Με κάθε επισημότητα ολοκληρώθηκαν τα εγκαίνια του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο επιτέλους μπήκε στις ράγες. Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε έξω από τους σταθμούς για να επιβιβαστεί στα δρομολόγια της πρώτης ημέρας λειτουργίας αυτού του σημαντικού έργου για την πόλη.
Στις 13:30 της 30ης Νοεμβρίου 2024, το μετρό παραδόθηκε στους πολίτες από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η ημέρα αυτή σηματοδοτεί μια ιστορική στιγμή για τη Θεσσαλονίκη, καθώς το πολύπαθο έργο ολοκληρώθηκε μετά από 38 χρόνια αναμονής.
Μετά την τελετή εγκαινίων, ο πρωθυπουργός ενεργοποίησε το σύστημα από την αίθουσα Ελέγχου στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, σηματοδοτώντας την έναρξη της λειτουργίας του μετρό. Με το πάτημα ενός κουμπιού, άνοιξαν οι μπάρες στους 13 σταθμούς, επιτρέποντας έτσι στους επιβάτες να επιβιβαστούν. Στη συνέχεια, ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό, πραγματοποιώντας τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη, ενώ οι πολίτες αναμένονταν να επιβιβαστούν στον επόμενο συρμό, ο οποίος θα ερχόταν 20 λεπτά αργότερα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σύγχρονους σταθμούς και 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Διαθέτει 18 υπερ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και έχουν χωρητικότητα 450 ατόμων. Η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς φτάνει τους 18.000 επιβάτες ανά ώρα ανά κατεύθυνση. Το αμαξοστάσιο εκτείνεται σε 52.000 τ.μ. και περιλαμβάνει το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας στην Πυλαία, καθώς και σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, το οποίο θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
«Το είπαμε, το κάναμε»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την έναρξη της ομιλίας του, δήλωσε: «Αυτή η μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια, καθώς το έργο μιλάει από μόνο του. Το μετρό είναι το πιο σύγχρονο έργο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη». Αναφέρθηκε επίσης στις αμφιβολίες που υπήρχαν κατά τη διάρκεια της ανέγερσης, τονίζοντας ότι «είναι ένα χειροπιαστό έργο που πολλοί δεν πίστευαν ότι θα ολοκληρωθεί. Να όμως που έγινε. Το είπαμε και το κάναμε. Είναι ένα σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και όλη την Ελλάδα».
Ο πρωθυπουργός μίλησε για την ευκολία που θα προσφέρει το μετρό στη μετακίνηση των πολιτών, αναφερόμενος στις δυσκολίες που αντιμετώπισε το έργο, ειδικά στον σταθμό Βενιζέλου. «Θέλαμε να αναδείξουμε τα σπάνια μνημεία που κρύβει αυτός ο ιστορικός τόπος» είπε.
«Να αφήσουμε πίσω μας τις παθογένειες»
Ο πρωθυπουργός σχολίασε την πολυετή εμπειρία κατασκευής του μετρό, αναγνωρίζοντας ότι αυτή αντικατοπτρίζει τις παθογένειες της Ελλάδας, όπως η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις. «Είμαι σίγουρος ότι πολλοί συμπολίτες μας είχαν αμφιβολίες, αλλά σήμερα, βλέποντας το αποτέλεσμα, πιστεύω ότι θα αλλάξουν γνώμη. Το μετρό και τα αρχαία της Θεσσαλονίκης είναι μια διπλή απάντηση στους δισταγμούς και την καχυποψία» πρόσθεσε, ελπίζοντας ότι αυτή η ημέρα θα αποτελέσει γέφυρα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών.
Καταλήγοντας, επανέλαβε τη δέσμευσή του για την επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά, η οποία θα είναι έτοιμη το Νοέμβριο του 2025, καθώς και την πρόθεση για επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη.