Σημαντικές εξελίξεις για τα διόδια της Αττικής Οδού και η τύχη των 800 εργαζομένων περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή, το οποίο κυρώνει τη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου για 25 χρόνια, με αντάλλαγμα 3.270.000.000 ευρώ. Η ψήφος του σχεδίου αναμένεται εντός της εβδομάδας, καθώς την επόμενη Κυριακή προγραμματίζεται η παράδοση της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο (ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΜΑΕ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.).
Από τις 6 Οκτωβρίου, το κόστος διέλευσης για επιβατικά αυτοκίνητα (Ι.Χ.), ελαφρά εμπορικά οχήματα και αυτοκίνητα με τροχόσπιτα θα μειωθεί από 2,80 ευρώ σε 2,50 ευρώ. Παράλληλα, εισάγεται και η ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων, σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, που θα ισχύει κάθε 30 Σεπτεμβρίου.
Η νέα σύμβαση προβλέπει τη δυνατότητα κλιμακωτής χρέωσης μετά το πέμπτο έτος της παραχώρησης. Σε περίπτωση που παρατηρηθούν εκτεταμένα φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης, η εταιρεία μπορεί να προτείνει διαφοροποιημένα διόδια ανάλογα με την ώρα και την ημέρα, όπως ώρες αιχμής και μη αιχμής, καθώς και διαφορετικούς σταθμούς διοδίων.
Για να εφαρμοστεί αυτή η διαφοροποίηση, η μέση ωριαία ταχύτητα στην κατεύθυνση αιχμής θα πρέπει να είναι κάτω από 45 km/h για δύο ώρες, σε τουλάχιστον τρεις από τέσσερις συγκεκριμένους κόμβους, κατά τη διάρκεια έξι συνεχόμενων μηνών. Η πρόταση θα απαιτεί έγκριση από το Δημόσιο και τη συναίνεση ανεξάρτητου μηχανικού.
Η σύμβαση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων σταθμών διοδίων, με πρόταση του αναδόχου. Επίσης, ο παραχωρησιούχος υποχρεούται να εγκαταστήσει ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων και τουλάχιστον μία χειροκίνητη πύλη πληρωμής ανά κατεύθυνση σε κάθε σταθμό. Αυτή η πύλη μπορεί να λειτουργεί με εισπράκτορα ή με μηχανήματα που δέχονται κάρτες και μετρητά.
Εάν ο παραχωρησιούχος επιλέξει αυτοματοποιημένο σύστημα ελεύθερης ροής (Free Flow), θα πρέπει να εγκαταστήσει και διαδρόμους για χειροκίνητη είσπραξη, ώστε να εξυπηρετούνται οι χρήστες που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό.
Η σύμβαση περιλαμβάνει αυστηρές ποινές για όσους περνούν χωρίς να πληρώσουν. Ο παραχωρησιούχος θα εκδίδει βεβαιώσεις μη καταβολής διοδίων, με φωτογραφία του αριθμού κυκλοφορίας και στοιχεία του υπόχρεου, και ο κάτοχος του οχήματος θα υποχρεούται να πληρώσει το τέλος των 2,5 ευρώ, συν πρόστιμο 50 ευρώ (20 φορές το τέλος).
Όσον αφορά τους 800 εργαζομένους, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο νέος παραχωρησιούχος δεν φέρει ευθύνη για απαιτήσεις που σχετίζονται με την προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης του 1996. Το τοπίο για τους εργαζομένους αναμένεται να ξεκαθαρίσει τις επόμενες ημέρες. Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο παραχωρησιούχος θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 7,5% επί των εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης ύψους 380.000.000 ευρώ.
Διαβάστε επίσης:
Πηγή: Εφημερίδα Δημοκρατία