Η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της Βασικής Γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει αρχίσει. Στις 30 Νοεμβρίου, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν ένα σύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς για τις καθημερινές τους μετακινήσεις στον κεντρικό άξονα της πόλης.
Η ομάδα της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία είναι υπεύθυνη για την κατασκευή και λειτουργία του έργου, εργάζεται ακούραστα για να διασφαλίσει ότι όλα θα είναι έτοιμα για την παράδοση αυτού του σημαντικού έργου. Κάθε μέρα, πραγματοποιούνται δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών, ενώ γίνονται και οι απαραίτητοι έλεγχοι των συστημάτων. Το Μετρό Θεσσαλονίκης ενσωματώνει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες, πληρώντας τις υψηλότερες προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας.
Η Βασική Γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς, όπως οι Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, καθώς και ένα αμαξοστάσιο 50.000 τ.μ. που περιλαμβάνει το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας και άλλους χώρους.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση εκτιμάται σε 254.000 επιβάτες, με τη δυνατότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών ανά ώρα και κατεύθυνση. Στην αρχή της εμπορικής λειτουργίας, οι συρμοί θα αναχωρούν κάθε 2,5 λεπτά και, με την προσθήκη επιπλέον συρμών, η χρονοαπόσταση θα μειωθεί σε 90 δευτερόλεπτα. Η διάρκεια του ταξιδιού, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων, θα είναι 17 λεπτά.
Με την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά το δεύτερο εξάμηνο του 2025, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες, ενώ υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν περίπου 57.000 λιγότερα ΙΧ οχήματα, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής των σταθμών, ανακαλύφθηκαν πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα, κυρίως στους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», που βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Οι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτά τα σπουδαία ευρήματα σε διάφορους σταθμούς του Μετρό και σε μουσεία. Ο σταθμός «Βενιζέλου» είναι διεθνώς αναγνωρισμένος ως ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος που εντάσσεται σε μεγάλο τεχνικό έργο.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει ένα Αυτόματο Σύστημα (χωρίς οδηγό), το οποίο αναμένεται να το καταστήσει ένα από τα πιο σύγχρονα και ασφαλή Μετρό στην Ευρώπη. Το Αυτόματο Σύστημα εξασφαλίζει την υψηλότερη ασφάλεια για τους επιβάτες, καθώς οι λειτουργίες του παρακολουθούνται καθημερινά με πολλαπλούς μηχανισμούς ελέγχου.
Επιπλέον, οι Σταθερές Θύρες στις Αποβάθρες προστατεύουν τους επιβάτες από τυχόν ατυχήματα, απομονώνοντας τον χώρο των σηράγγων. Το Μετρό μπορεί να προσαρμόσει τα δρομολόγιά του σύμφωνα με την επιβατική ζήτηση, αυξάνοντας τη συχνότητα των δρομολογίων σε περιόδους υψηλής κίνησης.
Καινοτομίες και τεχνολογικά χαρακτηριστικά:
- 18 πλήρως αυτοματοποιημένοι κλιματιζόμενοι συρμοί 4 οχημάτων, που λειτουργούν χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό.
- Συστήματα αυτόματων θυρών σε κάθε σταθμό για τη μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
- Η κίνηση των τρένων ελέγχεται ασύρματα με ακρίβεια θέσης περίπου 1 μέτρου.
- Δεδομένα λειτουργίας κάθε συρμού μεταδίδονται ασύρματα στο Κέντρο Ελέγχου.
- Κάμερες υψηλής ευκρίνειας εσωτερικά και εξωτερικά, με δυνατότητα live streaming στο Κέντρο Ελέγχου.
- Τα υλικά των τρένων είναι ανακυκλώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον σε ποσοστό άνω του 95%.