Η μεταβατική ομάδα του εκλεγμένου προεδρικού υποψηφίου Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ προγραμματίζει ριζικές αλλαγές στην πολιτική που αφορά την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Σύμφωνα με έγγραφο που δημοσίευσε το Reuters, σχεδιάζεται η διακοπή της υποστήριξης για τα ηλεκτρικά οχήματα και τους σταθμούς φόρτισης, καθώς και η ενίσχυση των μέτρων που περιορίζουν τις εισαγωγές αυτοκινήτων, εξαρτημάτων και υλικών μπαταριών από την Κίνα.
Αυτές οι προτάσεις έρχονται σε μια κρίσιμη στιγμή, καθώς η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση στις ΗΠΑ έχει επιβραδυνθεί, ενώ η βαριά επιδοτούμενη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας συνεχίζει να αναπτύσσεται, κυρίως λόγω της ανώτερης αλυσίδας εφοδιασμού στον τομέα των μπαταριών.
Η ομάδα μετάβασης του Τραμπ προτείνει επίσης την επιβολή δασμών σε όλα τα υλικά μπαταριών παγκοσμίως.
Κατά την προεκλογική του εκστρατεία, ο Τραμπ είχε υποσχεθεί να χαλαρώσει τους κανονισμούς για τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα και να ανακαλέσει την οδηγία του προεδρικού γραφείου του Τζο Μπάιντεν σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η ομάδα μετάβασης προτείνει να ανακατευθυνθούν τα κονδύλια που προορίζονται για την κατασκευή σταθμών φόρτισης και για την προσβασιμότητα των ηλεκτρικών οχημάτων σε προτεραιότητες εθνικής άμυνας, όπως η εξασφάλιση προμηθειών μπαταριών χωρίς την Κίνα και η προμήθεια κρίσιμων ορυκτών για την κατασκευή τους.
Οι προτάσεις της ομάδας Τραμπ αποκλίνουν σημαντικά από την πολιτική της διοίκησης Μπάιντεν, η οποία έχει επιδιώξει να ενισχύσει την εγχώρια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, μειώνοντας την εξάρτηση από την Κίνα, ενώ ταυτόχρονα προωθεί τη γρήγορη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Η ομάδα Τραμπ προτείνει επίσης την κατάργηση της φορολογικής πίστωσης ύψους 7.500 δολαρίων που παρέχεται από την κυβέρνηση Μπάιντεν για τις αγορές ηλεκτρικών οχημάτων.
Η εφαρμογή αυτών των πολιτικών θα μπορούσε να πλήξει τις πωλήσεις και την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, ειδικά σε μια περίοδο όπου παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η General Motors και η Hyundai, εισάγουν νέες ηλεκτρικές προσφορές στην αγορά.
Η μείωση της κρατικής υποστήριξης για τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις της Tesla, του κυρίαρχου παίκτη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Ωστόσο, ο Έλον Μασκ, ο οποίος έχει επενδύσει πάνω από 250 εκατομμύρια δολάρια στην εκλογή του Τραμπ, έχει δηλώσει ότι οι ανταγωνιστές της Tesla θα υποφέρουν περισσότερο από την απώλεια των επιδοτήσεων.
Τέλος στις επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Η ομάδα μετάβασης ζητά την ανακατεύθυνση των υπολειπόμενων κεφαλαίων από το πρόγραμμα του Μπάιντεν για την κατασκευή σταθμών φόρτισης, ύψους 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, προς την επεξεργασία μπαταριών και ορυκτών, καθώς και σε κρίσιμες υποδομές εθνικής άμυνας.
Σύμφωνα με το έγγραφο, ενώ οι μπαταρίες και τα κρίσιμα ορυκτά είναι «κρίσιμα για την αμυντική παραγωγή», τα ηλεκτρικά οχήματα και οι σταθμοί φόρτισης δεν θεωρούνται το ίδιο σημαντικοί. Το Υπουργείο Άμυνας έχει επισημάνει τις στρατηγικές ευπάθειες των ΗΠΑ λόγω της κυριαρχίας της Κίνας στην εξόρυξη και επεξεργασία κρίσιμων ορυκτών, όπως ο γραφίτης και το λίθιο, που είναι απαραίτητα για τις μπαταρίες.
Μια κυβερνητική έκθεση του 2021 ανέφερε ότι ο στρατός των ΗΠΑ αντιμετωπίζει αυξανόμενες απαιτήσεις ισχύος για όπλα και εξοπλισμό επικοινωνίας. Η εξασφάλιση ασφαλών πηγών κρίσιμων ορυκτών είναι «κρίσιμη για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ», σύμφωνα με την έκθεση.
Η εκπρόσωπος της ομάδας μετάβασης του Τραμπ, Καρολάιν Λέβιτ, δήλωσε ότι οι ψηφοφόροι έδωσαν στον Τραμπ την εντολή να εκπληρώσει τις υποσχέσεις του, συμπεριλαμβανομένης της διακοπής των κυβερνητικών επιθέσεων στα αυτοκίνητα που λειτουργούν με φυσικό αέριο. «Όταν αναλάβει τα καθήκοντά του, ο Πρόεδρος Τραμπ θα στηρίξει την αυτοκινητοβιομηχανία, αφήνοντας χώρο και για τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με φυσικό αέριο και για τα ηλεκτρικά οχήματα», πρόσθεσε.
Αποδεκτή η μεγαλύτερη ρύπανση των αυτοκινήτων
Παγκοσμίως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στραφεί προς τα ηλεκτρικά οχήματα, εν μέρει λόγω των αυστηρότερων κυβερνητικών περιορισμών για τη ρύπανση από καύσιμα ορυκτής προέλευσης. Ωστόσο, οι προτάσεις της μεταβατικής ομάδας θα επιτρέψουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν περισσότερα οχήματα που λειτουργούν με φυσικό αέριο, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων και τα πρότυπα οικονομίας καυσίμου που προωθεί η κυβέρνηση Μπάιντεν.
Η ομάδα προτείνει την επιστροφή των κανονισμών στα επίπεδα του 2019, επιτρέποντας έτσι κατά μέσο όρο περίπου 25% περισσότερες εκπομπές ανά μίλι οχήματος σε σύγκριση με τα τρέχοντα όρια του 2025, καθώς και περίπου 15% χαμηλότερη μέση οικονομία καυσίμου.
Επιπλέον, η πρόταση περιλαμβάνει την αποτροπή της Καλιφόρνιας από το να επιβάλει αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών, τα οποία έχουν υιοθετηθεί από περισσότερες από δώδεκα άλλες πολιτείες. Ο Τραμπ είχε απαγορεύσει στην Καλιφόρνια να επιβάλει αυστηρότερες απαιτήσεις κατά την πρώτη του θητεία, μια πολιτική που αντέστρεψε ο Μπάιντεν.
Η Καλιφόρνια έχει ζητήσει από την Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ μια νέα παρέκκλιση για να ενσωματώσει αυστηρότερες απαιτήσεις από το 2026, που θα απαιτούσε τελικά όλα τα οχήματα να είναι ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά ή υδρογονοκίνητα μέχρι το 2035. Η EPA της κυβέρνησης Μπάιντεν δεν έχει εγκρίνει το αίτημα της Καλιφόρνια.
Τι προτείνει η ομάδα Τραμπ για τα ηλεκτρικά οχήματα
Πολλές από τις προτάσεις της ομάδας μετάβασης φαίνεται να στοχεύουν στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής μπαταριών, κυρίως για στρατηγικούς λόγους που σχετίζονται με την άμυνα. Άλλες προτάσεις φαίνεται να στοχεύουν στην προστασία των αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που παράγουν ηλεκτρικά οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι προτάσεις περιλαμβάνουν:
- Επιβολή δασμών στις εισαγωγές που σχετίζονται με την αλυσίδα εφοδιασμού των ηλεκτρικών οχημάτων, όπως μπαταρίες, κρίσιμα ορυκτά και εξαρτήματα φόρτισης. Η πρόταση αναφέρει ότι η κυβέρνηση πρέπει να χρησιμοποιήσει τους δασμούς του άρθρου 232, που στοχεύουν σε απειλές για την εθνική ασφάλεια, για να περιορίσει τις εισαγωγές αυτών των προϊόντων.
- Παραίτηση από τις περιβαλλοντικές αναθεωρήσεις για την επιτάχυνση των ομοσπονδιακά χρηματοδοτούμενων έργων υποδομής ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης και παραγωγής μπαταριών, σταθμών φόρτισης και παραγωγής κρίσιμων ορυκτών.
- Επέκταση των περιορισμών εξαγωγών στην τεχνολογία μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων σε ανταγωνιστικές χώρες.
- Παροχή υποστήριξης για τις εξαγωγές μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων που παράγονται στις ΗΠΑ μέσω της Τράπεζας Εξαγωγών-Εισαγωγών των Ηνωμένων Πολιτειών.
- Χρήση των δασμών ως διαπραγματευτικού εργαλείου για το άνοιγμα των ξένων αγορών στις εξαγωγές αυτοκινήτων των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων.
- Κατάργηση των απαιτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων από ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Μια πολιτική του Μπάιντεν απαιτεί όλες οι ομοσπονδιακές αγορές αυτοκινήτων και μικρών φορτηγών να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το τέλος του 2027.
- Τερματισμός προγραμμάτων του Υπουργείου Άμυνας που στοχεύουν στην αγορά ή ανάπτυξη ηλεκτρικών στρατιωτικών οχημάτων.
Πηγή: OT.gr