Οι ακτιβιστές για το κλίμα προχωρούν σε νομικές ενέργειες κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο να την πιέσουν να αναθεωρήσει τους κανόνες εκπομπών για το 2030. Παράλληλα, ζητούν την κατάργηση κανόνων που θεωρούν ορισμένα αεροπλάνα ως “πράσινες” επενδύσεις.
Σε μια υπόθεση που εξετάζεται από το Δικαστήριο του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι μη κερδοσκοπικές οργανώσεις Climate Action Network (CAN) και Global Legal Action Network (GLAN) υποστηρίζουν ότι οι εθνικές επιτρεπόμενες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε τομείς όπως η μεταφορά και η γεωργία είναι παράνομες.
Οι ακτιβιστές δήλωσαν την Τρίτη ότι τα όρια εκπομπών δεν θα είναι επαρκή για να περιορίσουν τις ζεστές κλιματικές επιπτώσεις στην Ευρώπη και δεν θα επιτύχουν τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Τα όρια απαιτούν από τα κράτη μέλη της ΕΕ να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 10% έως 50% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005, συμβάλλοντας στη συνολική στόχευση της ΕΕ για μείωση κατά 55% των καθαρών εκπομπών έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, όπως αναφέρει το Reuters.
Η ανάγκη για μείωση εκπομπών
Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν στο μισό μέχρι το 2030 για να περιοριστούν οι επιπτώσεις της υπερθέρμανσης στους 1,5 βαθμούς Κελσίου. Οι υπεύθυνοι των εκστρατειών υποστηρίζουν ότι οι πλούσιες χώρες που ρυπαίνουν ιστορικά, όπως η ΕΕ, θα πρέπει να προχωρήσουν σε πιο γρήγορες ενέργειες.
Η υπόθεση έχει παραληφθεί με καθεστώς προτεραιότητας από το δικαστήριο, που σημαίνει ότι μπορεί να εκδικαστεί το 2025.
Μια δεύτερη υπόθεση, που κατατέθηκε από πέντε οργανώσεις την Τρίτη, στοχεύει στην πίεση της Επιτροπής να αναθεωρήσει τους κανόνες που περιλαμβάνουν την αεροπορία στην “Συστηματική ταξινόμηση” της ΕΕ. Αυτή η ταξινόμηση καθορίζει ποιες επενδύσεις θεωρούνται “πράσινες” και συνεπώς είναι επιλέξιμες για πράσινη χρηματοδότηση από επενδυτές και τράπεζες.
Η πολιτική της ΕΕ θεωρεί ότι οι νέες, πιο αποδοτικές αεροπορικές τεχνολογίες συμβάλλουν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας ότι θα ενθαρρύνουν τη συνταξιοδότηση των παλαιών και πιο ρυπογόνων αεροπλάνων προτού διατεθούν στην αγορά τεχνολογίες χωρίς εκπομπές.
Ωστόσο, η πολιτική παρέχει επίσης “πράσινη” σήμανση σε πλοία που χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο – ένα ορυκτό καύσιμο που έχει λιγότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με το πετρέλαιο, αλλά εξακολουθεί να συμβάλλει στις εκπομπές CO2 και μεθανίου, ενός ισχυρού αερίου του θερμοκηπίου.
Οι υποστηρικτές της εκστρατείας τονίζουν ότι η ΕΕ προβαίνει σε “πράσινη πλύση”, χαρακτηρίζοντας αεροπλάνα και πλοία που λειτουργούν αποκλειστικά με ορυκτά καύσιμα ως φιλικά προς το κλίμα.
“Τα κριτήρια της αεροπορίας και της ναυτιλίας στέλνουν λάθος μήνυμα στους επενδυτές”, δήλωσε ο Ντέιβιντ Κέι, νομικός διευθυντής στην Opportunity Green, μία από τις φορείς που υπέβαλαν τη μήνυση.
Οι στόχοι
Πέρυσι, οι οργανώσεις ζήτησαν από την Επιτροπή να επανεξετάσει τους στόχους που απαιτούν μείωση των εκπομπών κατά 40% μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Οι υπεύθυνοι αρνήθηκαν, δηλώνοντας ότι οι ισχυρισμοί ήταν αβάσιμοι. Υποστήριξαν ότι είχαν αναλύσει την επίδραση των κανονισμών στα θεμελιώδη δικαιώματα και δεν χρειαζόταν να κάνουν επιστημονικές αξιολογήσεις.
Ο Gerry Liston, ανώτερος δικηγόρος του GLAN, δήλωσε: “Τα κράτη υποχρεούνται να θέσουν στόχους εκπομπών που να βασίζονται στην επιστήμη, σύμφωνα με τον περιορισμό της υπερθέρμανσης στους 1,5C. Περιγράψαμε πώς οι στόχοι της ΕΕ για το 2030 δεν προήλθαν από την καλύτερη διαθέσιμη κλιματική επιστήμη – γεγονός που η Επιτροπή δεν αμφισβήτησε στην υπεράσπισή της. Αντί γι’ αυτό, προσπάθησε να λύσει την υπόθεση με τεχνικές λεπτομέρειες.”
Η CAN Europe είχε οργανώσει μια προηγούμενη αγωγή κατά των κλιματικών στόχων της ΕΕ, η οποία δεν έγινε αποδεκτή. Ωστόσο, πρόσφατες αλλαγές στη νομοθεσία τους επιτρέπουν να προχωρήσουν πιο άμεσα σε παρόμοιες υποθέσεις, αν και δεν έχουν νομικό μέσο να αμφισβητήσουν τον στόχο του 55% που θεωρούν επίσης ανεπαρκή.