Το ιταλικό ερευνητικό σκάφος Ievoli Relume έχει αρχίσει το δεύτερο μέρος των υποθαλάσσιων ερευνών για την τοποθέτηση του καλωδίου, χωρίς όμως να βγαίνει από τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Παρά την πρόοδο αυτή, η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί προς το παρόν να πείσει την Κύπρο και το Ισραήλ ότι θα προχωρήσει κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης (Great Sea Interconnector) μεταξύ των τριών χωρών, χωρίς να τους απογοητεύσει ξανά.
Οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν μια ακόμη υποχώρηση από την ελληνική πλευρά, απέναντι στις προκλητικές θέσεις της Τουρκίας. Το ιταλικό σκάφος κινείται εντός της ζώνης των έξι μιλίων, με τουρκικά πολεμικά σκάφη να το παρακολουθούν στενά.
Η Τουρκία, στηριζόμενη στο παράνομο μνημόνιο με τη Λιβύη, δεν επιτρέπει την έξοδο στα διεθνή ύδατα, παρόλο που πρόκειται για οριοθετημένη ελληνική ΑΟΖ, την οποία η Άγκυρα αμφισβητεί μέσω του τουρκο-λιβυκού μνημονίου, το οποίο η Αθήνα θεωρεί παράνομο.
Δυστυχώς, η ελληνική κυβέρνηση κρύβεται πίσω από δηλώσεις υπουργών και εταιρειών, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να έχει αποκτήσει πολιτική διάσταση και όχι μόνο οικονομική.
Αυτές οι εξελίξεις συμβαίνουν την ώρα που το Ισραήλ εκφράζει υποστήριξη για το σημαντικό αυτό έργο και στηρίζει την Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει και για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, η χώρα μας έχει μέχρι στιγμής απογοητεύσει αυτές τις χώρες, όπως και την Κύπρο και την Αίγυπτο.
Χθες, ο υπουργός Ενέργειας και Υποδομών του Ισραήλ, Έλι Κοέν, είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Κύπριο ομόλογό του, Γιώργο Παπαναστασίου, με κύριο θέμα την ηλεκτρική διασύνδεση.
«Υπογραμμίσαμε τη στενή σχέση και τη συνεχή συνεργασία μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου και τόνισα τη μεγάλη σημασία του έργου ”Great Sea Interconnector” για το Ισραήλ. Το έργο θα συνδέσει το ηλεκτρικό δίκτυο του Ισραήλ με το ευρωπαϊκό μέσω Κύπρου και Ελλάδας, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή. Αυτό το καινοτόμο έργο είναι κορυφαία προτεραιότητα για το Ισραήλ, καθώς ενισχύει την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και παρέχει πρόσβαση σε διάφορες αγορές ενέργειας» έγραψε ο Ισραηλινός υπουργός σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο πρέσβης του Ισραήλ στην Ελλάδα, Νόαμ Κατς, δήλωσε επίσης ότι η ηλεκτρική διασύνδεση «είναι η πρώτη ουσιαστική υλοποίηση της σημαντικής ιδέας που έχουμε για τη σύνδεση και τους διαδρόμους μεταξύ Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου».
Πριν από αυτό, η ελληνική κυβέρνηση δημοσιοποίησε το νέο κείμενο της συμφωνίας που στάλθηκε στην Κύπρο, προκειμένου να καταλαγιάσουν οι ανησυχίες των Κυπρίων σχετικά με την μη υλοποίηση του έργου λόγω ανωτέρας βίας (Τουρκία) και της οικονομικής επιβάρυνσης των Κυπρίων καταναλωτών.
Σύμφωνα με το νέο κείμενο που εξετάζει η Κύπρος, η κατανομή των δαπανών έχει γίνει ισόποσα. Αντί για την προηγούμενη πρόταση, όπου το 63% του κόστους θα βάραινε τους Κυπρίους καταναλωτές και το 37% τους Έλληνες, το ρίσκο τώρα κατανέμεται 50%-50%.
Η κυπριακή κυβέρνηση δεν επιθυμεί να αναλάβει το πολιτικό κόστος υπογραφής μιας συμφωνίας που θα έφερνε στους καταναλωτές της χώρας το ρίσκο των αποζημιώσεων, καθώς η ελληνική πλευρά δεν έχει διασφαλίσει στην Λευκωσία ότι το έργο δεν θα επηρεαστεί από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις προθέσεις των Τούρκων.
Η Κύπρος φέρεται να είναι έτοιμη να συμμετάσχει με 100 εκατ. ευρώ στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου. Ίσως σήμερα να έχουμε εξελίξεις (αρνητικές ή θετικές), ειδικά μετά την επίσημη τοποθέτηση του Ισραήλ.
*πηγή: εφημερίδα «Εστία»