Λίγες ώρες απομένουν μέχρι την έναρξη λειτουργίας ενός έργου που οι Θεσσαλονικείς περίμεναν επί δεκαετίες. Τα επίσημα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης θα γίνουν το Σάββατο στις 12 το μεσημέρι, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. Αμέσως μετά, θα αρχίσουν τα δρομολόγια για το κοινό, με δωρεάν μετακινήσεις κατά το πρώτο τετραήμερο (έως και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου).
Δίκτυο και σταθμοί
Η Γραμμή 1 του Μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σταθμούς, με την ημερήσια επιβατική κίνηση να αναμένεται να φτάσει τις 254.000 επιβιβάσεις. Οι σταθμοί, από τα δυτικά προς τα ανατολικά, είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγία Σοφία, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.
Η επέκταση προς την Καλαμαριά, που θα παραδοθεί το 2025, θα περιλαμβάνει τους σταθμούς Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα.
Σύμφωνα με τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, το δίκτυο θα επεκταθεί σε 44 σταθμούς σε δύο γραμμές μέχρι το 2040, με εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση 678.000 επιβάτες.
Δρομολόγια και ωράριο λειτουργίας
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του Μετρό διαθέτει 6 βαγόνια, με συνολική χωρητικότητα 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν από τους σταθμούς κάθε 3,5 λεπτά, με τη διαδρομή από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να διαρκεί 17 λεπτά. Με την προσθήκη άλλων 15 συρμών κατά την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η χρονική απόσταση θα μειωθεί στα 1,5 λεπτό.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού, είναι πιθανό να επεκταθεί το ωράριο λειτουργίας τις Παρασκευές και τα Σάββατα, προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη νυχτερινή κίνηση.
Εισιτήρια και κάρτες
- Από την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, το εισιτήριο θα κοστίζει 0,60 ευρώ και θα επιτρέπει πολλαπλές επιβιβάσεις εντός 70 λεπτών.
- Η τιμή της δέσμης 10+1 εισιτηρίων θα είναι 5,80 ευρώ.
- Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών θα κοστίζει 16 ευρώ, με την ίδια τιμή να ισχύει και για τις κάρτες του ΟΑΣΘ (λεωφορεία).
Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για το Μετρό και τα λεωφορεία τουλάχιστον κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν έχει διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Οδηγός και ασφάλεια
Το Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει επίπεδο ασφαλείας 4, που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν οδηγοί στους συρμούς, οι οποίοι θα κινούνται αυτόνομα. Ωστόσο, θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα για να εξυπηρετούν τους επιβάτες και να μπορούν να εκτελούν χειροκίνητες λειτουργίες σε περίπτωση ανάγκης, όπως π.χ. σε διακοπή ρεύματος.
Συστήματα ασφαλείας
Η ασφάλεια στο Μετρό Θεσσαλονίκης ενισχύεται με διπλές πόρτες που περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχημάτων. Κάθε σταθμός διαθέτει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν ο συρμός σταματήσει ακριβώς μπροστά τους.
Η εταιρεία THEMA (Thessaloniki Metro Automatic), που ιδρύθηκε από την ιταλική ATM και τη γαλλική Egis, είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, Κάρλο Μπιάνκο, το Αυτόματο Σύστημα Μετρό έχει ένα εντυπωσιακό ιστορικό ασφάλειας, με μηδενικά θανατηφόρα περιστατικά τα τελευταία 40 χρόνια.
Το Σύστημα Σηματοδότησης του Μετρό Θεσσαλονίκης κατατάσσεται στην κατηγορία SIL 4 (Safety Integrity Level), με πιθανότητα αστοχίας μικρότερη από μία περίπτωση ανά 100.000 χρόνια.