Στην εποχή που κυριαρχούν οι γρήγορες λύσεις και η έλλειψη στοιχειώδους ιστορικής γνώσης συχνά γίνεται αντικείμενο πλάκας και viral βίντεο, η παρουσία ενός ιστορικού ντοκιμαντέρ όπως η Σκοτεινή Δεκαετία 1964-1974 του Αλέξη Παπαχελά στο prime time του ΣΚΑΪ αποδεικνύει τη μεγάλη ανάγκη για ιστορία. Αυτή η ανάγκη δεν μπορεί να παραμείνει σιωπηλή, ακόμα και στην τηλεόραση που πολλές φορές είναι γεμάτη από «εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα» προγράμματα.
Η επιτυχία του ντοκιμαντέρ
Η Σκοτεινή Δεκαετία 1964-1974 δεν είναι μόνο μια παραγωγή που σπάει στερεότυπα γύρω από μια κρίσιμη ιστορική περίοδο, αλλά και μια ευκαιρία να αναδειχθεί η συναρπαστική πλευρά της ιστορίας σε ένα κοινό που συνήθως δεν έχει πρόσβαση σε τέτοιες γνώσεις, τουλάχιστον στα μεγάλα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια.
Η απόφαση του ΣΚΑΪ να προγραμματίσει το ντοκιμαντέρ έξι επεισοδίων σε prime time, απέναντι σε ισχυρούς αντιπάλους όπως σειρές και ριάλιτι, είναι γενναία και απολύτως πετυχημένη. Ακόμη και αν εξετάσουμε τα ποσοστά τηλεθέασης, η «Σκοτεινή Δεκαετία» συχνά ξεπερνά τα ριάλιτι του ΣΚΑΪ (Survivor, Tempting Fortune) και άλλες δημοφιλείς σειρές όπως η «Μάγισσα – φλεγόμενη καρδιά» (ΑΝΤ1) και το «Ταμπού» (Mega).
Αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα, δεδομένου ότι έχουν περάσει 25 χρόνια από την εποχή που η εκπομπή Μαύρο Κουτί των Παύλου Τσίμα, Αλέξη Παπαχελά και Τάσου Τέλλογλου στο Mega κυριαρχούσε στους πίνακες τηλεθέασης. Σήμερα, οι εκπομπές δημοσιογραφικής έρευνας είναι σπάνιες και συχνά περιορίζονται σε μεταμεσονύκτιες ζώνες, ενώ η ψυχαγωγία κυριαρχεί.
Δυναμική παρουσίαση γεγονότων
Η Σκοτεινή Δεκαετία έρχεται τη σωστή στιγμή και αποδεικνύει τη δυναμική που μπορεί να έχει ένα σύγχρονο τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ ιστορικού περιεχομένου. Μέσα από μια προσεκτικά δομημένη αφήγηση, ο θεατής παρακολουθεί τα γεγονότα όπως τα έζησαν οι πρωταγωνιστές τους, χωρίς βαριά λόγια και πομπώδη τρικ, αλλά με τη βοήθεια πλούσιων ντοκουμέντων που συγκεντρώθηκαν σε 25 χρόνια δημοσιογραφικής έρευνας.
Στοιχεία και μαρτυρίες
Τα βασικά «όπλα» της σειράς είναι το γρήγορο μοντάζ, η λιτή αφήγηση και η πλούσια συλλογή στοιχείων και μαρτυριών. Αυτά δίνουν στον θεατή τη δυνατότητα να σχηματίσει τη δική του εικόνα για τα γεγονότα και να ανακαλύψει τη γοητεία της πραγματικής ιστορίας μέσα από προσωπικές αφηγήσεις των πρωταγωνιστών.
Πολιτικοί, καλλιτέχνες, στρατιωτικοί της Χούντας, ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος, Αμερικανοί διπλωμάτες και δημοσιογράφοι περιγράφουν τις επιλογές τους και τις ιστορίες πίσω από τις σημαντικές στιγμές της εποχής. Οι αφηγήσεις τους αγγίζουν μυστικές επαφές, συλλήψεις, απειλές και τις συγκυρίες που διαμόρφωσαν την ιστορία.
Τα πρώτα επεισόδια
Η σειρά, που βασίζεται στα βιβλία του Αλέξη Παπαχελά, «Ο βιασμός της Ελληνικής Δημοκρατίας» και «Ένα σκοτεινό δωμάτιο 1967-1974», ξεκινά με ένα ιστορικό ντοκουμέντο από το τέλος της περιόδου. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, φεύγοντας από το Παρίσι για την Αθήνα το 1974, είπε στους ξένους δημοσιογράφους τη φράση του Χάρι Τρούμαν: «Boys, pray for me» («Παιδιά, προσευχηθείτε για μένα»). Στη συνέχεια, η αφήγηση γυρίζει πίσω στο 1964, στην Ελλάδα της αντιπαροχής και της βιομηχανικής ανάπτυξης.
Το δεύτερο επεισόδιο εξερευνά την περίοδο της αποστασίας και τις πολιτικές κρίσεις που οδήγησαν στην ανατροπή της Δημοκρατίας. Στο τρίτο επεισόδιο, οι θεατές παρακολουθούν την εισβολή των τανκς στην Αθήνα και τις πρώτες μέρες του πραξικοπήματος.
Στο τέταρτο επεισόδιο, που προβλήθηκε πρόσφατα, η σειρά αναλύει την περίοδο της Επταετίας, το αποτυχημένο Αντικίνημα του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου και τα πρώτα σημάδια αντίστασης στη Χούντα, που κορυφώνονται με την εξέγερση του Πολυτεχνείου.
Απομένουν άλλα δύο επεισόδια για να ολοκληρωθεί ο κύκλος του ντοκιμαντέρ, το οποίο έχει ήδη αποδείξει ότι η δημοσιογραφική έρευνα μπορεί να είναι ελκυστική και ως τηλεοπτικό «προϊόν», δημιουργώντας τάσεις στα social media και διεκδικώντας τη θέση που της αξίζει στην τηλεόραση. Ανυπομονούμε για την συνέχεια.