Τα cookies έχουν εξελιχθεί σε ένα αναγκαίο στοιχείο της σύγχρονης διαδικτυακής εμπειρίας, συχνά προκαλώντας απογοήτευση στους χρήστες που επιθυμούν μια πιο απρόσκοπτη περιήγηση. Στην Ευρώπη, η υποχρέωση για την εμφάνιση banners συναίνεσης προέρχεται από την Οδηγία 2002/58, η οποία θεσπίστηκε το 2002 για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Αυτή η οδηγία απαιτεί από τις διαδικτυακές σελίδες να αποκτούν ενημερωμένη συναίνεση πριν αποθηκεύσουν ή αποκτήσουν πρόσβαση σε πληροφορίες στις συσκευές των χρηστών.
Παρά την καλή πρόθεση πίσω από αυτούς τους κανονισμούς, η πραγματική τους επίδραση είναι περιορισμένη. Πολλά από τα banners αποδοχής cookies χρησιμοποιούνται κυρίως για την ανάλυση της διαδικτυακής συμπεριφοράς, τη διαχείριση της αποτελεσματικότητας των διαφημίσεων και τη βελτίωση της κίνησης με λέξεις-κλειδιά.
Η Οδηγία 2002/58 απαιτεί από τις διαδικτυακές σελίδες να αποκτούν ενημερωμένη συναίνεση.
Περίπου 575 εκατομμύρια ώρες
Σύμφωνα με έρευνα του γαλλικού Legiscope, οι Ευρωπαίοι ξοδεύουν έναν εντυπωσιακό και ταυτόχρονα ανησυχητικό χρόνο στα υποχρεωτικά banners για τα cookies. Με τον συνολικό πληθυσμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ανέρχεται περίπου σε 449,2 εκατομμύρια το 2024 και ποσοστό διείσδυσης του διαδικτύου στο 90%, υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 404,28 εκατομμύρια χρήστες διαδικτύου.
Κατά μέσο όρο, κάθε χρήστης επισκέπτεται περίπου 100 διαδικτυακούς τόπους μηνιαίως, που σημαίνει 1.200 το χρόνο. Με περίπου το 85% αυτών να εμφανίζουν banners, οι χρήστες συναντούν περίπου 1.020 banners αποδοχής cookies ετησίως. Αν υποθέσουμε ότι η αλληλεπίδραση με κάθε banner διαρκεί κατά μέσο όρο 5 δευτερόλεπτα, αυτό μεταφράζεται σε 5.100 δευτερόλεπτα ή περίπου 1,42 ώρες ετησίως ανά χρήστη.
Πολλαπλασιάζοντας αυτό το νούμερο με τον συνολικό αριθμό των χρηστών στην ΕΕ, προκύπτει ότι οι Ευρωπαίοι ξοδεύουν συνολικά περίπου 575 εκατομμύρια ώρες ετησίως στα banners για cookies (404,28 εκατομμύρια χρήστες × 1,42 ώρες/έτος ≈ 575 εκατομμύρια ώρες/έτος).
Το 0,10% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ
Η Legiscope επιχειρεί να μετατρέψει τον χαμένο χρόνο σε οικονομικούς όρους. Με μέσο ωρομίσθιο στην Ευρώπη τα 25 ευρώ, το συνολικό οικονομικό κόστος υπολογίζεται σε 14,375 δισεκατομμύρια ευρώ (575.000.000 ώρες × 25 ευρώ/ώρα). Με το ετήσιο ΑΕΠ της ΕΕ να ανέρχεται σε περίπου 15 τρισεκατομμύρια ευρώ το 2024, το κόστος που σχετίζεται με τα cookies αντιπροσωπεύει περίπου το 0,10% του συνολικού ΑΕΠ της ΕΕ (14,375 δισ. ευρώ ÷ 15 τρισ. ευρώ) × 100.
Για να κατανοήσουμε την κλίμακα της απώλειας παραγωγικότητας, μπορούμε να εξετάσουμε τον αριθμό των πλήρους απασχόλησης εργαζομένων που αντιστοιχούν σε αυτές τις χαμένες ώρες. Υπολογίζοντας ότι ένας εργαζόμενος πλήρους απασχόλησης εργάζεται περίπου 2.000 ώρες ετησίως, οι 575.000.000 ώρες αντιστοιχούν σε 287.500 θέσεις πλήρους απασχόλησης (575.000.000 ώρες ÷ 2.000 ώρες/FTE). Αυτό σημαίνει ότι το συνολικό κόστος που προκύπτει από την αλληλεπίδραση με τα banners για cookies ισοδυναμεί με την εργασία 287.500 εργαζομένων που περνούν μια οκτάωρη εργασία κάνοντας κλικ σε αυτά τα banners.