Ο τομέας κατασκευής μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών έχει παραδοσιακά κυριαρχηθεί από τις Boeing και Airbus για πολλές δεκαετίες. Ωστόσο, η κατάσταση αυτή ενδέχεται να αλλάξει, καθώς η βραζιλιάνικη εταιρεία Total Linhas Aereas επιδιώκει να γίνει η πρώτη εταιρεία εκτός Ασίας που θα αποκτήσει αεροσκάφη από την κρατική κινεζική εταιρεία COMAC.
Η Total, που είναι ένας μικρός αερομεταφορέας, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) εδώ και αρκετούς μήνες. Ο Πάουλο Αλμάντα, συνεργάτης της Total, έχει προγραμματίσει επίσκεψη στην COMAC τον Οκτώβριο για να συζητήσει την πιθανότητα παραγγελίας έως και τεσσάρων αεροσκαφών C919.
Ο υπουργός Λιμένων και Αερολιμένων της Βραζιλίας, Σίλβιο Κόστα Φίλο, ανέφερε στο Reuters ότι η Total έχει ενημερώσει την κυβέρνηση για τις προθέσεις της, αν και δεν έχει υποβάλει ακόμα κανένα επίσημο σχέδιο. Μια συμφωνία μεταξύ Total και COMAC θα μπορούσε να ενισχύσει τις σχέσεις Βραζιλίας-Κίνας στον τομέα των αερομεταφορών, ειδικά ενόψει της προγραμματισμένης επίσκεψης του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ τον Νοέμβριο.
Σκεπτικισμός για την επιλογή COMAC
Παρά τις προοπτικές, ορισμένοι παρατηρητές της βιομηχανίας εκφράζουν σκεπτικισμό σχετικά με την επιλογή της Total να επενδύσει σε κινεζικά αεροσκάφη. Ο Κάρλος Οζόρες της PA Consulting Aviation τόνισε ότι, αν και η Total μπορεί να ωφεληθεί οικονομικά από την επιλογή αυτή, η αμφίβολη αξιοπιστία του C919 και η έλλειψη υποστήριξης στη Βραζιλία καθιστούν την απόφαση επικίνδυνη.
Ο Αλμάντα εξήγησε ότι η Total αναγκάστηκε να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις πέρα από τους παραδοσιακούς δυτικούς κατασκευαστές, όπως η Airbus και η Boeing, λόγω περιορισμών στην αλυσίδα εφοδιασμού που δεν τους επιτρέπουν να καλύψουν τη ζήτηση για νέα αεροπλάνα.
Μέχρι στιγμής, μόνο εννέα C919 έχουν τεθεί σε εμπορική λειτουργία από τον Μάιο του 2023 και όλα ανήκουν σε κινεζικές αεροπορικές εταιρείες. Η Embraer της Βραζιλίας προσφέρει αεροσκάφη κάτω από 150 θέσεις, με διαθέσιμους χρόνους παραγωγής από το 2026, αλλά δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση για μεγαλύτερα αεροσκάφη.
Χρηματοδότηση και σχέδια πωλήσεων
Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Total και COMAC περιλαμβάνουν τη δυνατότητα χρηματοδότησης από την China Development Bank για το 80% της συνολικής αξίας της παραγγελίας, με αποπληρωμή σε 10 έως 12 χρόνια. Κάθε C919 έχει αρχική τιμή περίπου 90 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η Total σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τα C919 για πτήσεις τσάρτερ που θα καλύψουν εποχιακή ή επείγουσα ζήτηση, μέσω συμφωνιών ACMI (αεροσκάφος, πλήρωμα, συντήρηση και ασφάλιση). Οι πιλότοι και οι μηχανικοί θα εκπαιδευτούν στην Κίνα από την COMAC.
Ωστόσο, ένα σημαντικό εμπόδιο για το C919 είναι η έλλειψη πιστοποίησης εκτός Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των πιστοποιήσεων από τις ΗΠΑ και την ΕΕ. Ο Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) αξιολογεί τη συγκεκριμένη αεροπορική πλατφόρμα.
Η Total επιδιώκει επίσης να πιέσει για την πιστοποίηση των κινεζικών αεροσκαφών στη Βραζιλία, αν και η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Βραζιλίας, ANAC, έχει δηλώσει ότι δεν έχει λάβει ακόμα επίσημο αίτημα για πιστοποίηση.
Η COMAC, από την πλευρά της, έχει αυξήσει τα σχέδια πωλήσεων και παραγωγής της και επιδιώκει να προωθήσει το C919 εκτός Κίνας. Εκτός από την Total, ο μόνος αερομεταφορέας που χρησιμοποιεί αεροσκάφη της COMAC εκτός Κίνας είναι ο ινδονησιακός TransNusa, ο οποίος πετά με το περιφερειακό ARJ21.
Πηγή: ΟΤ.gr