Η εκμάθηση ξένων γλωσσών έχει γίνει αναγκαία σε έναν κόσμο όπου οι χώρες γίνονται ολοένα και πιο αλληλεξαρτώμενες. Οι σύγχρονες τεχνολογίες έχουν καταργήσει τα γεωγραφικά σύνορα και τις αποστάσεις, καθιστώντας την επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο πιο σημαντική από ποτέ. Σήμερα, ζούμε σε ένα παγκόσμιο χωριό, όπου οι άνθρωποι μιλούν πολλές διαφορετικές γλώσσες.
Η σημασία της γλωσσομάθειας από νεαρή ηλικία
Η εκμάθηση ξένων γλωσσών σε νεαρή ηλικία προσφέρει πληθώρα πλεονεκτημάτων. Βελτιώνει την κατανόηση του κόσμου, ενισχύει την επικοινωνία και διευρύνει τις επαγγελματικές ευκαιρίες. Οι σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας απαιτούν την ικανότητα να επικοινωνούμε σε πολλές γλώσσες, καθιστώντας τη γλωσσομάθεια σημαντική.
Οι σύγχρονες ανάγκες αλλάζουν και η εκμάθηση ξένων γλωσσών θεωρείται στις μέρες μας σημαντική.
Τα σχολεία αποτελούν το ιδανικό περιβάλλον για τα πρώτα βήματα στη γλωσσομάθεια. Ωστόσο, η εκμάθηση ξένων γλωσσών διαφέρει σημαντικά μεταξύ των χωρών της ΕΕ.
Η Ελλάδα στη γλώσσα της εκπαίδευσης
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το 2022, το 6,5% των μαθητών δημοτικού στην ΕΕ μάθαιναν δύο ή περισσότερες ξένες γλώσσες. Το Λουξεμβούργο ξεχωρίζει, καθώς το 79,6% των μαθητών του δημοτικού σχολείου εκεί μαθαίνουν δύο ή περισσότερες γλώσσες. Η Ελλάδα ακολουθεί με ποσοστό 34,9%, ενώ η Λετονία προηγείται με 37,2% και η Εσθονία με 33,6%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι από το 2013 έως το 2022, το ποσοστό μαθητών δημοτικού που μαθαίνουν τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες στην ΕΕ αυξήθηκε από 4,6% σε 6,5%. Ωστόσο, σε εννέα χώρες της ΕΕ, το ποσοστό αυτό σημείωσε πτώση, με την Πολωνία και το Λουξεμβούργο να καταγράφουν τις μεγαλύτερες μειώσεις.
Η κατάσταση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Στην κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσιο), το 60,7% των μαθητών στην ΕΕ μάθαιναν δύο ή περισσότερες ξένες γλώσσες το 2022. Οι χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά είναι η Φινλανδία (98%), η Ιταλία (96%) και η Ελλάδα (96%). Στη Φινλανδία, οι μαθητές επιλέγουν μεταξύ φινλανδικής και σουηδικής γλώσσας, οι οποίες θεωρούνται ξένες γλώσσες για τους σκοπούς των εκπαιδευτικών στατιστικών.
Αντίθετα, οι χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά είναι η Ιρλανδία (6,1%), η Ουγγαρία (6,6%) και η Αυστρία (7,7%). Όπως και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η γλωσσομάθεια αυξάνεται και στη μέση εκπαίδευση, με το ποσοστό των μαθητών που μαθαίνουν τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες να αυξάνεται από 58,4% το 2013 σε 60,7% το 2022. Η πιο εντυπωσιακή αύξηση παρατηρείται στην Τσεχία, τη Γαλλία και το Βέλγιο.