«Φορολογήστε τους πλούσιους, κυρίως όταν ταξιδεύουν συχνά». Αυτή είναι η βασική πρόταση του Climate Action Network, το οποίο υποστηρίζει την επιβολή φόρου στις αερομεταφορές. Ο οργανισμός πιστεύει ότι μόνο με τη μείωση της αεροπορικής κίνησης θα μπορέσουμε να περιορίσουμε τις εκπομπές άνθρακα και να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά την κλιματική κρίση, η οποία είναι πλέον ορατή και αισθητή από όλους τους κατοίκους της Γης.
Η ανάγκη για αλλαγή σκέψης
Το Climate Action Network, ένα διεθνές δίκτυο που εκπροσωπεί πάνω από 1.900 περιβαλλοντικές οργανώσεις σε 130 χώρες, προτείνει να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας σχετικά με το αεροπορικό ταξίδι. Αντί να μειώνεται η τιμή των εισιτηρίων, θα πρέπει να αυξάνεται ανάλογα με τη συχνότητα των πτήσεων. Έτσι, όσο πιο συχνά πετάει κάποιος, τόσο ακριβότερο θα είναι το εισιτήριο.
«Το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών ευθύνεται για το 42% των εκπομπών ρύπων»
Σύμφωνα με το Climate Action Network, οι τεχνολογικές λύσεις, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων, δεν είναι επαρκείς για να τηρηθούν οι στόχοι της Συμφωνίας του Παρισιού του 2015. Η μελέτη τους αναφέρει ότι η επιβολή ενός «Φόρου Τακτικών Αεροπορικών Επιβατών» θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές από τον γαλλικό τομέα των αερομεταφορών κατά 13,1% και να προσφέρει επιπλέον φορολογικά έσοδα 2,5 δισ. ευρώ στην κυβέρνηση της Γαλλίας.
Αυτά τα έσοδα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και για την προώθηση της φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των πολιτών.
Η ευθύνη των πλουσίων
Το αεροπορικό ταξίδι ευθύνεται για το 7% των συνολικών εκπομπών άνθρακα παγκοσμίως. Οι περισσότεροι από αυτούς τους ρύπους προέρχονται από τους πλούσιους κατοίκους των πόλεων, οι οποίοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύουν συχνά και μακριά. Το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών είναι υπεύθυνο για το 42% των εκπομπών ρύπων, κυρίως λόγω των ψυχαγωγικών τους δραστηριοτήτων.
Επιπλέον, η διοργάνωση επαγγελματικών ταξιδιών και συνεδρίων συμβάλλει επίσης στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Οι ακτιβιστές προτείνουν την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ και την κατάργηση των σύντομων πτήσεων σε προορισμούς που μπορούν να προσεγγιστούν με τρένο. Επίσης, προτείνουν να θεσπιστεί περιορισμός ενός μετ’ επιστροφής ταξιδιού ανά έτος για κάθε άτομο, με επιβολή υψηλών φόρων για τα επιπλέον ταξίδια.
Η προκλητική πραγματικότητα
Αν και οι πλούσιοι μπορούν να αντέξουν οικονομικά την επιπλέον φορολόγηση, οι συνέπειες αυτής της πολιτικής θα είναι πιο αισθητές για τους φτωχότερους, όπως οι φοιτητές που θέλουν να ταξιδέψουν οικονομικά. Οι χαμηλού κόστους πτήσεις, που κοστίζουν λιγότερο από τα τέλη του αεροδρομίου, μπορεί να γίνουν απαγορευτικές για αυτούς.
Ωστόσο, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των επιβατών δεν διαφοροποιείται ανάλογα με την τιμή του εισιτηρίου. Το κύριο ζητούμενο για τους ακτιβιστές είναι να μειωθούν οι αρνητικές επιπτώσεις των αερομεταφορών στον πλανήτη. Όλοι γνωρίζουν ότι ο πλούτος έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τις επιλογές των ανθρώπων, αλλά η προστασία του περιβάλλοντος είναι προτεραιότητα.
Πηγή: OT.gr