Η Αθήνα προγραμματίζει σημαντικές επεκτάσεις του Μετρό, οι οποίες αναμένεται να συμβάλουν στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στους δρόμους της πόλης. Αυτές οι επεκτάσεις περιλαμβάνουν τη Γραμμή 2, η οποία θα επεκταθεί προς Ίλιον, προσθέτοντας περίπου 4 χλμ. και 3 νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος.
Ο σταθμός «Παλατιανή» θα βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου, με δύο εισόδους εκατέρωθεν της Οδού Θηβών. Ο σταθμός «Ίλιον» θα τοποθετηθεί στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ελαιών, με επίσης δύο εισόδους και δυνατότητα σύνδεσης με τον μελλοντικό σταθμό της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη. Τέλος, ο σταθμός «Άγιος Νικόλαος» θα είναι κάτω από την οδό του ίδιου ονόματος και θα συνδέεται με τον χώρο πρασίνου που βρίσκεται ανάμεσα στις οδούς Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγίου Νικολάου.
Πέρα από τους νέους σταθμούς, το έργο περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, καθώς και τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης. Η επέκταση θα επηρεάσει και γειτονική περιοχή περίπου 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας.
Για τη λειτουργία της επέκτασης, θα είναι απαραίτητη η αναβάθμιση ή αντικατάσταση ορισμένων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό. Αυτές οι αναγκαίες τροποποιήσεις θα διασφαλίσουν τη δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης του δικτύου.
Επιπλέον, θα αναβαθμιστεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων σε όλους τους σταθμούς των Γραμμών 2 και 3. Οι τροποποιήσεις θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό, τόσο στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά σε σταθμούς και φρέατα, με την προϋπόθεση ότι δεν θα διακοπεί η λειτουργία των Γραμμών 2 και 3 κατά τη διάρκεια των εργασιών.
Στο μέλλον, σχεδιάζεται η επέκταση της Γραμμής 2 με τρεις νέους σταθμούς προς Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές, ενισχύοντας περαιτέρω τη συγκοινωνιακή υποδομή της περιοχής.
Το μετρό πάει Γλυφάδα
Επιπλέον, η Γραμμή 2 θα επεκταθεί από τον υφιστάμενο σταθμό Ελληνικό προς Γλυφάδα, με μήκος σήραγγας 4,5 χλμ. και τρεις νέους σταθμούς. Ο πρώτος θα βρίσκεται στην Άνω Γλυφάδα, κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος στη συμβολή της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη, και ο τρίτος στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο ΟΑΣΑ είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό των επεκτάσεων στην Αθήνα. Αυτή τη στιγμή, υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από την οποία θα προκύψουν οι μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας των επεκτάσεων του δικτύου Μετρό.
Επιπλέον, έχει μελετηθεί η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το δίκτυο του Μετρό. Εξετάζεται επίσης η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από τον σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους δήμους Ιλίου και Πετρούπολης, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στις Γραμμές 1 και 2. Παρομοίως, αναζητείται η επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από τον σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στη Γραμμή 1.
Τέλος, έχει προγραμματιστεί κλάδος της Γραμμής 4 από τον σταθμό «Ευαγγελισμός» προς την ΠΥΡΚΑΛ, ο οποίος θα συνδέεται με τις Γραμμές 2 και 3, και θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής Γραμμής 5 προς Χαϊδάρι. Επίσης, διερευνάται η επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από τον σταθμό «Κηφισιά», προς Νέα Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).