Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε την Πέμπτη πρόστιμο ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ στη Meta Platforms, επιβεβαιώνοντας τις φήμες που κυκλοφορούσαν τους τελευταίους μήνες σχετικά με καταχρηστικές πρακτικές στο Facebook Marketplace.
Η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατηγορείται ότι περιορίζει τον ανταγωνισμό, συνδέοντας την υπηρεσία αγγελιών με το κοινωνικό δίκτυο του Facebook, γεγονός που επιτρέπει στην Meta να επιβάλλει άδικες εμπορικές συνθήκες σε άλλους παρόχους υπηρεσιών online αγγελιών.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, «η Meta παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ μέσω της σύνδεσης της διαδικτυακής υπηρεσίας αγγελιών με το Facebook».
Η Meta ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης, ωστόσο θα συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της Επιτροπής και θα αναζητήσει λύσεις για τις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το πρόστιμο αυτό έρχεται δύο χρόνια μετά την αρχική προειδοποίηση της Κομισιόν για τη σύνδεση του Marketplace στο Facebook. Η έρευνα ξεκίνησε επίσημα τον Ιούνιο του 2021 και τον Δεκέμβριο του 2022, η Επιτροπή εξέφρασε σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με τη νομιμότητα αυτής της πρακτικής.
Το Facebook λάνσαρε το Marketplace το 2016 και ένα χρόνο αργότερα άρχισε την επέκτασή του σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Η Meta υποστηρίζει ότι οι χρήστες του Facebook έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ελεύθερα αν θα χρησιμοποιήσουν το Marketplace ή άλλες ανταγωνιστικές υπηρεσίες. Ωστόσο, η Κομισιόν θεωρεί ότι το Facebook κατευθύνει τους χρήστες προς την υπηρεσία της Meta.
Επιπλέον, η Meta ισχυρίζεται ότι η ευρωπαϊκή έρευνα δεν έχει εντοπίσει αποδείξεις ότι το Marketplace έχει προκαλέσει βλάβη στον ανταγωνισμό, όπως υποστηρίζει η Κομισιόν. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη και άλλη έρευνα σχετικά με την προστασία των ανήλικων χρηστών από το Facebook και το Instagram, με την Επιτροπή να ανησυχεί για τον πιθανό εθισμό που μπορεί να προκαλούν αυτές οι πλατφόρμες.
Η Επιτροπή εκφράζει επίσης ανησυχίες για τις μεθόδους επαλήθευσης ηλικίας που χρησιμοποιεί η Meta. Επιπλέον, η αμερικανική εταιρεία βρίσκεται υπό έρευνα από την Κομισιόν και αντιμετωπίζει προσφυγές από ευρωπαϊκές καταναλωτικές ενώσεις για τις συνδρομητικές υπηρεσίες της, οι οποίες, σε αντίθεση με τις δωρεάν εκδόσεις, δεν αναλύουν τα δεδομένα των χρηστών για στοχευμένες διαφημίσεις. Οι οργανώσεις αυτές καταγγέλλουν ότι αυτό αναγκάζει τους χρήστες να πληρώνουν συνδρομή προκειμένου να προστατεύσουν τα προσωπικά τους δεδομένα.