Ο Νίκος Νικολαΐδης εισήλθε στον κόσμο του ελληνικού κινηματογράφου στις αρχές της δεκαετίας του `60. Ξεκίνησε ως βοηθός σκηνοθέτη και σύντομα έγινε σεναριογράφος, γράφοντας κωμωδίες καθώς και το κοινωνικό δράμα «Μια Αγάπη για Πάντα» σε συνεργασία με τον Σταύρο Τσιώλη. Το 1975, σε μια περίοδο που η Ελλάδα προσπαθούσε να επανέλθει σε καθεστώς δημοκρατίας μετά τη Μεταπολίτευση, ο Νικολαΐδης, μαζί με τη σύντροφό του και σκηνογράφο Μαρί Λουίζ Μπλουμ, δημιούργησε την ταινία «Ευρυδίκη ΒΑ 2037», αφού νωρίτερα είχε γυρίσει και την μικρού μήκους ταινία “Lacrimae Rerum”.
Η ταινία αυτή απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη, το βραβείο του Υπουργείου Πολιτισμού και το Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου της Αθήνας. Πολλοί θεωρούν ότι είναι η αγαπημένη ταινία του ίδιου του Νικολαΐδη από όλη του τη φιλμογραφία. Η συνέχεια της καριέρας του θα ήταν εντυπωσιακή, σαν ένας δίσκος rock n’ roll που παίζει σε τζουκ μποξ.
Όταν τα «Κουρέλια» συναντήθηκαν με τη «Γλυκιά Συμμορία»
Η πρώτη του σπουδαία ταινία είναι «Τα Κουρέλια τραγουδάνε ακόμα» (1979), μια ιστορία που είναι ένα ρέκβιεμ για τη γενιά του `50. Ακολουθεί πέντε φίλους που συναντιούνται ξανά μετά από χρόνια και προσπαθούν να βρουν τη θέση τους σε μια νέα εποχή. Στην ταινία συμμετέχουν οι Άλκης Παναγιωτίδης, Κωνσταντίνος Τζούμας, Χρήστος Βαλαβανίδης, Δώρα Μασκλαβάνου, Όλια Λαζαρίδου και ο ίδιος ο Νίκος Νικολαΐδης. Η ταινία μας μεταφέρει σε ένα παράλληλο σύμπαν όπου η μαγεία συνυπάρχει με το γκροτέσκο, κάνοντάς μας να νιώσουμε ότι η ζωή μοιάζει με φάρσα. Παρά την ηλικία της 45 ετών, φαίνεται σαν να έχει γυριστεί χθες. Ακολούθησε η «Γλυκιά Συμμορία» τέσσερα χρόνια αργότερα, η οποία έγινε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Αντιθέτως από την προσδοκία, ο Νικολαΐδης δεν επανέλαβε την επιτυχία του κάνοντας συνέχεια της ταινίας, αλλά δοκίμασε κάτι εντελώς διαφορετικό.
Και τότε παρουσιάστηκε η «Πρωινή Περίπολος»
Πώς μπορείς να μετατρέψεις το κέντρο της Αθήνας σε μια δυστοπία, εμπνευσμένη από τα πιο τρομακτικά μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας; Ο Νικολαΐδης και η Μαρί Λουίζ δεν δίστασαν να το κάνουν. Η «Πρωινή Περίπολος» μας αποκάλυψε μια πόλη που είχε υποστεί τραγικές αλλαγές, σαν να διαβάσαμε τους πιο σκοτεινούς εφιάλτες μας.
Η υπόθεση της ταινίας
Η “Πρωινή Περίπολος” (1987) είναι μια ελληνική ταινία επιστημονικής φαντασίας που σκηνοθέτησε ο Νίκος Νικολαΐδης. Διαδραματίζεται σε ένα μετα-αποκαλυπτικό τοπίο όπου μια άγνωστη καταστροφή έχει αφήσει την πόλη ερειπωμένη. Η ιστορία ακολουθεί μια νεαρή γυναίκα (που υποδύεται η Μισέλ Βαλάνς) καθώς περιπλανιέται σε αυτή την έρημη πόλη προσπαθώντας να φτάσει στη θάλασσα, ενώ ταυτόχρονα την καταδιώκει μια στρατιωτική ομάδα, η «Πρωινή Περίπολος». Ένας άνδρας χωρίς ταυτότητα (Τάκης Σπυριδάκης) θα βοηθήσει στη διάρκεια της περιπέτειάς της.
Η ταινία συνδυάζει στοιχεία φιλμ νουάρ με δυστοπία και υπαρξιακό τρόμο. Χαρακτηρίζεται από τη ποιητική της αφήγηση, τις μελαγχολικές της εικόνες και την ιδιαίτερη χρήση του ήχου και της μουσικής. Οι διάλογοι θυμίζουν κωδικούς που ανοίγουν πόρτες σε έναν λαβύρινθο υπαρξιακής αναζήτησης και απόγνωσης.
Η ταινία είναι ένα οπτικό αριστούργημα, με κάθε πλάνο να αποτελεί έναν καμβά από ένα μέλλον γεμάτο μελαγχολία και υπολανθάνοντα τρόμο. Αν και δεν είχε εμπορική επιτυχία, παραμένει μέχρι σήμερα ένα κινηματογραφικό επίτευγμα.