Στις δεκαετίες που ακολούθησαν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η εμπορική αεροπορία έχει υποστεί σημαντικές μεταμορφώσεις, με τον παραδοσιακό σχεδιασμό των αεροσκαφών, που περιλαμβάνει σωλήνα με φτερά, να παραμένει σχεδόν αμετάβλητος. Οι Financial Times αναφέρουν ότι το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον της αεροπορίας είναι η αναζήτηση νέων καυσίμων.
Ωστόσο, μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, ένα εντελώς νέο σχέδιο αεροσκάφους θα μπορούσε να πετάξει πάνω από την Καλιφόρνια. Η αμερικανική startup JetZero φιλοδοξεί ότι το καινοτόμο αεροσκάφος της θα αποτελέσει το μέλλον της εμπορικής αεροπορίας και θα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών CO₂. Ο σχεδιασμός του, εμπνευσμένος από τα stealth βομβαρδιστικά, έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον αεροπορικών εταιρειών από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Υψηλό το διακύβευμα
Ο στόχος της αεροπορικής βιομηχανίας είναι η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050, κάτι που απαιτεί τη μαζική υιοθέτηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF). Παράλληλα, οι εταιρείες εργάζονται και σε εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως ηλεκτρικές μπαταρίες και υδρογονοκίνητα αεροσκάφη, προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές τους.
Η αεροπορία ευθύνεται για το 2% έως 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι αυτό το ποσοστό θα αυξηθεί, καθώς άλλες βιομηχανίες προχωρούν σε ταχύτερες μειώσεις. Η IATA εκτιμά ότι για να επιτευχθεί ο στόχος των καθαρών μηδενικών εκπομπών, απαιτείται ετήσια επένδυση 128 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε SAF και άλλες τεχνολογίες, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει περισσότερη κυβερνητική υποστήριξη.
Ένα αεροσκάφος που λειτουργεί αποκλειστικά με SAF μπορεί να μειώσει τις εκπομπές του κατά 70% σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα. Ωστόσο, η τρέχουσα παραγωγή SAF είναι μόλις 1,5 εκατομμύρια τόνοι ετησίως, ενώ η IATA προβλέπει ότι για να επιτευχθεί ο στόχος του 2050, θα χρειαστούν 24 εκατομμύρια τόνοι έως το 2030 και 500 εκατομμύρια τόνοι έως το 2050.
Οι αεροπορικές θέλουν τα καύσιμα μηδενικών ρύπων
Ο Tom O’Leary, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της JetZero, τόνισε ότι η βιομηχανία αναγνωρίζει την έκταση της πρόκλησης και ότι πρέπει να αναλάβει δράση για να αποφύγει περιορισμούς στο μέλλον. Οι αεροπορικές εταιρείες επιθυμούν να συνεχίσουν την ανάπτυξή τους, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκουν να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 χρησιμοποιώντας SAF, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο.
Ο σχεδιασμός των μικτών πτερύγων της JetZero θα μπορούσε να είναι η λύση σε αυτό το δίλημμα. Η εταιρεία σκοπεύει να ξεκινήσει πτήσεις με ένα αεροσκάφος επίδειξης στα επόμενα τρία χρόνια και να έχει έτοιμο ένα πλήρους μεγέθους αεροσκάφος το νωρίτερο το 2030. Ο O’Leary πιστεύει ότι οι φιλοδοξίες της βιομηχανίας δεν είναι ασυμβίβαστες, αρκεί όλα τα νέα αεροσκάφη που θα κατασκευαστούν έως το 2050 να είναι μικτής πτέρυγας.
Το JetZero
Η Airbus και η Boeing, οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστές εμπορικών αεροσκαφών, έχουν ήδη πειραματιστεί με μικτά φτερά, με την Airbus να παρουσιάζει το πρωτότυπο Maveric πριν από τέσσερα χρόνια. Ωστόσο, η JetZero πιστεύει ότι μπορεί να προχωρήσει πιο γρήγορα. Ιδρύθηκε το 2021 από πρώην στελέχη της αεροδιαστημικής και πέρυσι κέρδισε σύμβαση 235 εκατομμυρίων δολαρίων από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ για την ανάπτυξη ενός αεροσκάφους επίδειξης. Η Alaska Airlines είναι ένας από τους επενδυτές της, ενώ πρόσφατα υπέγραψε συνεργασία με την easyJet.
Ο σχεδιασμός της JetZero συνδυάζει φτερά και άτρακτο με τρόπο παρόμοιο με το βομβαρδιστικό B-2 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, επιτρέποντας στα αεροσκάφη της να χρησιμοποιούν 50% λιγότερα καύσιμα από τα συμβατικά σχέδια. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε 50% λιγότερες εκπομπές.
Υδρογόνο χωρίς άνθρακα
Ένα σημαντικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα υπάρχει αρκετό διαθέσιμο υδρογόνο χωρίς άνθρακα μέχρι το 2035 για να υποστηρίξει την εμπορευματοποίηση των αεροσκαφών. Βραχυπρόθεσμα, η βιομηχανία επικεντρώνεται στην εξάλειψη των ανθρακούχων εκπομπών και ασκεί πιέσεις στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για στήριξη στην αύξηση της παραγωγής.
Ο Robert Thomson, συνεργάτης της συμβουλευτικής εταιρείας Roland Berger, αναφέρει ότι περίπου το 50% των εκπομπών CO₂ προέρχονται από μεγάλα αεροσκάφη που εκτελούν μεγάλες πτήσεις. Εκτιμά ότι το υδρογόνο χωρίς άνθρακα θα μπορούσε να είναι η μοναδική λύση για την απελευθέρωση της αεροπορίας από τον άνθρακα μέχρι το 2050.
Οι αεροπορικές εταιρείες παραμένουν αισιόδοξες ότι ο στόχος του καθαρού μηδενικού ισοζυγίου είναι εφικτός, εφόσον υπάρξει η κατάλληλη υποστήριξη από κυβερνήσεις, εταιρείες καυσίμων και κατασκευαστές.
Πηγή: ot.gr