Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες και θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Ιανουαρίου.
Η ανακοίνωση έγινε από τον υφυπουργό Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο ΕΡΤNews και στην εκπομπή UPDATE. Ο κ. Οικονόμου υπογράμμισε ότι «ο προηγούμενος ΚΟΚ χρονολογείται από το 2007. Μετά από 18 χρόνια, προχωράμε σε ένα καινοτόμο σχέδιο που θα ανταποκριθεί στα σύγχρονα δεδομένα της κυκλοφορίας και της καθημερινότητας μας».
Νέος ΚΟΚ: Ψηφιακή κλήση για παραβάτες
Σύμφωνα με τον υφυπουργό, ο νέος ΚΟΚ θα εισάγει καινοτομίες, όπως η ψηφιακή κλήση μέσω ενός σύγχρονου συστήματος παρακολούθησης παραβάσεων, που θα διευκολύνει την επιβολή του νόμου και θα μειώσει τη γραφειοκρατία. Οι παραβάτες θα λαμβάνουν κλήση μέσω SMS, ενώ 1.388 κάμερες θα καταγράφουν τις παραβάσεις. «Στόχος μας είναι να φέρουμε την Ελλάδα πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μειώνοντας τους θανάτους από τροχαία και ενισχύοντας την ασφάλεια όλων των πολιτών» πρόσθεσε.
Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές αφορά τη μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 χλμ/ώρα σε 30 χλμ/ώρα στον αστικό ιστό, με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Ο υφυπουργός ανέφερε ότι το 2023, από τους 621 θανάτους σε τροχαία, οι μισοί συνέβησαν εντός των πόλεων, ενώ 100 ήταν πεζοί. Η νέα νομοθεσία επιδιώκει να δημιουργήσει περισσότερο χώρο για πεζούς, ποδήλατα και μικροκινητικότητα, συμβάλλοντας στην ασφάλεια όλων.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την παιδεία των οδηγών, ο κ. Οικονόμου παραδέχθηκε ότι η κατάσταση είναι προβληματική. «Με βάση τα στατιστικά στοιχεία, είμαστε τέταρτοι χειρότεροι στην Ευρώπη, αν και πριν από 10-15 χρόνια ήμασταν σε χειρότερη θέση με πάνω από 2000 θανάτους. Έχουμε βελτιωθεί, αλλά παραμένουμε μακριά από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος είναι 49 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ εμείς είμαστε στους 60».
Νέος ΚΟΚ: Κανονισμοί για ηλεκτρικά πατίνια
Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στους κανονισμούς για τα ηλεκτρικά πατίνια, με στόχο την ασφάλεια των χρηστών και την αποφυγή ατυχημάτων. Τα πατίνια θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες, όπως περιορισμός ταχύτητας στα 25 χλμ/ώρα και υποχρεωτική χρήση κράνους και φωτεινών σημάτων. «Το ηλεκτρικό πατίνι θα απαγορεύεται για άτομα κάτω των 15 ετών. Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα παιδί 12 ετών δεν μπορεί να κυκλοφορεί ανεξέλεγκτα σε κεντρικές οδούς» τόνισε ο υφυπουργός.
Η διήθηση δικύκλων (δηλαδή η μετακίνηση της μηχανής ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα) θα επιτρέπεται υπό αυστηρούς όρους, όπως η ταχύτητα που δεν πρέπει να ξεπερνά τα 25 χλμ/ώρα. Ο κ. Οικονόμου ανέφερε: «Δίνουμε τη δυνατότητα στα δίκυκλα να κινούνται ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα, αλλά η χρήση κράνους είναι αδιαπραγμάτευτη. Θα είμαστε πολύ αυστηροί με τους παραβάτες».
Επιπλέον, ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες ποινές για αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως η παράνομη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και το παρκάρισμα σε ράμπες ΑμεΑ. «Η ΛΕΑ είναι ιερή, προορίζεται για ασθενοφόρα και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Όσοι την παραβιάζουν θα αντιμετωπίζουν αυστηρές ποινές» δήλωσε ο κ. Οικονόμου.
Ακόμη, θα επιβάλλονται αυστηρότερες ποινές για παραβάσεις όπως η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας, με αυξανόμενες κυρώσεις για υποτροπές. «Η μη χρήση κράνους έχει ως συνέπεια διοικητική αφαίρεση διπλώματος. Αν όμως ξαναπιαστείς χωρίς κράνος εντός πέντε ετών, θα αφαιρείται το δίπλωμα» κατέληξε.