Η Πρεσβεία της Ινδονησίας, σε συνεργασία με τη THEON INTERNATIONAL PLC (THEON), την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και το Indonesian Institute of Arts (IIA) Denspasar Bali, εγκαινίασε την πρωτοποριακή καλλιτεχνική έκθεση “Special Exhibition 75” στις 2 Οκτωβρίου 2024 στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η έκθεση αυτή γιορτάζει την 75η επέτειο φιλίας και διπλωματικών σχέσεων μεταξύ Ινδονησίας και Ελλάδας.
Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει από 1 έως 3 Οκτωβρίου, συγκέντρωσε καλλιτέχνες από τις δύο χώρες, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανταλλαγή συμβολικών έργων τέχνης. Ξεχώρισαν το μαρμάρινο γλυπτό του «Μηχανισμού των Αντικυθήρων» από τον Γιώργο Κοντονικολάου, το ξυλόγλυπτο “RAMASINTHA” από τους Μπαλινέζους καλλιτέχνες I Made Sumantra και I Made Suparta, καθώς και συνεργατικά έργα ζωγραφικής από τον Ινδονήσιο Naufal Abshar και τις Ελληνίδες Caroline de Souza και Παυλίνα Μπεχράκη.
Η εκδήλωση εγκαινίασε ο Πρέσβης της Ινδονησίας Α.Ε. Dr. Bebeb A.K Nugraha Djundjunan, ο οποίος τόνισε τη σημασία της έκθεσης στην ενίσχυση των πολιτικών και οικονομικών σχέσεων, καθώς και των πολιτιστικών ανταλλαγών που ενώνουν τις δύο χώρες εδώ και δεκαετίες. Δήλωσε: «Είμαστε υπερήφανοι που παρουσιάζουμε αυτή την καλλιτεχνική συνεργασία ως σύμβολο της διαρκούς φιλίας μεταξύ των εθνών μας από το 1949 και ως ένα ειλικρινές δώρο της Ινδονησίας προς την Ελλάδα για την αμέριστη υποστήριξή της στην ανεξαρτησία μας το 1945».
Ο Κρίστιαν Χατζημηνάς, ιδρυτής και CEO της THEON INTERNATIONAL PLC, επεσήμανε ότι η γιορτή των 75 χρόνων φιλίας αφορά το παρελθόν και το μέλλον, καθώς συνεχίζεται η ενίσχυση των πολιτιστικών και ιστορικών δεσμών. Υπογράμμισε ότι η τέχνη και η τεχνολογία λειτουργούν ως παγκόσμιες γλώσσες που προάγουν την αμοιβαία κατανόηση και συνεργασία, αναφέροντας τη γεωπολιτική σημασία της Ινδονησίας ως ταχέως αναπτυσσόμενης χώρας.
Οι Ινδονήσιοι καλλιτέχνες I Made Sumantra και I Made Suparta μοιράστηκαν τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν κατά την εκτέλεση του έργου τους “RAMASINTHA” σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς και τη σημασία του ξύλου της ελιάς που χρησιμοποίησαν, τονίζοντας τον συμβολισμό της αντοχής του αιωνόβιου δέντρου. «Ελπίζουμε ότι αυτή η συνεργασία θα ενισχύσει τους δεσμούς μεταξύ των Ινδονήσιων και των Ελλήνων, εμπνέοντας περισσότερες καλλιτεχνικές και πολιτιστικές ανταλλαγές στο μέλλον», δήλωσαν.
Ο Γιώργος Κοντονικολάου αναφέρθηκε στη διαχρονικότητα του μαρμάρου και στην εκπαιδευτική αξία του «Μηχανισμού των Αντικυθήρων», ο οποίος λειτουργεί ως πρεσβευτής του ελληνικού πολιτισμού. «Σκοπός μου ήταν η ανάδυση ενός εμβληματικού και πολύτιμου συμβόλου, που έρχεται στην επιφάνεια για να επισφραγίσει μια ιστορική φιλία 75 χρόνων», σημείωσε, προσθέτοντας ότι αυτό το έργο θέτει τα θεμέλια για μια διαρκή πολιτιστική σύνδεση και συνεργασία μεταξύ των δύο λαών.
Ο Ινδονήσιος καλλιτέχνης Naufal Abshar και η Ελληνίδα Caroline de Souza επισήμαναν τα κοινά γεωγραφικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά που μοιράζονται οι δύο χώρες, υπογραμμίζοντας τη σημασία της τέχνης ως γέφυρας επικοινωνίας. Οι καλλιτέχνες εξέφρασαν τη βαθιά τους τιμή για τη συμμετοχή τους σε αυτή την πολιτιστική ανταλλαγή, αντλώντας έμπνευση από την καθημερινή ζωή των λαών τους. Τα έργα τους αποτελούν φόρο τιμής στη μακροχρόνια φιλία μεταξύ Ινδονησίας και Ελλάδας.
Ο Αντιπρύτανης της ΑΣΚΤ, Ιωάννης Μελανίτης, τόνισε την πρόκληση της ολοκλήρωσης του έργου σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς οι καλλιτέχνες από το Μπάλι δημιούργησαν το ξυλόγλυπτο στους χώρους της Σχολής, προσφέροντας στους σπουδαστές την ευκαιρία να γνωρίσουν την τεχνική τους. «Αυτό που εντυπωσίασε τους σπουδαστές ήταν η δημιουργία του έργου χωρίς σχέδιο, καθώς οι καλλιτέχνες βασίστηκαν στην εμπειρία και τις ικανότητές τους».