Αντί να απαντήσει στις καταγγελίες των βουλευτών της ΝΔ (Γιάννης Ανδριανός, Γιάννης Λοβέρδος) την Πέμπτη σχετικά με τις παραπλανητικές πρακτικές στην αγορά, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, επιρρίπτει ευθύνες στο… λάδι για την ακρίβεια και διατυπώνει πρωτοφανείς δηλώσεις όπως «δεν υπάρχει μία ακρίβεια»!
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση προχώρησε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στον διορισμό της Άννας Στρατινάκη στη θέση του Συνηγόρου του Καταναλωτή. Αυτή η απόφαση θεωρείται επιβράβευση του φαινομένου της περιστρεφόμενης πόρτας, καθώς η Άννα Στρατινάκη ήταν πρόσφατα γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας…
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο υπουργός Ανάπτυξης «άδειασε» την ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με τον υψηλό πληθωρισμό τροφίμων, επιλέγοντας να στηριχθεί μόνο στις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ, ενός ινστιτούτου που ανήκει σε σούπερ μάρκετ. «Στα σούπερ μάρκετ, ο μέσος όρος των τιμών είναι 1% με 2% χαμηλότερος από πέρυσι για τέσσερις συνεχείς μήνες», υποστήριξε ο Τ. Θεοδωρικάκος.
«Ο δείκτης του ΙΕΛΚΑ προκύπτει από μια πλήρη στατιστική απογραφή. Καταγράφει την κατανάλωση του μήνα ανά προϊόν σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, και αυτό είναι σημαντικό γιατί στον πληθωρισμό δεν περιλαμβάνονται μόνο τα σούπερ μάρκετ. Κάνει τη διαίρεση με τον όγκο συναλλαγών και υπολογίζει τη μέση τιμή. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό. Εκεί είμαστε 1% με 2% κάτω από πέρσι», δήλωσε.
Στη συνέχεια, στράφηκε κατά του λαδιού! «Αν δεν υπήρχε ένα προϊόν, η Ελλάδα θα είχε μηδενικό πληθωρισμό στα τρόφιμα και αυτό το προϊόν είναι το λάδι, το οποίο έχει 4% συντελεστή βαρύτητας. Τον Αύγουστο οι τιμές του αυξήθηκαν κατά 50%, ενώ τον Ιούλιο ήταν 60% υψηλότερες σε σχέση με πέρσι, λόγω γνωστών αιτίων. Αυτά σχετίζονται με την καταστροφή της παγκόσμιας παραγωγής, κυρίως στην Ισπανία, που παράγει το 60% του παγκόσμιου ελαιόλαδου, με αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι τιμές παγκοσμίως. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, ότι αν δεν υπήρχε το λάδι με αυτήν τη βαρύτητα, ο δείκτης τροφίμων θα ήταν μηδέν» σημείωσε.
Ο Τ. Θεοδωρικάκος επανέλαβε τη δήλωση του Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, λέγοντας με έμφαση: «Δεν υπάρχει μία ακρίβεια. Για κάθε πολίτη, το τι θεωρείται ακρίβεια είναι διαφορετικό». Και συνέχισε:
«Ένας άνθρωπος που δεν έχει δικό του σπίτι και νοικιάζει, ειδικά αν έχει και παιδιά που σπουδάζουν σε άλλη πόλη, σίγουρα θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το ενοίκιο του και πώς μπορεί η οικογένεια να τα βγάλει πέρα με τον προϋπολογισμό της. Για κάποιον άλλον, μπορεί να είναι άλλες πτυχές της ακρίβειας. Είναι αλήθεια ότι το καλοκαίρι πολλοί πολίτες, Έλληνες και τουρίστες, αντιμετώπισαν υψηλές τιμές στις μεταφορές με πλοίο. Ναι, είναι γεγονός.
Δεν υπάρχει, λοιπόν, μία μόνο έννοια της ακρίβειας. Υπάρχουν πολλές διαστάσεις του κόστους ζωής.
Ανδριανός: Παραπλάνηση στα σούπερ μάρκετ
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο υπουργός δεν απάντησε στις καταγγελίες των βουλευτών της ΝΔ για παρανομίες στην αγορά. Χαρακτηριστικό είναι όσα είπε ο Γιάννης Ανδριανός:
«Η παραπλάνηση συμβαίνει στα σούπερ μάρκετ και σε πολλές περιπτώσεις είναι προφανής», είπε και ανέφερε ως παράδειγμα το λάδι: «Γνωρίζουμε από τον ΣΕΒΙΤΕΛ ότι οι κατηγορίες είναι τα παρθένα, δηλαδή το έξτρα παρθένο, το παρθένο και τα «εξευγενισμένα», που είναι επεξεργασμένα, και αυτό πρέπει να το δούμε γιατί είναι παραπλανητικό.
Αν και μπορεί να έχουν λάβει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τον χαρακτηρισμό «εξευγενισμένο» και όχι «επεξεργασμένο», το εξευγενισμένο είναι στην ουσία επεξεργασμένο με θερμική και χημική διαδικασία. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι χαρακτηρίζεται ως κλασικό ελαιόλαδο. Αυτό δεν είναι παραπλανητικό; Ο καταναλωτής βλέπει κλασικό ελαιόλαδο και στα ψιλά γράμματα αναγράφεται ότι είναι εξευγενισμένο και έχει κάποια αναλογία από παρθένο ελαιόλαδο».
Λοβέρδος: Κομπίνες στην αγορά
Στο ίδιο πνεύμα ο Γιάννης Λοβέρδος. «Πρέπει να είμαστε πολύ πιο αυστηροί και σκληροί στις περιπτώσεις παραπλανητικής διαφήμισης, όπως σωστά επεσήμαναν οι συνάδελφοι, όπως ο κ. Ανδριανός. Πρέπει να είμαστε ακόμη πιο αποφασιστικοί σε σχέση με αυτήν την κομπίνα, διότι πρόκειται για κομπίνα όταν παίρνεις το ίδιο προϊόν, μειώνεις την ποσότητα και το πουλάς στην ίδια ή και μεγαλύτερη τιμή. Αυτό είναι κομπίνα», τόνισε και πρόσθεσε:
«Πρέπει να καταπολεμήσουμε τις ολιγοπωλιακές πρακτικές που είναι σαφές ότι υπάρχουν. Εκεί που υπάρχουν συμφωνίες, τις καταστρέφουμε, τις αντιμετωπίζουμε άμεσα. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου η μεγαλύτερη κριτική που μπορώ να ασκήσω στην κυβέρνηση, η αντιμετώπιση των ολιγοπωλιακών πρακτικών και των συμφωνιών που γίνονται».
Τζάκρη: 282% αύξηση προσφυγών
«Από τις 4.382 προσφυγές το 2013, οι αναφορές έφτασαν το 2023 στις 16.709, δηλαδή έχουμε αύξηση κατά 282%. Η αυξητική πορεία συνεχίζεται και το 2024. Στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 έχουν ήδη κατατεθεί 12.542 αναφορές, που είναι 27,8% περισσότερες σε σύγκριση με το 2023».
Οι καταγγελίες αφορούν σε 5 τομείς: πρώτα οι υπηρεσίες ψυχαγωγίας, δεύτερον τα καταναλωτικά αγαθά, τρίτον οι υπηρεσίες υγείας, τέταρτον οι τηλεπικοινωνιακές και ταχυδρομικές υπηρεσίες, και πέμπτος τομέας με αυξημένες αναφορές είναι η εκπαίδευση.