Η ταχύτητα της κατανάλωσης και η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επιταχύνουν τους κύκλους των τάσεων, και αυτό ισχύει και για τη γαστρονομία. Μετά την πανδημία, οι περιορισμένες επιλογές στις κουζίνες των σπιτιών οδήγησαν σε μια αύξηση της δημοτικότητας των «πειραματικών» συνδυασμών γεύσεων.
Στη σύγχρονη κουζίνα, οι κανόνες είναι πιο ευέλικτοι από ποτέ, και οι τάσεις αναδύονται συνεχώς. Όταν τα εστιατόρια προωθούν ένα νέο προϊόν, δημιουργείται αυτόματα ζήτηση, οδηγώντας σε «ιστορίες επιτυχίας». Ωστόσο, αυτή η γρήγορη επιτυχία μπορεί να έχει και αρνητικές συνέπειες, καθώς οι ξαφνικές δημοφιλείς τάσεις μπορούν να ομογενοποιήσουν τη διεθνή γαστρονομική σκηνή, κάνοντάς την λιγότερο ποικιλόμορφη.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του φαινομένου είναι το αβοκάντο σε τοστ, το οποίο έχει εξελιχθεί από μια εξειδικευμένη επιλογή της αυστραλιανής brunch σκηνής σε ένα απαραίτητο στοιχείο στα μενού των εστιατορίων και καφέ της Αθήνας. Παρόμοια πορεία ακολούθησαν και τα ψωμάκια Brioche καθώς και η αλατισμένη καραμέλα.
Ο Τσαρλς Μπανκς, συνιδρυτής και διευθυντής του πρακτορείου τάσεων τροφίμων The Food People, επισημαίνει ότι η κυριαρχία αυτών των τάσεων, αν και μπορεί να φαίνονται παρωχημένες, είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη πιο εξωτικών και πειραματικών ιδεών. Ως παράδειγμα αναφέρει την αλατισμένη καραμέλα, η οποία έχει τις ρίζες της στη Βρετανία από τις αρχές του 20ου αιώνα και έγινε ευρέως γνωστή μέσω των Starbucks.
«Hot honey» και ξερό ψωμί
Αυτή τη στιγμή, το καυτερό μέλι κερδίζει έδαφος, με τους σεφ να πειραματίζονται με γλυκούς και αλμυρούς συνδυασμούς (γνωστοί ως «swalty»), γλυκό και αλμυρό («swavery») και γλυκούς και πικάντικους («swicy»).
«Η γραμμή μεταξύ γλυκού και αλμυρού έχει γίνει θολή», αναφέρει ο Τσαρλς Μπανκς, προσθέτοντας ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου οι κανόνες της κουζίνας μπορούν να παραβιαστούν.
Σύμφωνα με το Ιndependent, οι αναζητήσεις για το hot honey έχουν φτάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, με το ενδιαφέρον για αυτό το γευστικό είδος να αυξάνεται σταθερά τα τελευταία πέντε χρόνια.
Η ιδέα του καυτού μελιού έγινε δημοφιλής αρχικά στη Νέα Υόρκη, αν και η χρήση του μελιού με πιπεριές τσίλι έχει ιστορία αιώνων στη Βραζιλία, τόσο στη μαγειρική όσο και στην παραδοσιακή ιατρική.
«Αν και τα προϊόντα καυτού μελιού υπάρχουν στην αγορά εδώ και αρκετό καιρό, η πραγματική τους διάδοση ξεκίνησε μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια», επισημαίνει η Lisa Harris από την εταιρεία τροφίμων και ποτών Harris and Hayes.
«Οι καταναλωτές αναζητούν παιχνιδιάρικες γευστικές εμπειρίες ως μια μορφή απόδρασης, και η κρίση κόστους ζωής τους οδηγεί να αναζητούν οικονομικούς τρόπους για να κάνουν τα καθημερινά συστατικά πιο ενδιαφέροντα. Αυτό ενισχύει επίσης την τάση εξατομίκευσης, καθώς οι καταναλωτές θέλουν απλούς τρόπους για να προσαρμόσουν τα φαγητά και να τα κάνουν «δικά τους».