Ένα βίντεο από τη Θεσσαλονίκη έχει κερδίσει τεράστια απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις τελευταίες ημέρες. Σε αυτό, ένας φιλόλογος διδάσκει στους μαθητές του το χριστουγεννιάτικο τραγούδι «Ω Έλατο» στη νοηματική γλώσσα.
Η διδασκαλία περιλαμβάνει μια χαρακτηριστική κίνηση όπου τα χέρια ανοίγουν πλατιά και στη συνέχεια κλείνουν προς τα κάτω, σχηματίζοντας το τριγωνικό σχήμα του έλατου. Σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, αυτή η κίνηση αποδίδει τη λέξη «έλατο» στη νοηματική γλώσσα, και οι μαθητές, υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού τους, την έμαθαν εύκολα, όπως και τους υπόλοιπους στίχους του τραγουδιού, το οποίο ερμηνεύουν με αγάπη και ενθουσιασμό.
Θεσσαλονίκη: Πώς «γεννήθηκε» η ιδέα
Ο φιλόλογος Απόστολος Γαρούφος, που ανέλαβε τα μαθήματα και την υλοποίηση της δράσης, εξηγεί: «Η ιδέα προήλθε από την ανάγκη να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου η νοηματική γλώσσα θα έχει τον δικό της χώρο, όχι μόνο ως μέσο επικοινωνίας αλλά και ως μέσο κατανόησης και αποδοχής της διαφορετικότητας.»
Ο ίδιος τονίζει ότι το τραγούδι αποτελεί έναν όμορφο και βιωματικό τρόπο για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη νοηματική γλώσσα. Επιλέχθηκε το γνωστό και αγαπημένο «Ω Έλατο», καθώς οι απλοί στίχοι και ο ρυθμός του διευκόλυναν την εκμάθηση.
Η διαδικασία διδασκαλίας ήταν διασκεδαστική και προσιτή. Τα μαθήματα ξεκίνησαν πριν από δύο εβδομάδες, με τις βασικές κινήσεις που αντιστοιχούν στις λέξεις του τραγουδιού. Οι μαθητές χρησιμοποιούσαν οπτικό υλικό και ακολουθούσαν τον ρυθμό του τραγουδιού, επαναλαμβάνοντας κάθε φράση μέχρι να συνδεθεί με την αντίστοιχη κίνηση.
«Η συνεργασία και η χαρά των παιδιών ήταν ο οδηγός μας, καθώς το τραγούδι εξελίχθηκε σε μια βιωματική εμπειρία που συνδυάζει μάθηση και παιχνίδι. Η συνεργασία με τα σχολεία και τους συναδέλφους ήταν εξαιρετική, ενώ τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και αφοσίωση. Μέσα από αυτή τη δράση, αναδείξαμε την ομορφιά και τη δύναμη της νοηματικής γλώσσας, προσφέροντας στα παιδιά ένα ακόμη εργαλείο έκφρασης και επικοινωνίας» σημειώνει ο κ. Γαρούφος.
Ο Απόστολος Γαρούφος είναι φιλόλογος, απόφοιτος του τμήματος ελληνικής Φιλολογίας στην Κομοτηνή και υποψήφιος διδάκτορας στον τομέα της Ψηφιακής Λεξικογραφίας. Έχει σημαντική εμπειρία στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων νοηματικής γλώσσας στα σχολεία, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την προώθηση της ισότιμης επικοινωνίας. Το βίντεο με το «Ω Έλατο» στη νοηματική δεν είναι η πρώτη του δράση.
Στο πρότζεκτ συμμετείχαν συνολικά 15 μαθητές από τρία σχολεία: 2 μαθητές από το 3ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης, 5 από το 4ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης και 8 από το Γυμνάσιο Άνω Βιάννου στο Ηράκλειο Κρήτης.
«Θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες στη συναδέλφισσα Ελεάννα Όρλιακλη από την Κρήτη για την πολύτιμη συμβολή της, καθώς και στη Σταυρούλα Φράγκου, που βοήθησε στην οργάνωση της δράσης. Οι διευθυντές των σχολείων, και ιδιαίτερα ο Κωνσταντίνος Σίμου, υποστήριξαν την πρωτοβουλία και προσφέρουν ευκαιρίες στους μαθητές τους. Με τέτοιες συνεργασίες, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα πιο ανοιχτό και δημιουργικό σχολικό περιβάλλον» καταλήγει ο κ. Γαρούφος.