Το μετρό της Θεσσαλονίκης, ένα έργο που έχει χαρακτηριστεί ως το σύγχρονο «Γεφύρι της Άρτας», έχει κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους φορολογούμενους και θα παραδοθεί ημιτελές στις 30 Νοεμβρίου. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που έχει αναλάβει σημαντικό μερίδιο ευθυνών για τις καθυστερήσεις, σκοπεύει να βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια, αλλά οι ανησυχίες παραμένουν σχετικά με την ασφάλεια του έργου για τους πολίτες που θα το χρησιμοποιήσουν.
Η κατάσταση φαίνεται να έχει προκαλέσει εκνευρισμό στον πρωθυπουργό, ο οποίος δεν επιθυμεί να έχει επαφή με το δίδυμο του υπουργείου Μεταφορών. Η αναστάτωση αυτή προέρχεται από την προσωπική του ανεπάρκεια και την επιλογή του να αφήσει τη χώρα χωρίς ένα ολοκληρωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο καθηγητής Γιάννης Α. Μυλόπουλος, πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., υποστηρίζει ότι το μετρό θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί από το 2020. Όλες οι βασικές γραμμές, συμπεριλαμβανομένης της γραμμής Καλαμαριάς, θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2020, εκτός από τον σταθμό Βενιζέλου, του οποίου η κατασκευή ξεκίνησε το 2017.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που ανέλαβε το 2019, άλλαξε τον σχεδιασμό του έργου, ισχυριζόμενη ότι ο προηγούμενος δεν είχε τεχνική τεκμηρίωση. Ωστόσο, ο Μυλόπουλος αναφέρει ότι ο προηγούμενος σχεδιασμός, ο οποίος διατηρούσε τα αρχαία ευρήματα στη θέση τους, είχε εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλους σταθμούς, όπως αυτός του Μοναστηρακίου.
Η καθυστέρηση του έργου κατά τέσσερα χρόνια έχει οδηγήσει στην καταστροφή σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων και σε αποζημιώσεις ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ προς τους εργολάβους, λόγω των καθυστερήσεων που προκλήθηκαν από την κυβέρνηση.
Το μετρό, που διαφημιζόταν ως αυτόματο, θα παραδοθεί τελικά με χειροκίνητη λειτουργία, καθώς οι δοκιμές δεν έχουν ολοκληρωθεί. Οι υπεύθυνοι του έργου αναγκάζονται να προχωρήσουν σε χειροκίνητες λειτουργίες, καθώς οι απαιτούμενες δοκιμές ασφαλείας δεν έχουν γίνει, κάτι που υποδεικνύει ότι το έργο δεν πληροί τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας.
Ο Μυλόπουλος τονίζει ότι οι ευθύνες για την καθυστέρηση στην ανάθεση της λειτουργίας του μετρό στην ιταλογαλλική εταιρεία THEMA είναι σαφείς, καθώς η σύμβαση υπογράφηκε μόλις τον Οκτώβριο του 2023, 13 μήνες πριν από την προγραμματισμένη παράδοση του έργου. Αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του μετρό.
Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ανησυχίες για την ασφάλεια των επιβατών, καθώς το μετρό, που θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου, θα λειτουργεί χειροκίνητα μέχρι να ολοκληρωθούν οι δοκιμές των ηλεκτρονικών συστημάτων, οι οποίες θα ξεκινήσουν μόλις λίγες εβδομάδες πριν από την παράδοση.
Συνολικά, η κατάσταση αυτή αποδεικνύει ότι κάποιοι παίζουν με την ασφάλεια των πολιτών, γεγονός που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό.
Πηγή: Εφημερίδα δημοκρατία
Με απευθείας ανάθεση ακόμη και το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης!
Ατύχημα και στο Μετρό Θεσσαλονίκης! «Κόλλησαν» δύο τρένα – Ταχιάος: «Υπήρξε βλάβη»