Καθώς τα ενοίκια σε παραδοσιακά φτηνές περιοχές των πόλεων έχουν εκτοξευθεί, δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στα νοικοκυριά, οι πολίτες σε πολλές ισπανικές πόλεις διαδηλώνουν κατά της στεγαστικής κρίσης. Σε αυτό το κλίμα, οι εταιρείες διαχείρισης Airbnb στην Ισπανία ζητούν να εξαιρεθούν από τα περιοριστικά μέτρα που πρόκειται να εφαρμοστούν στο κέντρο της Αθήνας.
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) εξέφρασε σήμερα την αντίθεσή του στα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν την απαγόρευση δημιουργίας νέων κατοικιών βραχυχρόνιας μίσθωσης στην πρωτεύουσα. Ο Σύνδεσμος έχει υποβάλει υπόμνημα, στο οποίο αναλύει τους λόγους για τους οποίους τα μέλη του πρέπει να εξαιρεθούν από τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
Αναλυτικά το υπόμνημα του STAMA:
«Γενική εικόνα
Η προτεινόμενη απαγόρευση στην αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων απαιτεί προσεκτική εξέταση και δεν πρέπει να περιορίζεται σε μια απλή απαγόρευση έκδοσης νέων Αριθμών Μητρώων Ακινήτων (Α.Μ.Α). Αν η απαγόρευση εφαρμοστεί με αυτόν τον τρόπο, θα προκαλέσει σοβαρές αναταραχές στην αγορά, καθώς πολλά από τα υπάρχοντα ακίνητα δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν.
Οι περιορισμοί αυτοί θα εμποδίσουν τη συνέχιση των μισθώσεων και θα αναγκάσουν πολλούς ιδιοκτήτες και διαχειριστές να διακόψουν τη δραστηριότητά τους, κάτι που θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο για την επιχειρηματικότητα όσο και για τα φορολογικά έσοδα του κράτους.
Είναι αναγκαίο να υπάρξει μια πιο στοχευμένη προσέγγιση που θα επιτρέπει τη συνεχιζόμενη λειτουργία των ακινήτων που ήδη δραστηριοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση, διασφαλίζοντας παράλληλα τη διαφάνεια και την τάξη στην αγορά.
2. Λόγοι για την εξαίρεση των εταιρειών διαχείρισης
Β. Η λήξη ενός συμβολαίου ενοικίασης απαιτεί αλλαγή ΑΜΑ, και με τους νέους περιορισμούς αυτό δεν θα είναι εφικτό, με αποτέλεσμα τα ακίνητα να απομακρύνονται από την αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης, παρά τις σημαντικές επενδύσεις που έχουν γίνει.
Γ. Σε περιπτώσεις εξαγοράς εταιρειών, η αλλαγή ΑΜΑ θα είναι απαραίτητη, κάτι που δεν θα μπορεί να πραγματοποιηθεί υπό τους νέους κανόνες.
Δ. Οι εταιρείες διαχείρισης ακινήτων θα δυσκολευτούν να επενδύσουν σε περιοχές ενδιαφέροντος, γεγονός που θα περιορίσει την επιχειρηματική τους ανάπτυξη και θα παραβιάσει τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς.
Ε. Ο ΑΜΑ θα πρέπει να συνδέεται άμεσα με το ΑΤΑΚ, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια της λειτουργίας.
Για τους ιδιοκτήτες ακινήτων
Α. Οι ιδιοκτήτες θα βρεθούν σε δύσκολη θέση, καθώς η αλλαγή διαχειριστή θα απαιτεί νέο μισθωτήριο και νέο ΑΜΑ, το οποίο δεν θα μπορεί να εκδοθεί.
Β. Θα υπάρξουν δυσκολίες στις αγοραπωλησίες προς επενδυτές, οι οποίοι δεν θα μπορούν να αποκτήσουν νέο ΑΜΑ αν επιθυμούν να συνεχίσουν τη βραχυχρόνια μίσθωση του ακινήτου τους.
Αυτές οι καταστάσεις θα πλήξουν όλους τους εμπλεκόμενους: ιδιοκτήτες, διαχειριστές, επενδυτές και το κράτος, το οποίο θα χάσει φορολογικά έσοδα.
Πρόταση: Ο ΑΜΑ θα πρέπει να είναι μοναδικός και να ακολουθεί το ακίνητο ανεξαρτήτως διαχειριστή ή ιδιοκτήτη, χωρίς χρονικό περιορισμό. Αυτή η προσέγγιση θα λύσει πρακτικά ζητήματα και θα διασφαλίσει τη συνέχεια στις μισθώσεις, προσφέροντας μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά.
Επιπλέον, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην εξαίρεση των νομικών προσώπων από τους περιορισμούς, καθώς έχουν ήδη υποστεί σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις και αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους. Αυτή η εξαίρεση θα τους επιτρέψει να συνεχίσουν να επενδύουν και να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης.
3. Εξαίρεση επαγγελματικών χώρων από την απαγόρευση νέων ΑΜΑ
Πρέπει να εξαιρεθούν οι επαγγελματικοί χώροι, όπως παλιά γραφεία και εργαστήρια, που ανακαινίζονται και χρησιμοποιούνται ως βραχυχρόνιες μισθώσεις. Αυτοί οι χώροι δεν προορίζονται για μόνιμη κατοικία και είναι προτιμότερο να ανακαινίζονται παρά να παραμένουν ανεκμετάλλευτοι.
Πρόταση: Να εξαιρεθούν οι επαγγελματικοί χώροι από την απαγόρευση.
4. Εφαρμογή του μέτρου σε επίπεδο Ταχυδρομικού Κώδικα (Τ.Κ)
Η εφαρμογή των μέτρων ανά δημοτικό διαμέρισμα περιλαμβάνει περιοχές που χρειάζονται αναβάθμιση. Μόνο η βραχυχρόνια μίσθωση μπορεί να φέρει αυτήν την αναβάθμιση, όπως έχει αποδειχθεί σε άλλες περιοχές.
Είναι γνωστό ότι υπάρχει μια “άλλη Αθήνα” κάτω από την Ομόνοια και στο Μεταξουργείο. Επιτρέποντας μόνο στις εταιρείες διαχείρισης να εκδίδουν Α.Μ.Α σε αυτές τις περιοχές, θα ενισχύσουμε την αναβάθμισή τους και θα βελτιώσουμε το μείγμα των γειτονιών προς όφελος όλων. Παράλληλα, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις θα προσελκύσουν επισκέπτες σε περιοχές που σήμερα δεν είναι ελκυστικές.
Πρόταση: Να υπάρξει συνεργασία και μελέτη σχετικά με τους ταχυδρομικούς κωδικούς όπου θα εφαρμοστεί η απαγόρευση Α.Μ.Α προς κοινό όφελος.
Επικαλούμαστε απόφαση του Ολλανδικού δικαστηρίου, η οποία δηλώνει ότι «Η ολική απαγόρευση των Βραχυχρόνιων Μισθώσεων σε ορισμένες γειτονιές είναι ένα μέτρο μεγάλης εμβέλειας και μπορεί να εφαρμοστεί μόνο εάν υπάρχουν σοβαροί λόγοι που σχετίζονται με τον σκοπό και το πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας για τη στέγαση. Η εκτελεστική εξουσία της πόλης θα έπρεπε πρώτα να είχε διερευνήσει αν θα μπορούσαν να ληφθούν λιγότερο δραστικά μέτρα για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου». (Link σχετικής απόφασης ΕΔΩ)
5. Δημοσιοποίηση ενεργών Α.Μ.Α από την ΑΑΔΕ
Οι αποφάσεις και οι εφαρμογές που θα ληφθούν πρέπει να βασίζονται σε πραγματικά στοιχεία και όχι σε εικασίες. Είναι επιτακτική ανάγκη η ΑΑΔΕ να δημοσιοποιήσει τα πραγματικά στοιχεία για τα Α.Μ.Α, ώστε να υπάρξει διαφάνεια στη διαδικασία.
Πρόταση: Να δημοσιευτούν τα ενεργά Α.Μ.Α από την ΑΑΔΕ για σωστή εφαρμογή των μέτρων.»
Το υπόμνημα του Συνδέσμου έχει κοινοποιηθεί στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και στην ΑΑΔΕ.