Οι συνομιλίες μας μέσω κινητών τηλεφώνων ίσως να μην είναι όσο ιδιωτικές νομίζουμε. Πρόσφατα, μια διαρροή από την CMG Local Solutions, θυγατρική του Cox Media Group (CMG), αποκάλυψε μια μέθοδο που ονομάζεται «Ενεργή Ακρόαση».
Αυτή η μέθοδος αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη, συνδυάζοντας φωνητικά δεδομένα με πληροφορίες από τη διαδικτυακή μας συμπεριφορά, προκειμένου να προσφέρει υπερ-στοχευμένες διαφημίσεις.
Τι ακριβώς είναι η μέθοδος «Ενεργής Ακρόασης», πώς λειτουργεί και πώς μπορούμε να προστατευτούμε;
Υπάρχει καιρός που πολλοί από εμάς παρατηρούν ότι μετά από μια συνομιλία —είτε απευθείας είτε μέσω τηλεφώνου— βλέπουν να εμφανίζεται σε οθόνες κινητών ή υπολογιστών τους διαφημίσεις σχετικές με τα θέματα που συζητούσαν.
Το μικρόφωνο σαν «κοριός»
Η μέθοδος «Ενεργής Ακρόασης» ενδέχεται να εξηγεί αυτές τις φαινομενικές συμπτώσεις. Ποιες είναι οι κρυφές λεπτομέρειες πίσω από αυτό το εργαλείο και ποιος είναι ο υπεύθυνος;
Η CMG, ένας αμερικανικός όμιλος ψηφιακού μάρκετινγκ, έχει αναπτύξει τεχνολογία που επιτρέπει την «ακρόαση» των συνομιλιών μας μέσω των μικροφώνων των συνδεδεμένων συσκευών μας. Ειδικοί αναφέρουν ότι η «Ενεργή Ακρόαση» μπορεί να εφαρμοστεί όχι μόνο σε κινητές εφαρμογές (σε Android και iPhone), αλλά και σε άλλες συσκευές, όπως ψηφιακοί βοηθοί (όπως η Alexa), έξυπνες τηλεοράσεις και οποιαδήποτε συσκευή με μικρόφωνο που είναι συνδεδεμένη στο διαδίκτυο.
Αυτή η τεχνολογία λειτουργεί με την καταγραφή λέξεων-κλειδιά που ανταλλάσσονται κατά τη διάρκεια καθημερινών συνομιλιών σε πραγματικό χρόνο. Στη συνέχεια, οι πληροφορίες αυτές αναλύονται και συνδυάζονται με τη διαδικτυακή μας δραστηριότητα, δημιουργώντας λεπτομερή προφίλ καταναλωτών. Έτσι, μια απλή κουβέντα για ένα προϊόν μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά στοχευμένων διαφημίσεων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το συγκεκριμένο λογισμικό διατηρεί τη λειτουργία ακρόασης και καταγραφής ενεργή μόνιμα, δηλαδή δεν ενεργοποιείται μόνο όταν χρησιμοποιούμε τη συσκευή, καταγράφει και μεταδίδει όσα λέμε συνεχώς.
Η αποκάλυψη
Η 404 Media αποκάλυψε την ύπαρξη αυτού του λογισμικού επικαλούμενη εσωτερικά έγγραφα της Cox Media Group. Σύμφωνα με τα έγγραφα αυτά, το πρόγραμμα αυτό είχε προταθεί σε αρκετές μεγάλες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων και τεχνολογικών κολοσσών. Όμως, αυτές οι εταιρείες αρνούνται κάθε συμμετοχή.
Κολοσσοί όπως η Google, η Meta και η Amazon, που αναφέρθηκαν ως πιθανοί συνεργάτες αυτής της μεθόδου, έδωσαν άμεσες διαψεύσεις σχετικά με οποιαδήποτε εμπλοκή τους με το πρόγραμμα «Ενεργής Ακρόασης». Εκπρόσωπος της Amazon δήλωσε στο Newsweek: «Η Amazon Ads δεν έχει συνεργαστεί ποτέ με την CMG για αυτό το πρόγραμμα και ούτε σκοπεύει να το κάνει». Από την πλευρά της, η Google τόνισε: «Όλοι οι διαφημιζόμενοι πρέπει να συμμορφώνονται με τους νόμους και τους κανονισμούς, όπως και με τις Πολιτικές Google Ads». Επιπλέον, σύμφωνα με τη Google, η Cox Media Group έχει αποκλειστεί από το πρόγραμμα συνεργατών της. Η Meta εξετάζει εάν η CMG έχει παραβεί τους όρους και τις προϋποθέσεις και αν χρειαστεί θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα.
Όροι και προϋποθέσεις – Ασπίδα προστασίας
Για να μπορέσει μια εφαρμογή να χρησιμοποιήσει την «Ενεργή Ακρόαση», απαιτεί δικαιώματα πρόσβασης στο μικρόφωνο. Αυτή η άδεια ζητείται κατά την εγκατάσταση ή την αναβάθμιση της εφαρμογής τόσο σε Android όσο και σε iOS συσκευές, όπως εξήγησε ο Luis Corrons, ερευνητής και εκπρόσωπος της Norton Security.
Ωστόσο, τα δεδομένα τρίτων που αναφέρονται από την CMG προέρχονται συχνά από εφαρμογές που συλλέγουν δεδομένα (φωνητικά ή άλλα) με βάση τη συναίνεση του τελικού χρήστη στους όρους χρήσης. Έρευνες έχουν δείξει ότι το 91% των ανθρώπων αποδέχεται αυτούς τους όρους χωρίς να τους διαβάσει, ποσοστό που φτάνει το 97% για τις ηλικίες 18-24 ετών.
Με την ανησυχία να έχει αυξηθεί σημαντικά, οι ειδικοί συνιστούν να διαγράψουμε τις εφαρμογές που δεν χρησιμοποιούμε και να ελέγξουμε τις ρυθμίσεις των εφαρμογών που επιθυμούμε να διατηρήσουμε, απενεργοποιώντας την πρόσβαση στο μικρόφωνο όπου είναι δυνατόν.