της ελληνικής εκπαίδευσης στη Γερμανία.
Η γνώση της Ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού βοηθά στην υπεράσπιση των εθνικών μας δικαιωμάτων στο εξωτερικό, όπως η αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, η ελληνικότητα της Μακεδονίας, κ.λπ.
Με πολλές εκδηλώσεις προβάλλεται η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και ενισχύονται οι ελληνογερμανικές σχέσεις.
Η ελληνική παιδεία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της αλληλεγγύης στην ομογένεια, ακόμη και σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών.
Γι’ αυτό οι Έλληνες ιδρύουν πολιτιστικούς και κοινωνικούς συλλόγους, που φροντίζουν τη διατήρηση της ιστορικής μας κληρονομιάς.
Οι ομογενείς μας που συναντήθηκαν με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, ενημέρωσαν την ελληνική Πολιτεία για την κατάσταση και πρότειναν εύκολες λύσεις.
Η άμεση προτεραιότητα είναι η πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και στα τμήματα ελληνικής γλώσσας, όπου υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού.
Αυτή είναι μια προσωρινή και άμεσα υλοποιήσιμη λύση.
Όμως, η οριστική λύση είναι η επαναφορά του άρθρου για τα επιμίσθια που θα προτείνουν οι προξενικές Αρχές, οι οποίες γνωρίζουν τις συνθήκες και το κόστος ζωής στη Γερμανία και μπορούν να προτείνουν κονδύλια που θα κάνουν την απόσπαση ελκυστική.
Σημαντική είναι επίσης η ανάγκη για έναν στρατηγικό σχεδιασμό από την ελληνική Πολιτεία, που να περιλαμβάνει την αύξηση των αποδοχών των εκπαιδευτικών, την στήριξη τους στη διαδικασία μετακόμισης στο εξωτερικό, την πρόσληψη Ελλήνων που είναι ήδη κάτοικοι εξωτερικού, καθώς και την αξιολόγησή τους στα σχολεία όπου διδάσκουν.
Αναπάντητο ερώτημα: Τι γίνονται τα αδιάθετα κονδύλια;
Τέλος, προκαλεί απορία το γεγονός ότι, ενώ υπάρχει προϋπολογισμός για τις ελληνικές σχολικές μονάδες στη Γερμανία και έχουν δεσμευτεί κονδύλια, πολλά από αυτά μένουν αδιάθετα λόγω της αναστολής ενδιαφέροντος από πολλούς εκπαιδευτικούς.
Πού πηγαίνουν αυτά τα χρήματα; Πώς αξιοποιούνται; Αν η ελληνική Πολιτεία αποφασίσει να τα χρησιμοποιήσει για άλλες ανάγκες (κάτι που δεν είναι σωστό), τότε τι συμβαίνει με τα χρήματα που δίνει το γερμανικό κράτος για τα τμήματα ελληνικής γλώσσας; Τους τα επιστρέφουμε;
Είναι καιρός να σταματήσουμε να διαχειριζόμαστε μόνο τεχνικά και να αρχίσουμε να εξετάζουμε και την ποιότητα της εκπαίδευσης.
*πηγή: εφημερίδα «δημοκρατία»