Λίγες ημέρες πριν από την συμπλήρωση εννέα χρόνων από την αποκάλυψη του σκάνδαλου dieselgate, στις 15 Σεπτεμβρίου, ξεκίνησε στο δικαστήριο του Μπραουνσβάιγκ στη βόρεια Γερμανία η δίκη του πρώην διευθύνοντα συμβούλου της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν. Ο Βίντερκορν κατηγορείται για την εμπλοκή του στο σοβαρό αυτό σκάνδαλο που έπληξε την φήμη της Volkswagen, μιας από τις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως.
Το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε από Αμερικανούς επιστήμονες, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι η Volkswagen είχε εγκαταστήσει σε δημοφιλή πετρελαιοκίνητα μοντέλα της ένα λογισμικό που παραποιούσε τις μετρήσεις ρύπων, κάνοντάς τα να φαίνονται «καθαρά» κατά τη διάρκεια ελέγχων σε συνεργεία. Ωστόσο, όταν τα αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν στους δρόμους, ρύπαιναν όπως κανονικά ντιζελοκίνητα.
Αρνείται τις κατηγορίες
Την Τρίτη, ο Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος υπηρέτησε ως διευθυντής της VW για οκτώ χρόνια μέχρι την παραίτησή του στα τέλη του 2015, βρέθηκε για πρώτη φορά στο εδώλιο του κατηγορούμενου. Στα 77 του χρόνια και με προβλήματα υγείας, κατηγορείται ότι γνώριζε για την ύπαρξη του παραπλανητικού λογισμικού και ότι το απέκρυπτε. Τα αυτοκίνητα που ήταν εξοπλισμένα με αυτό το λογισμικό απολάμβαναν φορολογικά προνόμια σε πολλές χώρες, καθώς θεωρούνταν περιβαλλοντικά φιλικά.
Ο Βίντερκορν κατηγορείται ότι γνώριζε από την αρχή για το λογισμικό, αλλά δεν το αποκάλυψε. Σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα, ο διευθυντής παρακολούθησε σιωπηλός την πρώτη ημέρα της δίκης και έξω από το δικαστήριο δήλωσε ότι διοίκησε την εταιρεία «πολύ καλά».
Αρνείται τις κατηγορίες που περιλαμβάνονται σε ένα κατηγορητήριο 600 σελίδων, το οποίο τον κατηγορεί για απάτη, ψευδορκία και παραπλάνηση των αγορών, επειδή δεν ενημέρωσε την κεφαλαιαγορά όταν ξέσπασε το σκάνδαλο και προσπάθησε να το συγκαλύψει.
Ο δικηγόρος του, Φέλιξ Ντερ, δήλωσε ότι ο πελάτης του δεν εξαπάτησε κανέναν και δεν προσπάθησε να αποκρύψει πληροφορίες από τις αγορές, υποστηρίζοντας ότι είπε την αλήθεια στην ερευνητική επιτροπή.
Η δίκη του Βίντερκορν αναμένεται να διαρκέσει εννέα μήνες. Αν κριθεί ένοχος, μπορεί να αντιμετωπίσει χρηματικές ποινές και ποινές φυλάκισης, παρά την ηλικία και την κακή του υγεία.
Κρίσιμη στιγμή για τη VW
Η δίκη του Βίντερκορν ξεκινά σε μια δύσκολη περίοδο για τη Volkswagen, η οποία αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, κυρίως λόγω της μετάβασης από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση. Αυτή η αλλαγή πολιτικής από την ΕΕ φαίνεται ότι δεν έχει λάβει υπόψη τις προκλήσεις που θα προκύψουν, ιδιαίτερα την αντιμετώπιση του κινεζικού ανταγωνισμού.
Η κρίση έχει οδηγήσει τη VW στο σημείο να εξετάσει το ενδεχόμενο κλεισίματος μονάδων παραγωγής στη Γερμανία, κάτι που δεν έχει συμβεί στην 87χρονη ιστορία της. Μάλιστα, μόλις την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία προειδοποίησε για αυτήν την πιθανότητα.
Η πτώση των πωλήσεων και των κερδών συνοδεύεται από την καταβολή τεράστιων αποζημιώσεων λόγω του σκandalου dieselgate, οι οποίες εκτιμάται ότι θα φτάσουν συνολικά τα 30 δισ. ευρώ παγκοσμίως.
Περίπου 9 εκατομμύρια οχήματα επηρεάστηκαν από το dieselgate, και μεγάλο μέρος των αποζημιώσεων κατευθύνθηκε στους πελάτες της Volkswagen που εξαπατήθηκαν και είχαν πληρώσει πολλά χρήματα για να διορθώσουν τα «πειραγμένα» αυτοκίνητά τους.
Η ευρύτερη εικόνα
Στους μήνες μετά την αποκάλυψη του σκandalου το 2015, αποκαλύφθηκε ότι και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν παρόμοιο λογισμικό για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές και τις κυβερνήσεις. Ωστόσο, για τη Volkswagen, η ζημιά ήταν μεγαλύτερη, καθώς η εταιρεία αυτή θεωρούνταν σύμβολο του γερμανικού «οικονομικού θαύματος» και εκπροσωπούσε τις αξίες της υπευθυνότητας και της ορθολογικής σκέψης.
Το σκάνδαλο συνέπεσε με την ευρωπαϊκή κρίση χρέους, σε μια εποχή που η Γερμανία επέκρινε άλλες χώρες για τις δημοσιονομικές τους πολιτικές. Το dieselgate εξέθεσε τη Γερμανία, ιδιαίτερα απέναντι σε άλλους βόρειους Ευρωπαίους που υποστήριξαν τις αυστηρές πολιτικές του Βερολίνου.
Χρειάστηκαν χρόνια μέχρι να ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και να αποδειχθεί ότι το «γερμανικό μοντέλο» στηριζόταν σε μεγάλο βαθμό στην φθηνή ρωσική ενέργεια, επιβεβαιώνοντας τις προειδοποιήσεις του Θεόδωρου Πάγκαλου, ο οποίος είχε επισημάνει νωρίς ότι «η Γερμανία είναι ένας γίγαντας με πήλινα πόδια».
Πηγή: ΟΤ