Η αντιπαράθεση μεταξύ του TikTok και της αμερικανικής κυβέρνησης συνεχίζεται και έχει φτάσει σε νέα επίπεδα, καθώς τη Δευτέρα, στο ομοσπονδιακό δικαστήριο, η κινεζικής ιδιοκτησίας πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο που απειλεί με πανεθνική απαγόρευση είναι αντισυνταγματικό.
Μια ομάδα τριών δικαστών άκουσε τις προφορικές θέσεις και των δύο πλευρών σε εφετείο στην Ουάσινγκτον. Η TikTok, η μητρική της εταιρεία ByteDance με έδρα το Πεκίνο, και μια ομάδα δημιουργών του TikTok κατέθεσαν μήνυση με στόχο να μπλοκάρουν τον νέο νόμο.
Η ακρόαση, που αρχικά είχε προγραμματιστεί για 50 λεπτά, επεκτάθηκε σε δύο ώρες, με τους δικαστές να θέτουν δύσκολες ερωτήσεις τόσο στην TikTok όσο και στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, αμφισβητώντας τη συνταγματικότητα της απαγόρευσης και την έκταση των δραστηριοτήτων της ByteDance στις ΗΠΑ μέσω του TikTok.
Και οι δύο πλευρές ζήτησαν να λάβουν την απόφαση μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου, ώστε το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ να μπορέσει να εξετάσει την έφεση πριν λήξει η προθεσμία του νόμου για την πώληση στις 19 Ιανουαρίου.
Η απειλή για τις επιχειρήσεις
Η απαγόρευση αυτή θέτει σε κίνδυνο μια πολύ επικερδή πηγή εσόδων για πολλές επιχειρήσεις. Τα τελευταία χρόνια, πολλές εταιρείες έχουν στραφεί στο TikTok, το οποίο έχει αποκτήσει τη φήμη ότι μπορεί να εκτοξεύσει τις πωλήσεις τους σχεδόν εν μία νυκτί.
Ακόμη και με το μέλλον του TikTok να είναι αβέβαιο στις ΗΠΑ, ορισμένες μάρκες δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να απομακρυνθούν από την πλατφόρμα, ενώ άλλες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις πωλήσεις τους εκεί. Παρ’ όλα αυτά, οι εταιρείες και οι δημιουργοί περιεχομένου έχουν αρχίσει να σχεδιάζουν εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση που η πλατφόρμα κλείσει ή αλλάξει χέρια.
Τον Μάρτιο, το TikTok δημοσίευσε μια έκθεση που αναφέρει ότι η πλατφόρμα βοήθησε τις μικρές επιχειρήσεις να αυξήσουν τις πωλήσεις τους κατά σχεδόν 15 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, ενώ συνεισέφερε πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια στο ΑΕΠ των ΗΠΑ το 2022 μέσω των δραστηριοτήτων της.
Η απαγόρευση προ των πυλών
Στις 24 Απριλίου, το αμερικανικό Κογκρέσο ψήφισε, με την υπογραφή του Προέδρου Τζο Μπάιντεν, ένα νομοσχέδιο που δίνει στην ByteDance προθεσμία μέχρι τις 19 Ιανουαρίου για να πουλήσει το μερίδιο της στο TikTok σε έναν εγκεκριμένο αγοραστή ή να αντιμετωπίσει εθνική απαγόρευση.
Η νομοθεσία αυτή, που πέρασε με μεγάλη διακομματική υποστήριξη, προήλθε από ανησυχίες σχετικά με την εθνική ασφάλεια, κυρίως ότι η Κίνα θα μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση σε δεδομένα Αμερικανών χρηστών ή να τους παρακολουθεί μέσω της εφαρμογής. Η TikTok και η ByteDance έχουν επανειλημμένα αρνηθεί αυτούς τους ισχυρισμούς και, στις αρχές Μαΐου, κατέθεσαν αγωγή για να εμποδίσουν την εφαρμογή της νομοθεσίας, θεωρώντας την αντισυνταγματική.
Η ψήφος του Κογκρέσου ήρθε τη στιγμή που η TikTok προσπαθεί να μετατρέψει την πλατφόρμα σε έναν ολοκληρωμένο προορισμό αγορών μέσω του TikTok Shop, που ξεκίνησε στις ΗΠΑ πέρυσι. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Earnest Analytics, πάνω από το 11% των νοικοκυριών των ΗΠΑ έχουν πραγματοποιήσει αγορές μέσω του TikTok Shop από την έναρξή του.
Γιατί μόνο το TikTok;
Ο Andrew Pincus, δικηγόρος της TikTok και της ByteDance, υποστήριξε ότι ο νόμος που απαιτεί την πώληση ή την απαγόρευση του TikTok θα είχε «συγκλονιστικές» επιπτώσεις στην Πρώτη Τροπολογία για τους 170 εκατομμύρια χρήστες της στις ΗΠΑ. Ανέφερε ότι η εκποίηση είναι «ανέφικτη» εντός του καθορισμένου χρονικού πλαισίου, ένα επιχείρημα που έχει διατυπωθεί και σε προηγούμενες δικαστικές καταθέσεις.
Ο Pincus ανέφερε επίσης ότι ο νόμος αδικεί το TikTok, καθώς άλλες κινεζικές εταιρείες, περιλαμβανομένων μεγάλων ηλεκτρονικών εμπορικών πλατφορμών, συλλέγουν δεδομένα από Αμερικανούς χρήστες. Αν και δεν κατονόμασε συγκεκριμένες πλατφόρμες, εταιρείες όπως η Temu και η Shein έχουν κερδίσει δημοτικότητα στην αγορά των ΗΠΑ.
Ο δικαστής Rao αντέτεινε ότι η θέση του Pincus φαίνεται να υποδηλώνει ότι το Κογκρέσο δεν έχει την εξουσία να ψηφίσει έναν τέτοιο νόμο. «Το Κογκρέσο δεν νομοθετεί συνέχεια, αλλά εδώ το έκανε. Ψήφισαν έναν νόμο και πολλά από τα επιχειρήματα τους προσπαθούν να τους αντιμετωπίζουν σαν να είναι μια υπηρεσία», δήλωσε ο Rao. «Είναι ένα πολύ περίεργο πλαίσιο».
Ελευθερία έκφρασης
Εν τω μεταξύ, ο Τζέφρι Φίσερ, δικηγόρος των δημιουργών του TikTok, υποστήριξε ότι οι χρήστες έχουν το δικαίωμα της Πρώτης Τροπολογίας να συνεργάζονται με τον εκδότη της επιλογής τους. «Δεν μπορείτε να πείτε σε έναν Αμερικανό συγγραφέα ότι δεν έχει δικαίωμα να συνεργαστεί με το Twitter, που ανήκει σε συγκεκριμένο άτομο», ανέφερε ο Fisher. Επισήμανε ότι υπάρχουν και άλλες πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης που ανήκουν σε ξένες εταιρείες, όπως το Insider, που ανήκει στη γερμανική Axel Springer SE.
Απαντώντας, ο Rao επεσήμανε την κινεζική ιδιοκτησία του TikTok για να εκφράσει την αμφιβολία του σχετικά με το αν η νέα ιδιοκτησία θα μπορούσε πραγματικά να διασφαλίσει την ελευθερία του λόγου.
Παρά τις ανησυχίες των δικαστών, μια εθνική απαγόρευση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει νομικά και κοινωνικά εμπόδια, σύμφωνα με τον καθηγητή νομικής Eric Goldman από το Πανεπιστήμιο της Σάντα Κλάρα. Μια πρόσφατη έρευνα από το Pew Research Center έδειξε ότι η υποστήριξη για την απαγόρευση του TikTok έχει μειωθεί, με το 32% των ερωτηθέντων να είναι υπέρ της απαγόρευσης, σε σύγκριση με το 50% τον περασμένο Μάρτιο. Πολλοί δήλωσαν ότι είναι επιφυλακτικοί για μια πλήρη απαγόρευση.
«Η απαγόρευση είναι μακριά από την πραγματικότητα και δεν αντικατοπτρίζει τις επιθυμίες των ανθρώπων», σημείωσε ο Goldman στο Modern Retail.
Η αποτυχία προηγούμενων προσπαθειών να απαγορευτεί το TikTok είναι επίσης μια ισχυρή ένδειξη ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει μια δύσκολη μάχη. Για παράδειγμα, τον Οκτώβριο του 2020, ένας ομοσπονδιακός δικαστής στην Πενσυλβάνια μπλόκαρε μια διαταγή της κυβέρνησης Τραμπ για την απαγόρευση της λειτουργίας του TikTok στις ΗΠΑ. Πιο πρόσφατα, ένας δικαστής του Περιφερειακού Δικαστηρίου των ΗΠΑ μπλόκαρε έναν άλλο νόμο της πολιτείας της Μοντάνα που προσπαθούσε να απαγορεύσει το TikTok.
Τι λένε οι μάρκες
Πολλές εταιρείες έχουν δηλώσει ότι θεωρούν το TikTok ως έναν βασικό παράγοντα αύξησης των πωλήσεών τους. Η Cakes Body, που κατασκευάζει καλύμματα σιλικόνης ιατρικής ποιότητας, έχει δημιουργήσει μια ισχυρή βάση θαυμαστών μέσω του TikTok. Η μάρκα Scrunchie NightCap αναφέρει ότι περίπου το 80% των πωλήσεών της, δηλαδή 4 εκατομμύρια δολάρια, προέρχεται από το TikTok. Εν τω μεταξύ, είναι πολύ πιο δύσκολο να γίνεις viral σε άλλες πλατφόρμες, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της νεοσύστατης εταιρείας Collars & Co, Justin Baer.
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, το TikTok δημοσίευσε μια έκθεση τον Μάρτιο, σύμφωνα με την οποία η πλατφόρμα βοήθησε τις μικρές επιχειρήσεις να αυξήσουν τις πωλήσεις τους κατά σχεδόν 15 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 και συνεισέφερε πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια στο ΑΕΠ των ΗΠΑ το 2022.
Ωστόσο, οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες να προσαρμοστούν αν χρειαστεί. «Δεν μπορώ να ελέγξω ό,τι δεν μπορώ να ελέγξω», δήλωσε ο Jeremy Lowenstein, επικεφαλής μάρκετινγκ της μάρκας μακιγιάζ Milani Cosmetics. «Οι έμποροι είναι πάντα ευέλικτοι, οπότε θα βρούμε λύσεις».
Η Katya Constantine, ιδρύτρια του πρακτορείου Digishopgirl Media, πιστεύει ότι είναι πιο πιθανό να υπάρξει πώληση παρά πλήρης απαγόρευση. «Δεν νομίζω ότι κανείς πιστεύει ότι το TikTok θα απαγορευτεί», δήλωσε η Constantine. «Το ερώτημα είναι, “Ποιος θα αποκτήσει το TikTok; Πώς θα αλλάξει αυτό την πλατφόρμα;” είναι πιο ανησυχητικό».
Ο Scott McIntosh, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Cell Phone Seat, του οποίου το προϊόν έγινε viral στο TikTok, είναι αισιόδοξος ότι η πλατφόρμα θα βγει νικήτρια από αυτή τη διαμάχη. «Αν το TikTok εξαφανιζόταν, θα πλήττετο σοβαρά η επιχείρησή μου, αλλά δεν νομίζω ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο», δήλωσε ο McIntosh. «Δεν έχω δει ποτέ κάτι τόσο μεγάλο και δημοφιλές να εξαφανίζεται, ειδικά σε μια χρονιά εκλογών».
Πηγή: OT.gr