Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ σχεδιάζει να υποχρεώσει την Google να πουλήσει τον browser Chrome, προκειμένου να συμμορφωθεί με τις κανονιστικές ρυθμίσεις κατά των μονοπωλίων. Το Υπουργείο σκοπεύει να ζητήσει από τον αρμόδιο δικαστή να εκδώσει σχετική απόφαση, όπως ανέφερε το Bloomberg.
Τον περασμένο Αύγουστο, κατά τη διάρκεια της εκδίκασης μιας υπόθεσης που αφορούσε πιθανές παραβιάσεις της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού, αμερικανικό δικαστήριο αποφάσισε ότι η Google κατέχει παράνομο μονοπώλιο στον τομέα των online αναζητήσεων και των διαφημίσεων. Σύμφωνα με την απόφαση, η Google διατηρεί τη θέση της καταβάλλοντας δισεκατομμύρια σε διάφορες πληρωμές προς άλλες εταιρείες.
Η Google φέρεται να έχει ξοδέψει 26 δισεκατομμύρια δολάρια σε κατασκευαστές ηλεκτρονικών συσκευών, ώστε οι συσκευές τους να προεπιλέγουν τον Chrome ως προεπιλεγμένο browser. Οι δικαστές είναι έτοιμοι να λάβουν δραστικά μέτρα για να περιορίσουν την επιρροή της Google στην αγορά, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας να αναγκαστεί να αποχωριστεί τον Chrome.
Η σημασία του Chrome για την Google
Η απώλεια του Chrome θα είχε σοβαρές συνέπειες για την Google. Παρά το γεγονός ότι το 90% των διαδικτυακών αναζητήσεων παγκοσμίως γίνονται μέσω της Google, πάνω από το 60% αυτών εκτελούνται μέσω του Chrome. Μέσω αυτού του browser, η Google προωθεί τα προϊόντα της και αποκτά πελάτες για τις υπηρεσίες της, όπως το Gmail.
Ο Chrome είναι επίσης θεμελιώδης για την κύρια δραστηριότητα της Google, που είναι η πώληση online διαφημίσεων. Μέσω του Chrome, η Google μπορεί να συλλέγει πολύ περισσότερα δεδομένα για τους χρήστες, όπως τις σελίδες που επισκέπτονται και τις αναζητήσεις τους, βελτιώνοντας έτσι τη στόχευση των διαφημίσεων βάσει της συμπεριφοράς τους.
Ποιες θα είναι οι συνέπειες για την Google αν χάσει τον Chrome;
Η διαφημιστική δραστηριότητα είναι καθοριστική για την Google και την Alphabet, με έσοδα άνω των 230 δισεκατομμυρίων δολαρίων από διαφημίσεις το 2023. Ο Νιλς Ζέμπαχ, ειδικός σε θέματα διαδικτύου και ψηφιοποίησης, τονίζει ότι «αν η Google χάσει τον Chrome, θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα. Ο Chrome είναι αναπόσπαστο μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου της Google, και η αποκοπή του θα καθιστούσε δύσκολη την επιβίωσή της». Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν μια μεγάλη πρόκληση όχι μόνο για την Alphabet, αλλά και για την αγορά στο σύνολό της.
Ο Ούλριχ Μίλερ από την οργάνωση κατά των μονοπωλίων Rebalance Now υποστηρίζει την απόφαση των ΗΠΑ, εκτιμώντας ότι αν η Google αναγκαστεί να αποχωριστεί τον Chrome, η δραστηριότητά της στον διαφημιστικό τομέα θα περιοριστεί, κάτι που θα μπορούσε να την ωθήσει να εστιάσει περισσότερο στην ποιότητα των υπηρεσιών της.
Μια ιστορική δίκη
Η απόφαση του δικαστηρίου θα είναι ιστορική, καθώς το αμερικανικό δίκαιο του ανταγωνισμού έχει εφαρμοστεί για πάνω από 100 χρόνια. Το 1911, το αντιμονοπωλιακό κανονιστικό πλαίσιο είχε διαλύσει το πετρελαϊκό μονοπώλιο της Standard Oil του Ροκφέλερ και είχε συμβάλει στην αποφυγή του ελέγχου των επιχειρήσεων-κολοσσών στις δεκαετίες του 1960 και 1970. Ωστόσο, τη δεκαετία του 1980, η νεοφιλελεύθερη Σχολή του Σικάγο υποστήριξε ότι η συγκέντρωση εξουσίας είναι αποδεκτή αν η επιχείρηση είναι αποδοτική, γεγονός που οδήγησε σε περιορισμό των αντιμονοπωλιακών μέτρων.
Παρά ταύτα, το 1982 αποφασίστηκε η διάλυση του ομίλου τηλεπικοινωνιών AT&T, ενώ το 2001 η Microsoft παραλίγο να αντιμετωπίσει παρόμοια μοίρα, αλλά κατάφερε να ανατρέψει την απόφαση σε έφεση.