Σοβαρά προβλήματα και επανειλημμένα περιστατικά πλήττουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο, καθώς οι ελλείψεις σε προσωπικό και ανταλλακτικά, καθώς και η μη ολοκλήρωση κρίσιμων συστημάτων όπως η τηλεδιοίκηση και οι τηλεπικοινωνίες, συχνά οδηγούν σε καθυστερήσεις και αναβολές των δρομολογίων.
Μέσα Νοεμβρίου, σημειώθηκε διακοπή δρομολογίων στον Προαστιακό σιδηρόδρομο, ειδικότερα στο τμήμα ΣΚΑ – Άνω Λιόσια – Πειραιάς – Αεροδρόμιο, λόγω προβλήματος στην ηλεκτροδότηση. Οι καθυστερήσεις λόγω διαφόρων περιστατικών έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο.
Διαβάστε επίσης: Το μαύρο κουτί της ταλαιπωρίας στον προαστιακό: Τι ισχύει με την τηλεδιοίκηση και τις διακοπές ρεύματος
Νέα ταλαιπωρία για το επιβατικό κοινό με το «ασημένιο βέλος»
Την περασμένη Πέμπτη, η Hellenic Train ανακοίνωσε ότι η αμαξοστοιχία Intercity 51, που εκτελούσε το δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, αναγκάστηκε να σταματήσει στη Θήβα λόγω ηλεκτροδότησης.
Η αμαξοστοιχία εκτελούνταν με το «ασημένιο βέλος», και για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας επιστρατεύτηκε εφεδρική diesel μηχανή, η οποία ανέλαβε τη ρυμούλκηση της αμαξοστοιχίας μέχρι τον σταθμό της Οινόης. Στη συνέχεια, οι επιβάτες μεταφέρθηκαν σε συρμό του Προαστιακού για να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Αθήνα, σύμφωνα με τις κανονιστικές διαδικασίες.
Την Παρασκευή, το ζεύγος δρομολογίων IC 51 – IC 54, που ήταν προγραμματισμένο να εκτελεστεί στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη με ETR, πραγματοποιήθηκε με επιβατάμαξες, δηλαδή με «συμβατικά» τρένα.
Απεργία εργαζομένων για «έλλειψη σύγχρονου τροχαίου υλικού»
Στο πλαίσιο αυτής της κατάστασης, οι εργαζόμενοι της ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησαν σε κοινό απεργιακό κάλεσμα, αναδεικνύοντας μια σειρά ελλείψεων, όπως:
- Η μη ολοκλήρωση της υπογειοποίησης της γραμμής στην Αθήνα έπειτα από 17 χρόνια.
- Καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των έργων στον σταθμό Λαρίσης.
- Έλλειψη σύγχρονων μέσων για την αντιμετώπιση παραβατικών επιβατών.
- Η τραγική κατάσταση των εγκαταστάσεων των μηχανεργοστασίων.
- Η έλλειψη αξιόλογου σύγχρονου τροχαίου υλικού.
- Η δραματική έλλειψη προσωπικού.
Διαβάστε επίσης: Απίστευτη ταλαιπωρία για τους επιβάτες των τρένων με μεγάλες καθυστερήσεις εν μέσω καύσωνα
Η κατάσταση του σιδηροδρομικού στόλου στην Ελλάδα
Όσον αφορά τις επιβατικές αμαξοστοιχίες, μέχρι πρόσφατα κυκλοφορούσαν:
- Μόνο ένα από τα πέντε συνολικά «ασημένια βέλη», καθώς τα υπόλοιπα τέσσερα βρίσκονται στα αμαξοστάσια για συντήρηση (η κατάσταση αυτή καθιστά αβέβαιο πόσα «βέλη» θα είναι διαθέσιμα στο άμεσο μέλλον).
- 15 αμαξοστοιχίες Desiro (τα γνωστά μωβ τρένα του Προαστιακού).
- Όλα τα Railbus (τα ντιζελοκίνητα κιτρινο-γκρι τρένα του Προαστιακού) είναι εκτός λειτουργίας, ενώ μερικά κυκλοφορούν μόνο στην Πάτρα.
- Από τις συνολικά 20 ηλεκτράμαξες που εκτελούν δρομολόγια Intercity και άλλα υπεραστικά, λειτουργούν κατά μέσο όρο οι 15.
- Επιπλέον, κυκλοφορούν 12 αμαξοστοιχίες Man (οι γνωστές γαλάζιες αυτοκινητάμαξες σε δρομολόγια της Θεσσαλίας και της βόρειας Ελλάδας, που κάποτε εκτελούσαν και το δρομολόγιο Αθήνα – Χαλκίδα).
Γηρασμένος στόλος – Άγνωστο πότε θα έρθουν νέοι συρμοί
Το κύριο πρόβλημα είναι ότι το υπάρχον τροχαίο υλικό είναι περίπου 25 ετών και έχει διανύσει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα, σύμφωνα με πηγές από τον σιδηρόδρομο.
Επιπλέον, έχει υπογραφεί σύμβαση για την προμήθεια τρένων υδρογόνου και άλλων 10 ηλεκτροκίνητων αμαξοστοιχιών για τον Προαστιακό μέχρι το 2027. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία πρόοδος στο θέμα αυτό.
Αυτή η κατάσταση είναι ακόμη πιο ανησυχητική, καθώς μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου είναι εκτός λειτουργίας ή υφίσταται μονοδρόμηση, είτε λόγω προβλημάτων υποδομής (βόρεια Ελλάδα) είτε λόγω φυσικών καταστροφών (Θεσσαλία). Ανακύπτει το ερώτημα αν το υπάρχον τροχαίο υλικό θα επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες σε περίπτωση επαναλειτουργίας αυτών των τμημάτων.